Henvendelse eller klage til Sundhed og Omsorg
Oplysninger om Sundhed og Omsorgs behandling af dine personoplysninger i forbindelse med din henvendelse eller klage til Sundhed og Omsorg
Vi behandler personoplysninger til følgende formål:
-
At behandle din henvendelse eller klage vedrørende Sundhed og Omsorgs myndighedsområde
-
At behandle dine oplysninger omkring ydelser, tilbud eller indskrivning på plejehjem eller ældrebolig indenfor Sundhed og Omsorgs myndighedsområde
-
Journalisering, sagsstyring, sagsbehandling og eventuel kommunikation med dig i forbindelse med din henvendelse eller klage
-
At sikre kvalitet, tilsyn og faglig opfølgning på kommunens sundheds- og omsorgsydelser
-
At udarbejde statistik og analyser med henblik på udvikling og dokumentation af kvaliteten i vores opgaveløsning
Reglerne for vores behandling af dine personoplysninger følger af:
-
Databeskyttelsesforordningen (GDPR) art. 6, stk. 1, litra c og e (retlig forpligtelse og udførelse af myndighedsopgaver)
-
Databeskyttelsesforordningen art. 9, stk. 2, litra h og f (behandling af helbredsoplysninger og retskrav)
-
Databeskyttelsesforordningen art. 10 (oplysninger om straffedomme og lovovertrædelser, hvor relevant)
-
Databeskyttelsesloven §§ 7, 8 stk. 1 og 2 ogsamt 11
-
Sundhedsloven, Serviceloven, Forvaltningsloven, Offentlighedsloven og Arkivloven
-
Princippet om god forvaltningsskik
Statistik og kvalitetsarbejde
Sundhed og Omsorg anvender i visse tilfælde personoplysninger til statistiske formål og kvalitetsudvikling.
Formålet er at dokumentere og forbedre kvaliteten af kommunens sundheds- og omsorgsydelser, planlægge ressourcer og sikre ensartet sagsbehandling.
Behandlingen sker i overensstemmelse med Databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra b, samt artikel 9, stk. 2, litra j, der tillader behandling til statistiske og videnskabelige formål, når det sker under passende sikkerhedsforanstaltninger (jf. Databeskyttelseslovens § 10).
De statistiske oplysninger offentliggøres kun i anonymiseret form, så enkeltpersoner ikke kan identificeres.
Sundhed og Omsorg behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig:
-
Almindelige personoplysninger: fx navn, adresse, kontaktoplysninger, pårørende, værge, forældremyndighed, billeder ydelser du modtager, datoer for besøg, ansøgninger, økonomiske oplysninger i forbindelse med egenbetaling mv.
-
Følsomme oplysninger: fx helbredsoplysninger, funktionsevneniveau, medicinering, pleje- og omsorgsbehov, rehabiliteringsplanergenoptræningsplaner, sociale forhold, oplysninger om støtteforanstaltninger mv.
-
Fortrolige oplysninger: fx CPR-nummer og eventuelle oplysninger om strafferetlige forhold, hvis de har relevans for pleje- eller omsorgsindsatsen.
Sundhed og Omsorg videregiver eller overlader dine personoplysninger til følgende modtagere:
-
Sundhed og Omsorgs databehandlere, der opbevarer personoplysninger i sikre systemer på vegne af afdelingen Sundhed og Omsorg på baggrund af en lovpligtig databehandleraftale.
-
Andre offentlige myndigheder, fx regionen, praktiserende læger, hospitaler, visitationen, socialforvaltningen eller andre kommunale enheder, når det er nødvendigt for sagsbehandlingen eller den borgerrettede indsats.
-
Hvis din henvendelse ikke er stilet til den rette myndighed, videresendes den i overensstemmelse med Forvaltningslovens § 7.
-
I tilfælde af værgemål eller fuldmagtsforhold kan relevante parter få kopi af kommunens svar til orientering.
-
Hvis din henvendelse eller klage vedrører et konkret barn, hvor der er fælles forældremyndighed, modtager øvrig forældremyndighedsindehaver en kopi af Sundhed og Omsorgs besvarelse til orientering
Det er normalt dig, der giver Sundhed og Omsorg personoplysninger i forbindelse med din henvendelse eller klage.
For at behandle sagen din henvendelse eller klage, kan det dog være nødvendigt at indhente oplysninger fra:
-
Andre kontorer eller enheder i Sundhed og Omsorg, fx hjemmeplejen, plejecentre, hjælpemiddelteamet, træningsområdet eller visitation.
-
Andre magistratsafdelinger i kommunen, når det er relevant i forhold til opgaveløsningen..
-
Andre offentlige myndigheder, fx CPR-registret, regionens sundhedssystemer eller Sundhedsdatastyrelsen, hvis det er nødvendigt for at opfylde kommunens lovbestemte opgaver.
Behandlingen af dine personoplysninger i forbindelse med henvendelser og klager sker i Sundhed og Omsorgs sagsbehandlingssystem og omsorgsjournal..
Som offentlig myndighed har vi pligt til at journalisere ind- og udgående post efter Offentlighedslovens regler.
Sundhed og Omsorg opbevarer dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt og sagligt for at opfylde de formål, der er angivet ovenfor.
Derudover er vi forpligtet til at opbevare oplysninger, indtil de overleveres til arkivmyndigheder efter Arkivlovens regler.
Vi kan på nuværende tidspunkt ikke sige præcist, hvor længe vi opbevarer dine oplysninger, da det afhænger af den konkrete sag og tidspunktet for aflevering til arkivmyndighederne.
Laver vi automatiske afgørelser...
- Brystproteser??
Du har efter Databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af dine personoplysninger:
-
Ret til indsigt i de oplysninger, vi har om dig
-
Ret til berigtigelse af urigtige oplysninger
-
Ret til sletning (i det omfang det ikke strider mod regler om journalisering og arkivering)
-
Ret til begrænsning af behandling
-
Ret til at gøre indsigelse mod behandlingen
Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte Sundhed og Omsorg på sikker mail her:
[indsæt kommunens sikre postlink]
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder på www.datatilsynet.dk
Hvis du har spørgsmål – sådan kontakter du Børn og UngeSundhed og Omsorg
Hvis du har spørgsmål til Børn og Unges behandling af dine personoplysninger kan du kontakte Aarhus Kommunens databeskyttelsesrådgiver på sikker mail her.