READ: Samarbejde styrker børns læselyst
I Aarhus blomstrer et samarbejde på tværs af 40 daginstitutioner og lokale biblioteker i projektet READ - Sammen om læsning. Projektet har til formål at styrke de 3-4-åriges læselyst og inspirere forældre til mere højtlæsning derhjemme.
Samarbejdet mellem daginstitutioner og biblioteker indebærer blandt andet, at bibliotekarer kommer ud på daginstitutionerne for at læse højt for børnene og at pædagogerne tager børnene med ud på bibliotekerne. Det gør børnene mere bekendt med bøger, styrker deres læseglæde og inspirerer forældrene til at igangsætte højtlæsning derhjemme.
I forbindelse med samarbejdet mødtes både daginstitutioner og biblioteker på Dokk1 til et stormøde for at evaluere på de igangværende initiativer og inspirere hinanden til yderligere tiltag. Her blev videndelt og udvekslet erfaringer på tværs af fagområder for at inspirere hinanden på kryds og tværs til det videre arbejde med READ. Nogle af de tiltag, som bibliotekerne og daginstitutionerne har indført er blandt andet:
- Forældremøder for at inspirere til højtlæsning
- Oplæsninger for børnene på både biblioteker og daginstitutioner
- Inspirerende læseområder med den orange READ-rygsæk som visuelt blikfang
Erfaringer viser, at det gode samarbejde mellem bibliotek og daginstitution er en stor ressource i arbejdet med READ. Næste trin i READ 3-4 år bliver at fortsætte arbejdet, udvikle på det gode samarbejde og integrere READ endnu mere ude hos de århusianske børnefamilier.
READ 3-4 år er del af Aarhus Kommunes overordnede koncept READ – Sammen om læsning. Aarhus Byråd har afsat midler til at styrke det tværgående samarbejde og materialer til børn i alderen 3-4 år. Dette indebærer blandt andet besøg på biblioteker, en rygsæk med bøger til børnene og vejledning i højtlæsning til forældre.