Gå til hovedindhold
Kløverskolen: Ny skole og fritidscenter i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven

Samarbejde mellem entreprenører, rådgivere og projektledere om at forstå projektbaseret læring 

Hvad er projektbaseret læring? Hvordan understøtter vi det bedst i de fysiske rammer?

16. sep. 2022

Indhold

    De spørgsmål arbejdede et hold rådgivere, entreprenører og projektledere bag byggeriet af Aarhus’ nye skole og fritidscenter i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven sig ind på ved et møde i september.  

    Med baggrund i visionen for Aarhus’ kommende skole og byggeprogrammet herfor holdt Dorte Alber fra NERD architects og pædagogisk konsulent Claus Picard fra Børn og Unge, Aarhus Kommune, oplæg om undersøgende og projektbaseret læring. Tilhørerne var de entreprenører, rådgivere og projektledere, som er involverede i at bygge Aarhus’ nye skole og fritidscenter, der skal stå klar i Gellerup i 2025.   

    Hvordan bygger vi til en projektbaseret læring, der ændrer roller og strukturer i undervisningen? 

    Den nye skole og fritidscenter skal bygges til den profil, som er valgt til skolen: En undersøgende og projektbaseret pædagogisk profil, som omfatter alle årgange på skolen og både undervisning og fritids- og ungetilbuddene. Oplægget og de efterfølgende drøftelser i rummet gav deltagerne i rummet en fælles forståelse af, 

    • Hvordan projektbaseret læring ændrer traditionelle roller, strukturer og samarbejde i den pædagogiske hverdag 
    • Hvordan de fysiske rammer bedst muligt kan understøtte en undersøgende og projektbaseret pædagogik 

    Vi kunne se rigtig mange ligheder mellem præsentationen af projektbaseret læring og den måde vi selv arbejder på som entreprenører. I vores dagligdag handler nærmest alt om projektarbejde, hvor tværfaglighed, forskellige muligheder for løsninger, modsatrettede krav, tidsplaner, samarbejdsprocesser, menneskelige værdier og et godt fællesskab om opgaverne er i spil. Vi oplever , at vigtigheden af netop de menneskelige aspekter ved samarbejde og de værdier man byder ind med virkelig er noget, der er kommet mere fokus på – simpelthen fordi det giver bedre projekter”.   

    Flemming Skov, MT Højgaard. 

    Stor indlevelse, bedre prioriteringer

    Målet med arrangement og oplæg var at sikre alle omkring projektet en bedre forståelse for intentionerne med projektet og for den fremtidige pædagogiske brug af skole og fritidscenter. 

    For vores team var det rigtig givende at høre. Programkravene til byggeriet og de fremtidige fysiske rammer er netop designet til at understøtte denne læringsform, og det er derfor meget vigtigt for os at forstå begrebet projektbaseret læring” 

    Flemming Skov, MT Højgaard. 

    Med en fælles viden kan entreprenører, projektledere og rådgivere tage bedre beslutninger om alle de spørgsmål, overvejelser og prioriteringer, der dukker op i forbindelse med projektering, udførelse, drift og brug. 

    Det hjælper også med at holde et fælles fokus på de børn og unge, som skolen bygges til.  

    ”Hvis vi kan lære vores børn at trives i en hverdag med forskellige projekter på tværs af fag, vil de blive styrket i forhold til den faglighed og de menneskelige værdier, som er nødvendige i projektarbejde. Der vil samtidigt altid være fokus på, at det solide faglige fundament skal skabes”. 

    Flemming Skov, MT Højgaard. 

    Læs mere om den nye skole

    Læs mere om skolens pædagogiske profil

    Sidst opdateret: 29. januar 2024