Gå til hovedindhold
Kløverskolen: Ny skole og fritidscenter i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven

Fodbold som pædagogisk træningsbane for fællesskabet

Fodbold, hvor man ikke vinder ved at score flest mål? Ja, simpelthen. På Kløverskolen bruger pædagog, Rasmus Johansen, og hans kollegaer nemlig fodbold som et pædagogisk redskab til at træne sociale kompetencer i praksis

28. okt. 2025
Dreng i grøn træningsdragt  løber med net fyldt med gule fodbolde

Indhold

    Når Kløverskolens 0.-3. klasser spiller fodbold i hallen, får de point for at være en god ven og lytte til de voksne.

    Hvis en klassekammerat falder under kampen, får eleverne point for at vise omsorg og hjælpe deres ven op. Og hvis der opstår lidt for meget hooligan-stemning på banen, får de point for at undskylde med et håndtryk.

    Og de yngste elever er vilde med det.

    For pludseligt handler fodbold ikke kun om at være god til at løbe hurtigt og sparke til en bold. Nu kan man også være god til sporten ved at være en god ven og lytte til pædagogerne – og så kan alle være med.

    Hvorfor træner Kløverskolen sociale kompetencer med point?

    Formålet med pointsystemet i fodboldkampene er at styrke elevernes sociale kompetencer. De lærer at aflæse sociale signaler, håndtere følelser, vise omsorg, løse konflikter og skabe stærkere fællesskaber. Samtidig styrker det både deres selvtillid og trivsel at være en del af en holdsport, hvor pointsystemet gør det mere håndgribeligt for eleverne at se deres udvikling.

    Øvelse gør mester

    På Kløverskolen handler social læring også om at øve sig – igen og igen. Som pædagog Rasmus Johansen siger: ”Vi træner viljemusklen.”

    For det kræver vilje at blive god – både til fodbold og til fællesskabet.

    Læringen stopper ikke, når kampen fløjtes af

    Lærere og pædagoger på Kløverskolen oplever, at eleverne tager erfaringerne fra fodbolden med sig videre i hverdagen på skolen.

    På en klasseudflugt reagerede en gruppe elever hurtigt, da en pædagog var uheldig at falde. De hjalp straks pædagogen op igen – helt uden at der var point på spil.

    Og konflikter i undervisning og frikvarterer bliver oftere løst med et håndtryk og en undskyldning.

    Når det en gang imellem glipper – for det gør det jo, når man øver sig – kan skolens lærer og pædagoger trække på erfaringerne fra fodbolden: ”Kan du huske, hvordan man er en god ven?”.

    Stor finalefest

    De mange fodboldkampe er nu endt i en stor præmieoverrækkelse med rød løber, flag, fest og medaljer til alle.

    Eleverne med flest point fra hvert klassetrin fik en pokal og en ekstra klapsalve fra sine klassekammerater. 
    Præmieoverrækkelsen motiverer eleverne undervejs, men den giver dem også en vigtig oplevelse af, at øvelse betaler sig. 

    To hænder holder guldfarvet pokal op i luftet

    Social læring i flere aktiviteter

    Fodbolden er ikke det eneste sted, hvor Kløverskolen arbejder med social læring. I samarbejde med Get2Sport bruger pædagoger og lærere også tilgangen i andre aktiviteter. Tidligere på året var det en del af gymnastik, hvor eleverne øvede tålmodighed og det at vente på sin tur.

    Også her blev viljemusklen sat i spil. Der ventede nemlig en flot gymnastikopvisning i slutningen af forløbet, hvor eleverne kunne vise deres forældre, hvor meget de havde lært.

    Vi træner viljemusklen

    Rasmus Johansen, pædagog på Kløverskolen
    Sidst opdateret: 30. oktober 2025