Koncerter med klokkespil fra Aarhus Rådhus
Cirka en gang om måneden kan du høre en koncert fra klokkespillet i Aarhus Rådhus. Du kan her finde tidspunkter og program for kommende koncerter.
![](/media/mzckkzsi/klokkespil-raadhuset.jpg?width=800&height=530&v=1d9e24f0b08f350)
Koncerter i 2024
11. januar
8. februar
7. marts
4. april
2. maj
30. maj
13. juni
15. august
12. september
3. oktober
7. november
5. december
Sommerkoncerter 2024
4. juli - ved gæsteklokkenist Laura Marie Rueslaaten
11. juli - ved gæsteklokkenist Gunther Strothmann
18. juli - ved gæsteklokkenist Anna Kasprzycka
25. juli - ved gæsteklokkenist Marc van Bets
Koncerter i 2025
02. januar
20. februar
20. marts
24. april
22. maj
05. juni
19. juni
Sommerkoncerter 2025
02. juli - ved gæsteklokkenist Vegar Sandholt (N)
10. juli - ved gæsteklokkenist Lars Sømod (DK)
17. juli - Benjamin Davis Mack (DK)
24. juli - Merle Kollom (N)
Klokkespilskoncert
Aarhus Rådhus, torsdag den 13. juni 2024, kl. 16:00 til ca. 16.30:
Klokkenist: Peter Langberg, Løgumkloster, klokkenist ved Århus Rådhus, klokkenist ved Grindsted Kirke – Nordens største klokkespil, assisterende klokkenist ved Vor Frelsers Kirke, København, tilrettelægger af klokkespilskoncerter på Frederiksberg Rådhus, rektor på Løgumkloster Kirkemusikskole (1979-2009) og grundlægger af skolen i 1979, nuværende klokkespilslærer samme sted.
Program
Matthias van den Gheyn: ”Præludium nr. 1, C-Dur” (1721-1785)
Robert Lannoy: “Præludium nr. 2” (1915-1979)
Leen’t Hart: Koral fra “Kong Frederik IX Suite” – ”Har hånd du lagt på Herrens plov” (1920- 1992)
Joaquín Rodrigo: “Tema del “Concierto de Aranjuez” (arr. Anna-Maria Reverté) (1901-1999)
Ennis Fruhauf: “2. Sats – Andante – fra Triptych for Carillon” (f. 1944)
Robert Byrnes: “On the San Antonio River” (1949-2004)
Koncertens tema: "Et internationalt program" - af såvel original klokkespilsmusik som arrangementer. Der er musik fra: Belgien (nr.1) – Frankrig (nr. 2) – Holland (nr. 3 ) - Spanien (nr. 4) – USA (nr. 5 og 6).
Lidt om arrangører og komponister: Robert Byrnes var en kendt komponist og klokkenist i USA, som desværre døde alt for ung – Anna-Maria Reverté er klokkenist i Barcelona – Robert Lannoy var konservatorie direktør i Lille i Frankrig - Matthias van den Gheyn er den betydeligste flamske klokkenist og klokkespils komponist fra baroktiden - Leen’t Hart var direktør for, og grundlægger af, den hollandske klokkenistskole i Amersfoort.
Velkommen til ca. 30 min. klokkespils musik i æteren over Aarhus Rådhus.
Tid og sted
Klokkespilskoncert på Aarhus Rådhus
Torsdag d. 4. juli 2024, kl. 16.00 til 16.45.
Klokkenist: Laura-Marie Rueslåtten
Program
Musik for byer og rådhuse
Preludium in F voor beiaard / Jef Rottiers (Mechelen)
Liedtje Zonder Woorden / Eugeen Uten (Brugge)
Fra “Les cloches des clochardes”: L’Indigence, La Richesse /Juriaan Adrienssen
3 Oslo-sanger
Når kastanjene blomstrer i Bygdø Allé / Kristian Haugner
Drømmeren i tårnet / Finn Ludt
Hovedøen / Willy Kierrulff
Epitafium / Katarzyna Kwiecień-Długosz (Gdansk)
Shadow and Light / Scott Hummel
Divertimento 1 /Eugeen Uten (Brugge)
Carillon Music for Oslo Rådhus / Morten Galthaug (Oslo)
Om klokkenisten
Laura-Marie Rueslåtten er byklokkenist i Oslo med en syvårig solistuddannelse fra den Skandinaviske klokkenistskole ved Løgumkloster i Danmark 2011. Ved siden af stillingen i Oslo Rådhus er hun klokkenist for Uranienborg koncertklokkespill. Hun spiller og komponerer minimalistiske fotografivisninger, carillon og moderne scenekunst med jævnlige optrædener, sommerkoncerter og ved officielle ceremonier som Nobels Fredspris.
Rueslåtten tager carillon og håndklokker ind i nye facetter af musiklivet og eksperimentelle koncertformer, bl.a i en pladeindspilning med oktobass og akustisk ensemble, i et masterprojekt i musik og arkitektur, en pladeindspilning med spoken word, carillon og steel guitar, et samarbejdsprojekt med ensemble og japansk støymusiker Pain Jerk, moderne dans og live performance-kunst. Hun medvirker jævnligt i samtidsdans-forestillinger, og vandt sammen med koreograf Kristin Ryg Helgebostad Osloprisen for Bedste scenekunst 2018 for danseforestillingen “Cheers”.
Rueslåtten bruger “spatial”-synestesi for at sætte lyd og/eller visuel kunst i koncert- og kunstnerisk sammenhæng, for at give en helhedsoplevelse i publikums sanser. Hun har WSET-Advanced certifikat i vin og sprit fra Kulinarisk akademi i Oslo og arbejdserfaring fra Vinmonopolet og som konsulent i vinbranchen. Dette har resulteret i bl.a vin og musik-koncert for Ås vinklub, Øl + carillon smagskoncert i Grimbergen og vin + abstrakt visuel kunst for Galleri Semmingsen. Hun går nye veie i samspill mellem forskellige sanser og genre som jazz, joik og elgitar, kunst i offentlig rom, visuel kunst og installationer.
“Carillon” er et koncertklokkespill bestående af mindst 23 støbte klokker. Klokkerne i et carillon er stemt med en halvtones mellemrum. Klokkerne svinger ikke, men hænger stabilt. Traditionelt spiller klokkenisten med lillefingrene (knyttet næve) på et stok-klaviatur med overføringer til indvendige kolber som slår mod klokkerne, samtidig med, at man med fødderne slår på et pedalklaviatur. Ritorneller er korte arrangementer af kendte musikstykker tilrettelagt for klokkespill i forbindelse med timeslag. Disse overføres via midifiler (data), elektronisk eller mekanisk til udvendige hammere på hver klokke.
Tid og sted
Klokkespilskoncert på Aarhus Rådhus torsdag 11. juli 2024 kl. 16.00 til 16.30
Ved klokkespillet: Gæstklokkenist Gunther Strothmann
Program
Introduktion
Georg Gottfried Aßmus (1744-1790): Von Gott will ich nicht lassen
Ukraine
Tomaso Albinoni (1671-1751): Adagio g-Moll
Arr. for klokkespil i marts 2022 efter Ruslands invasion af Ukraine)
Gunther Strothmann (1943-): "Warum?"
Komponeret over en elsket død.
Ludo Geloen (1962-): Lament voor een Beiaard
Musikken sørger over de krigsdøde
Populäre Melodien
Irisches Volkslied: Londonderry Air
Niederdeutsches Voldlied: Dat du min Leevsten Büst
Maurice Jarre (1924-2009): Lara's Theme from "Doctor Zhivago"
Originalwerke für Carillon
Kristiaan can Ingelgem (1944-) Phantasiepräludium über "Eine feste Burg ist unser Gott"
Fantasy preludium til klokkespil til "Vor Gud han er så fast en borg", en af Martin Luthers mest berømte salmer. Ingelgem dedikerede denne komposition til Wilhelm Ritter (1950-2018), klokkespiller i Kassel / Tyskland.
Wilhelm Bender (1911-1944): Suite für Glockenspiel in 4 Sätzen: Schnell - Ruhig - Langsam - Schnell
Suite for klokkespil i fire satser. Bender var klokkespiller ved Parochialkirche i Berlin, som blev ødelagt af bomber i 1944.
Om klokkenisten
Gunther Strothmann blev udnævnt til klokkenisk på klokkespillet med 50 klokke i Kieler Kloster (Kiel, Tyskland) i 1999.
Han lærte spillet gennem selvstudium og hos Wilhelm Ritter (1950-2018) i Kassel.
Siden sin kaldelse til klokkespillet har han bestræbt sig på at bringe instrumentet tættere på det tyske publikum ved at spille originale kompositioner, salmer og arrangementer af folkesange til klokkespillet. Han var i stand til at overtale mange internationalt anerkendte klokkenister til at komme til Kiel. Antallet af lyttere steg støt, og interessen for instrumentet voksede fra år til år.
I mellemtiden giver Gunther Strothmann ikke kun koncerter regelmæssigt i Kiel, men også i andre byer i Tyskland, i Holland, Belgien, Frankrig, Danmark og USA. I Antwerpen i 2014 og i Barcelona i 2017 spillede han adskillige koncerter som repræsentant for den tyske klokkespilleforening (DGV) ved World Carillon Congresses.
Dr. Gunther Strothmann (født 1943) var læge i Kiel i over 35 år. Han fik undervisning i klaver, orgel, komposition og improvisation i sin hjemby Bremen. I flere år gav han orgelkoncerter. Han er nu pensioneret fra sit job. Ud over sit arbejde som klokkespil er han også korleder og dirigent for et amatør symfoniorkester.
Tid og sted
Klokkespilskoncert på Aarhus Rådhus torsdag 18. juli 2024 kl. 15:45 til 16.30
Ved klokkespillet: Gæstklokkenist Anna Kasprzycka
Program
John Courter (1941-2010): I. Ragtime Bells and III. Blues for bells from Suite in Popular Style (2003)
Two jazz standards, (arr. Joey Brink)
- The Girl From Ipanema
- As time goes by
Music of Georg Gerschwin (1898-1937)
Geert: D'hollander (*1965):
- Accents from Ludus Modalis
- Take Seven from The Wellesley Carillon Studies
Franz-Michael Deimling (*1953): Erfurter Klangspiel 3 (2024) from Erfurter Klangspiele
Music of Krzysztof Komeda (1931-1969)
Pascal Schumacher (*1965): The Dance of Water (2024)
James W. Johnson (1871–1938) & J. Rosmond Johnson (1873–1954): Lift Every Voice and Sing (arr. Joey Brink)
Om klokkenisten
Anna Kasprzycka er en polsk klokkespiller og lydtekniker, der har været klokkespiller i Parochial Church (Berlin) siden 2021. Hun er den første kvinde, der er blevet udnævnt til denne stilling i Berlin. Som klokkespiller giver hun også regelmæssigt koncerter på klokkespillet i Echternach-basilikaen, det eneste klokkespil i Luxembourg.
Hun har givet adskillige verdenspremierer på moderne kompositioner (f.eks. Ekomane, Marcoll, Stulgińska, Nahorny, Zimmermann). Hun er engageret i at tiltrække et nyt publikum til klokkespilsmusik: fra tangoarrangementer til børnearrangementer med cirkus og dukketeater; med et repertoire, der spænder fra middelalder til popmusik.
Anna har en grad i musikteori fra musikakademiet i Gdansk og i lydproduktion fra det polsk-japanske akademi for computerteknologi i Warszawa.
Hun har studeret klokkespil i Gdansk (PL), Leuven og Mechelen (BE). Hun har også trænet i Leuven, Amersfoort og Middelburg. I 2014 dimitterede hun summa cum laude fra Royal Carillon School 'Jeff Denyn' i Mechelen (Belgien).
Anna Kasprzycka var Carillon Fellow i Bok Tower Gardens, Florida i 2017.
Hun har spillet klokkespilskoncerter på de vigtigste instrumenter i Europa, også i USA og Israel, Ukraine og Rusland.
Anna skaber en Wood&Bronze-duet med Katarzyna Czubek (blokfløjte), og Anna optræder også regelmæssigt med andre instrumenter og elektronik.
Hun vandt andenpræmien ved 2014 Carillon Competition i Saint-Amand-les-Eaux (Frankrig) og tredjepræmien ved 2013 International Duet Carillon Contest i Zwolle (Holland). Hun er modtager af Erasmus/Socrates-stipendiet og kulturelle stipendier fra borgmesteren i Gdansk og Adam Mickiewicz-instituttet.
Tid og sted
Klokkespilskoncert på Aarhus Rådhus torsdag 25. juli 2024 kl. 16.00 til 16.30
Ved klokkespillet: Gæstklokkenist Marc Van Bets (Belgien)
Program
Festlig overture
Georg Freidrich Händel (1985-1759): Carillon (arr. J. Haazen)
Jan Thomas Baustetter (1723-1789): Menuet (arr. S. Nees)
Divertimenti
Johann Jr. (1825-1899) + Josef Strauβ (1827-1870): Pizzicato Polka (1869, arr. J. Rottiers)
Johan Strauss (1825-1899): Annen Polka (1852, arr. J. Rottiers)
Antonín Dvořák (1841-1904): Humoresque, opus 101 nr. 7 (arr. J. Rottiers)
Luigi Boccherini (1773-1805): Menuet (arr. J. Haazen)
Paul de Senneville (1933-2023): Ballade pour Adeline (arr. K. Theunissen)
Guitar
Francisco Tárrega (1852-1909): Pavana (arr. J. Stam)
Anonymt, tilskrives Antonio Rubira: Romance (arr. C. Groenwoud)
João Teixeira Guimarães (1883-1947): Sons de Carrilhões (Brasilien, arr. M. Van Bets)
Francisco Tárrega (1852-1909): Capricho Arabe (arr. M. de Goeij)
Sydlandske danse
Eduardo di Capua (1865-1917): O Sole Mio (arr. P. Van de Wiele)
Sebastián Iradier (1809-1865): La Paloma (arr. P. Van de Wiele)
Om klokkenisten
Marc Van Bets studerede på Royal Carillon School Jef Denyn i Mechelen med Jos D'hollander, Piet van den Broek, Jo Haazen og Eddy Mariën som lærere og dimitterede i 1996.
Marc er klokkenist ved St. Rombold's Cathedral i Mechelen, hvor han underholder lyttere med særligt tilrettelagte koncerter i anledning af alle højtider. Udover disse koncerter vil du høre ham optræde regelmæssigt både i Mechelen og i mange andre byer. Især om sommeren optræder han som gæsteklokkespiller i ind- og udland. Sammen med sin kone Karine har han skrevet han en bog om de berømte Mechlin-klokkestøbere fra det 15. til det 17. århundrede, som udviklede kunsten at afstemme harmoniske klokker og som på denne måde grundlagde de første klokkespil over hele verden omkring 1500 e.Kr.