Gå til hovedindhold

De aarhusianske skoleveje bliver mere sikre

Projekter for over 70 mio. kr. skal gøre de aarhusianske skoleveje mere sikre. En ny skolevejsanalyse peger blandt på mere belysning og etablering af cykelstier som nogle af midlerne.

Indhold

    80 pct. af de aarhusianske skolebørn skal selv komme til og fra skole. Det er ambitionen i Den Grønne Mobilitetsplan, som et stort flertal i Aarhus Byråd står bag. En stribe af initiativer i ”Skolevejsanalyse 2024”, som Magistraten behandler tirsdag, bakker den ambition op.

    Teknik og Miljø har haft et stort fokus på det nære samarbejde med skolerne i Aarhus Kommune, og har derfor været i dialog med samtlige skoler i kommunen og lyttet til deres forslag til, hvordan trafiksikkerheden kan forbedres ved skolerne. Der har også været dialog med skolebestyrelser og fællesråd samt været foretaget besigtigelser af trafikken ved skolerne. Alle ønsker er vendt og drejet, og de udvalgte er beskrevet i Skolevejsanalyse 2024.

    ”Børnene skal føle sig sikre, når de cykler eller går til og fra skole, og deres forældre skal også føle sig trygge ved at lade børnene gøre det. Derfor er det vigtigt, at vi har et stort fokus på at gøre skolevejene mere sikre,” siger Nicolaj Bang, rådmand for Teknik og Miljø.

    ”Jeg glæder mig over, at skolerne har været så konstruktive i samarbejdet, og selvom vi ikke kan opfylde alle ønsker, synes jeg, at vi kommer langt med vores prioriteringer. Det har været vigtigt for mig, at vi kommer så langt som muligt for pengene, så vi kan imødekomme flest mulige ønsker,” fortsætter han.

    Flere kriterier spiller ind
    Skolernes forslag til trafiksikkerhedsforbedrende projekter har resulteret i en prioriteringsliste, som rangerer projekterne på baggrund af pris, antal tilgodesete elever og bredere gavn for lokalområder. Det er ikke muligt at opfylde alle skolernes ønsker, men prioriteringslisten sikrer, at man for under 20 mio. kr. gennemfører 80 ud af 107 trafiksikkerhedsforbedrende projekter for et bredt udsnit af skolerne. Dertil kommer større projekter for ca. 50 mio. kr.

    Thomas Medom, rådmand for Børn og Unge, glæder sig over, at det er lykkes at imødekomme så mange af skolernes ønsker.

    ”Jeg er glad for, at vi nu får gennemført en række vigtige fysiske forandringer i nærheden af mange af vores folkeskoler, som skolerne selv har været med til at pege på. Der er brug for det, fordi det kommer til at få direkte betydning for børnenes sikkerhed i trafikken på vej til og fra skole. Og fordi en sikker skolevej naturligvis er afgørende for, om forældrene vil sende deres børn afsted i skole på cykel eller gåben. Som supplement til de fysiske forandringer sætter vi også midler af til, at skolerne kan lave pædagogiske tiltag sammen med eleverne. Det skal gøre det endnu mere sikkert for børnene at begå sig i trafikken,” siger han.

    Prioriteringslisten omfatter 107 projekter til en samlet anlægspris på 65,2 mio. kr. Hertil lægges 9,2 mio. kr. til fortsættelse og udvidelse af syv adfærds- og vaneprojekter i en otteårig periode – i alt 74,4 mio. kr.

    Fakta
    Indstilling og prioriteringslisten kan findes på aarhus.dk

    Sidst opdateret: 28. marts 2025