Bussen får en forlomme på de aarhusianske veje
10 mio. kr. fra Trafikstyrelsen skal få bussen hurtigere frem på en række større aarhusianske veje i myldretrafikken.
Kl. er 7.12, og du spejder efter bussen, der skulle være kommet kl. 7.08. Et scenarie de fleste buspassagerer nok har prøvet. Men nu er der godt nyt. I fremtiden får bussen en forlomme, når den kommer til at køre i sin egen busbane på dele af Brendstrupgårdsvej, Viby Ringvej og Skanderborgvej. Det er netop tre steder, hvor trafikken ofte sander til i myldretiden, og det har resulteret i forsinkelser på buslinjen.
"Det er helt afgørende, at vi har en attraktiv kollektiv trafik, som man kan regne med - og det er de kommende projekter med til at skabe. Passagererne vil opleve, at bussen oftere kommer til tiden, og de overhaler myldretrafikken indenom, når de sidder i bussen. På den måde bliver bussen et reelt alternativ til bilen", siger Nicolaj Bang, rådmand, Teknik og Miljø.
I nord etableres en busbane langs Brendstrupgårdsvej fra Hedeager og frem til 100 meter før krydset ved Randersvej. I syd etableres der både en busbane langs Skanderborgvej ved Viby Torv og på østsiden af Viby Ringvej fra Damagervej og frem til motorvejsbroen.
Fire timer mindre i bus 6A
Projekter vil blandt andet få en stor betydning for de ca. 3 mio. aarhusianere, der hvert år hopper på bus 6A på Ringvejen. Projekterne vil dagligt spare bus 6A over fire timer i myldretrafikken, som er fra kl. 7-9 og kl. 14-17.
Busbanen ved Brendstrupgårdsvej forventes etableret senere i år, mens de to projekter i syd forventes etableret i 2024.