Støj på Giber Ringvej
Åbningen af Giber Ringvej har givet ny støj i området omkring vejen. Nye støjmålinger bekræfter projektets støjberegninger og viser, at støjen holder sig inden for grænserne.
De første biler kørte ud på Giber Ringvej d. 7. december 2022. Efterfølgende har naboer langs vejen følt sig generet af støj fra den nye ringvej.
Teknik og Miljø har fået foretaget støjmålinger på ti lokaliteter langs vejen. Målelokaliteterne er fordelt langs hele Giber Ringvej, ligesom nogle af stederne er medtaget efter ønske fra naboerne.
"Der er ingen tvivl om, at støjen fra Giber Ringvej er en stor forandring for flere af naboerne, der tidligere har været vant til ro og naturens lyde. Jeg kan godt forstå, det fylder i hverdagen. Nu har vi fået foretaget støjmålingerne, der viser, at støjen på alle ti lokationer ligger på det niveau, vi forventede og har kommunikeret ud – og flere steder ligger støjen også markant under", siger områdechef, Trine Buus Karlsen.
På den måde bekræfter støjmålingerne de støjberegninger, der er lavet i forbindelse med projektet. Støjberegningerne er løbende blevet revurderet i projektet, hvis der er sket større ændringer. Blandt andet da strækningen fra Landevejen til Hovedvejen blev udvidet til tre spor.
Sådan er støjen dæmpet
Støj har været et stort emne i projektet, og flere tiltag er etableret for at minimere støjen.
"Vi har haft en god dialog med blandt andet fællesrådene i området, hvor vi har haft fokus på at etablere støjtiltag de steder, hvor flest får gavn af det. Men vi kommer ikke uden om, at vejen vil støje", tilføjer Trine Buus Karlsen.
Hele Giber Ringvej er anlagt med støjreducerende asfalt, der er etableret 16 støjvolde og opsat støjskærm langs Landevejen og 550 meter støjkassetter på autoværnet. Ligeledes er vejen sænket flere steder omkring Mårslet.
Teknisk Udvalg skal efter sommerferien drøfte vejstøj generelt og støjmålingerne langs Giber Ringvej.
Fakta
Resultat af støjmålingerne
Grænseværdien for støj i boligområder er 58 dB.
Måleadresse |
Målt støj |
Beregnet støj |
Mustrupvej 55 | 53,5 dB | 56-58 dB |
Damgårdstoften 65 | 57,4 dB | 56-58 dB |
Tingskovvej 50 | 55,5 dB | 56-58 dB |
Nymarksvej 145 | 50,4 dB | 56-58 dB |
Trankær Mosevej 99 | 54 dB | 54-56 dB |
Ingerslevvej 72 | 54,7 dB | 56-58 dB |
Ingerslevvej 76 | 50,9 dB | 50-52 dB |
Beringvej 23 | 50,7 dB | 56-58 dB |
Nymarks Allé 216 | 41,1 dB | 52-54 dB |
Østergårdsparken 213 | 48,3 dB | 56-58 dB |
Hvordan er støjen målt?
Støjen er målt i overensstemmelse med Miljøstyrelsens vejledninger.
Støjen er primært målt i myldretrafikken – morgen og eftermiddag. Målingerne er efterfølgende blevet korrigeret til den forventede årsdøgnstrafik (17.000 biler i døgnet mellem Oddervej og Landevejen og 15.000 biler i døgnet mellem Landevejen og Hovedvejen). De vil sige, at hvis der i myldretiden måles med flere biler/timen, så vil der skulle trække noget fra, da der kører flere biler/timen end det normale gennemsnitlige antal biler/time – og lægge noget til, hvis der kører færre biler. På den måde bliver målingerne et udtryk for et årsgennemsnit.
Hvad er forskellen på en støjberegning og en støjmåling?
Der er forskel på en støjberegning og en støjmåling. En støjberegning udregnes som et vægtet gennemsnit over hele året og hele døgnet. En støjberegning bruger data fra Vejdirektoratet og Miljøstyrelsens mange målinger af støj fra danske veje. Desuden tager støjberegninger højde for, at støj om natten er mere belastende end støj om dagen. Derfor vægter støj fra en bil om natten lige så meget som 10 biler om dagen.
Grunden til, at Aarhus Kommune foretager støjberegninger, er, at grænseværdier for støj er en middelværdi over hele året.
En støjmåling er i højere grad et øjebliksbillede, der korrigeres ud fra bl.a. hastighed og forventet trafik. Det er dog ikke et vægtet gennemsnit som støjberegningen, hvor flere faktorer indregnes.