Gå til hovedindhold
Nyheder fra Teknik og Miljø

Hvor skal farten sættes ned? Flere 40 km-zoner på vej

Nu kan aarhusianerne pege på, hvor de ønsker, at hastigheden sættes ned fra 50 til 40 kilometer i timen. Teknik og Miljø indsamler forslag til næste runde i forsøg med lavere hastighed.

  • Læs op

Indhold

    Tidligere i år satte Teknik og Miljø gang i et nyt forsøg med lavere hastighed på en række strækninger rundt om i kommunen. Her blev 15 bystrækninger i opland, forstæder og midtby udstyret med nye færdselstavler, hvor farten lokalt kom ned på 40 kilometer i timen.

    Nu går næste fase i gang, og aarhusianerne kan selv give forslag til, hvor det vil give mere tryghed og mindre støj, hvis hastigheden sættes ned.

    "Vi vil gerne bruge forsøget til at give aarhusianerne flere trygge lokalområder. Det kan være, at lavere hastighed kan give en tryggere vej til skole, gøre det mere oplagt at tage cyklen til indkøb eller bare mindske støjen og forbedre det lokale bymiljø. Jeg håber, at mange vil byde ind og pege på, hvor vi kan gøre en forskel, så byerne bliver bedre for dem, der bor der,”

    Nicolaj Bang, rådmand, Teknik og Miljø.

    Aarhus er én af de 16 kommuner i Danmark, som deltager i Vejdirektoratets treårige forsøgsordning med lavere fartgrænser i byerne. Forsøget skal give flere erfaringer med værktøjer, der kan forbedre den generelle trafiksikkerhed, og vise, hvad det betyder for bymiljøer at sænke hastigheden.

    Der skal mere end tavler til

    Indtil videre har indsatsen bestået af færdselstavler med 40 km/t. Teknik og Miljø vil i det nye år supplere med hastighedsmålere, som fortæller bilisterne, hvor hurtigt de kører, samtidig med at oplysningerne bliver leveret tilbage til Teknik og Miljø, der kan analysere resultaterne og blive klogere på, hvad de forskellige indsatser egentlig betyder for adfærden.

    "Vi ved, at der skal mere til at få bilister til at ændre deres vaner bag rattet, og tavlerne gør det ikke alene. Vores før- og eftermålinger viser, at færdselstavlerne i første fase af forsøget alene har skruet hastigheden ned med ét til tre kilometer i timen, så vi kommer også til at tage andre værktøjer i brug,”

    Lars Clausen, projektleder, Teknik og Miljø.

    Foruden hastighedsmålere vil Teknik og Miljø gøre brug af afmærkning af kørebanen. Begge er såkaldte blide virkemidler, der ligesom bump og chikaner har en god effekt på hastigheden.

    Udover opfordringen til aarhusianerne har Teknik og Miljø sendt breve ud til alle fællesråd med tilbud om at give input til nye forsøgszoner og -strækninger.

    De nye områder forventes at blive udpeget i foråret 2024. Hvor mange zoner eller strækninger, der bliver tale om, vil afhænge af den endelige økonomi. Projektet evalueres i slutningen af 2025.

    Fakta

    Alle er velkomne til at sende forslag til mobilitet@mtm.aarhus.dk. Her skal man vedhæfte et kort (gerne udklip af et digitalt kort), hvor den foreslåede zone eller strækning er tydeligt markeret. Man behøver ikke at motivere forslaget yderligere.

    Deadline 31. januar 2024.

    Følgende 15 strækninger er i dag en del af forsøget:

    • Nord:
      Grenåvej, Løgten
      Bystævnet, Lystrup
      Skæring Hedevej, Skæring
      Hjortshøjvej, Skæring

    • Vest:
      Tilst Østervej-Bysmedevej, Tilst
      Ormslevvej, Ormslev

    • Midt:
      Nordre Strandvej, Risskov
      Tjelevej-Vikærsvej, Vejlby
      Hans Broges Gade og Odensegade, Aarhus C
      Dr. Holsts Vej, Klokkervej og Haslevej, Åbyhøj
      Tordenskjoldsgade, Trøjborg
      Enghavevej, Viby
      Rosenvangs Allé, Højbjerg

    • Syd:
      Jegstrupvej, Jegstrup
      Byagervej, Beder
    Sidst opdateret: 14. december 2023