Nu får 43.000 borgere digital adgang til egen journal og aftaler
Fredag lancerer Aarhus Kommune den digitale platform Min Dialog, der styrker overblik og kommunikation for borgere der modtager hjælp.
Når borgerne i dag modtager hjælp fra Sundhed og Omsorg, kan det være svært at danne sig et overblik over sit forløb og få svar på sine spørgsmål.
Det gør Aarhus Kommunes nye digitale platform Min Dialog nu lettere ved at samle al information og kommunikation et sted.
En af dem der allerede har nydt godt af Min Dialog er Kirsten Hjorth, der siden efteråret har testet platformen. Hun modtager hjælp fra hjemmeplejen flere gange om dagen, og er glad for den frihed, den nye platform giver hende.
“Jeg kan se, hvilke besøg jeg har, og hvem jeg får besøg af. Hvis jeg har lyst til at ændre eller aflyse en aftale, kan jeg gøre det. Før skulle jeg ringe eller sige det videre til den hjælper, der kommer. Nu er jeg helt frit stillet og kan gøre det, når jeg vil. Det giver større frihed, og så undgår jeg forglemmelser eller misforståelser,” fortæller hun.
Udover nem adgang til kommende besøg, vil Min Dialog også give borgerne et overblik over visiterede ydelser og bevilgede hjælpemidler, samt mulighed for at sende beskeder direkte til personalet. Det giver borgerne mere frihed i deres sundhedsforløb.
Det glæder rådmand for Sundhed og Omsorg, Christian Budde, at borgerne nu kan se frem til at få mere indflydelse på deres forløb:
“Det er afgørende at borgerne ved, hvad de kan forvente at få hjælp til, men lige så afgørende, at de kan få svar, hvis der er noget, de er i tvivl om eller har brug for. Det giver vi dem nu endnu bedre mulighed for ved at samle det hele ét sted. Det er jeg sikker på, at hver enkelt borger får stor glæde og gavn af.”
Med en fuldmagt vil også pårørende have mulighed for at tilgå platformen. Det gør det muligt for dem, der ikke bor tæt på sine nærmeste at have et indblik i forløb, sundhedsoplysninger og gør kontakten med personalet lettere.
Det glæder byrådsmedlem fra Danmarksdemokraterne, Jakob Søgaard Clausen, der var med til at få afsat midler til at implementere Min Dialog.
“Det er afgørende, at det hele er samlet og de pårørende kan få adgang til Min Dialog, hvis borgeren tillader det. Det er ikke alle, der bor lige ved siden af ens nære, og derfor vil Min Dialog helt sikkert styrke trygheden. Ikke kun for den enkelte borger, men også for ens pårørende.”
Min Dialog går i luften i dag kl. 12:00 på Grøndalsvej 2, og pressen er velkommen deltage. Meld gerne ankomst via pressetelefonen.
Kontakt
- Asbjørn Andersen, pressekonsulent i Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune, via pressetelefonen 2335 1920. Mail: asban@aarhus.dk