Gå til hovedindhold
Nyheder fra Sundhed og Omsorg

Høj tilfredshed med ældreplejen i Aarhus blandt både borgere og pårørende

Nye borger- og pårørendeundersøgelser viser, at langt de fleste oplever hjælpen og omsorgen som velfungerende – både i hjemmeplejen og på plejehjemmene.

Indhold

    Fire ud af fem borgere i hjemmeplejen er samlet set tilfredse med den hjælp, de modtager fra Aarhus Kommune, og blandt de pårørende til plejehjemsbeboere vurderer syv ud af ti, at hjælpen og omsorgen for deres nærtstående alt i alt er god eller meget god.  
     
    Det viser Aarhus Kommunes nye borger- og pårørendeundersøgelser, som giver et samlet billede af, hvordan både hjemmeplejemodtagere og pårørende til plejehjemsbeboere oplever kvaliteten på det enkelte plejehjem.  
     
    Rådmand for Sundhed og Omsorg, Christian Budde, glæder sig over resultaterne: 
     
    "Når så mange borgere og pårørende giver positive vurderinger, er det et tydeligt vidnesbyrd om medarbejdernes store indsats. Det handler om nærvær, faglighed og tryghed i hverdagen," siger Christian Budde. 
     
    Han understreger samtidig, at der fortsat er områder, som kræver særlig opmærksomhed. 
     
    "Vi ved, at der er plejehjem, som har brug for et ekstra løft for at få hævet kvaliteten. Det arbejder vi struktureret med. Det samme gælder nogle steder i hjemmeplejen, hvor kontinuitet og koordinering kan være en udfordring," siger Christian Budde. 
     
    Undersøgelserne viser blandt andet, at det kun er omkring seks ud af ti hjemmeplejemodtagere, der oftest oplever at få hjælp af de samme medarbejdere. Samtidig oplever hver tredje pårørende, til en beboer på et plejehjem, at de ikke altid får den information, som de har brug for. 
     
    "Når vi får klare signaler om, hvor kvaliteten kan blive bedre, tager vi det alvorligt. Vi bruger undersøgelserne aktivt i arbejdet med at styrke hjælpen for både modtagere af hjemmepleje og beboere på plejehjem," siger Christian Budde, rådmand for Sundhed og Omsorg. 
     
    Borger- og pårørendeundersøgelserne gennemføres løbende for at følge udviklingen i tilfredsheden med hjælpen i Aarhus Kommune. Borgerundersøgelsen omfatter modtagere af hjemmehjælp fra både offentlige og private leverandører, mens pårørendeundersøgelsen henvender sig til pårørende til beboere på både offentlige, private og selvejende plejehjem. 
     

    Fakta   

    Sidst opdateret: 28. november 2025