Gå til hovedindhold
Nyheder fra Børn og Unge

Store forskelle i normeringerne på tværs af vuggestuer og børnehaver i Aarhus Kommune

Fra i dag er antallet af børn pr. medarbejder i de enkelte aarhusianske vuggestuer og børnehaver i 2024 offentligt tilgængelige. Tallene viser, at normeringerne varierer meget på tværs af kommunens dagtilbud.

Indhold

    En opgørelse fra Danmarks Statistik viste for nylig, at Aarhus Kommune overholder loven om minimumsnormeringer i 2024 med i gennemsnit 2,9 børn pr. medarbejder i vuggestuerne og 5,8 børn pr. medarbejder i børnehaven på kommuneniveau. Nu viser Børn og Unges egne tal, at normeringerne for samme år varierer meget på tværs af kommunens dagtilbud.

    Opgørelsen over normeringer for de enkelte vuggestuer og børnehaver i Aarhus Kommune er fra i dag offentligt tilgængelige på Aarhus Kommunes hjemmeside. Det sker ud fra et ønske om større gennemsigtighed og et bedre lokalt beslutningsgrundlag, forklarer rådmand for Børn og Unge, Thomas Medom, som står bag beslutningen om, at tallene fremover skal være offentligt tilgængelige.

    - Jeg er selvfølgelig tilfreds med, at vi overholder loven, men jeg mener, vi skal være mere ambitiøse end det. Vi skal have endnu flere voksne blandt børnene – ikke i gennemsnit i kommunen, men i de enkelte institutioner, helt ude på den enkelte stue, siger Thomas Medom og glæder sig over, at tallene giver et bedre overblik over de faktiske normeringer i Aarhus Kommunes vuggestuer og børnehaver.

    - Tallene viser mig, at normeringerne er meget forskellige på tværs af både vores dagtilbud og de enkelte afdelinger. Det er der flere forskellige årsager til. Nogle steder har man flere ressourcer til at ansætte medarbejdere, fordi dagtilbuddet ligger i et område med mange udsatte børn, unge og familier, eller fordi flere børn i tilbuddet har brug for ekstra støtte i hverdagen. Det synes jeg, er den helt rigtige prioritering – vi skal gøre noget ekstra for de svageste og mest udsatte i samfundet. Men jeg mener samtidig, at vi overordnet set og i alle vores dagtilbud har brug for flere medarbejdere blandt vores børn, siger Thomas Medom, og understreger, at også andelen af uddannede medarbejdere har betydning for kvaliteten.

    - God normering skal helst kombineres med stærk faglighed. Derfor er der også brug for, at vi får flere uddannede medarbejdere i vores vuggestuer og børnehaver. Fordi det ved vi, også har stor betydning for børnenes udvikling og trivsel i dagtilbuddet, siger Thomas Medom.

    Hos pædagogernes fagforening, BUPL Århus, er man også tilfreds med offentliggørelsen af normeringer i de enkelte vuggestuer og børnehaver.

    - Vi er glade for, at det bliver synligt for aarhusianerne, hvordan normeringerne ser ud i de enkelte institutioner. Forhåbentlig bliver det nu endnu tydeligere for Aarhus Byråd, at der er brug for en prioritering af området, og for flere uddannede pædagoger omkring byens yngste børn, så de får den omsorg og det nærvær, de har behov for, siger formand for BUPL Århus, Line Kærulf Møller, men understreger samtidig, at hun nødig ser, at tallene bruges til at rangere institutionerne.

    - Jeg er bekymret for, om tallene kan blive en form for barometer, som rangerer institutionerne. Det bør ikke være intentionen med opgørelsen. Intentionen skal være, at vi sikrer et minimum af personale blandt børnene. Det er et politisk ansvar. Men politikerne må samtidig sigte endnu højere end minimum, hvis der skal sikres god kvalitet i dagtilbuddene i Aarhus Kommune, siger Line Kærulf Møller.

    - For børn, forældre og personale er det normeringen på deres egen institution, som betyder noget – ikke et kommunalt gennemsnit. Derfor er det godt, at normeringstallene nu er tilgængelige for alle, siger formand for Pædagogisk sektor i FOA Århus, Julie Møller Brøsted.

    Samtidig peger hun på, at uddannelsesniveauet ifølge hende forholdsvis hurtigt kan hæves i den enkelte institution, hvis der ansættes flere pædagogiske assistenter, og hvis flere pædagogmedhjælpere gennemfører en AMU-grunduddannelse.

    - Vi har i ÅFO altid peget på, at minimumsnormeringer kun giver mening på institutionsniveau. Derfor er det et vigtigt skridt, at der nu kommer gennemsigtighed helt lokalt. Det gør det muligt at tale mere konkret om for eksempel forældres valg af pladser, rekruttering og fastholdelse af personale – og især om tryghed, omsorg og nærhed i hverdagen. Tallene dokumenterer store forskelle i normeringerne, og det bekymrer os. Det er faktisk vildt at se, at hele bydele lyser rødt i opgørelsen. Rødt betyder færre voksne og mindre nærvær i børnenes dagligdag. Som vi ser det, skal hele Aarhus som udgangspunkt være grønt, og så må nogle områder ligge endnu bedre, hvis de løfter en særlig opgave. Vores børns voksenkontakt skal ikke afhænge af, hvilken bydel de bor i. Det er netop den sikkerhed, minimumsnormeringerne burde give os forældre i hele byen, siger Christina Nissen, forperson for Århus Forældreorganisation.

    Se opgørelsen og læs mere om normeringer for alle vuggestuer og børnehaver i Aarhus Kommune her

    Yderligere oplysninger

    Thomas Medom, rådmand for Børn og Unge, tlf. 2751 7961 

    Line Kærulf Møller, formand for BUPL Århus, tlf. 3546 5665 

    Julie Møller Brøstes, formand for pædagogisk sektor, FOA Århus, tlf. 4697 3217 

    Christina Nissen, forperson for Århus Forældreorganisation, tlf. 2548 1731 

    Fakta om opgørelsen af normeringer i dagtilbud

    Normeringen i en vuggestue eller børnehave viser forholdet mellem det pædagogiske personale og antallet af indskrevne børn i gennemsnit over et år. Opgørelsen over normeringer i de enkelte institutioner i Aarhus Kommune tager udgangspunkt i Danmarks Statistiks opgørelsesmetode, som bygger på loven om minimumsnormeringer. Opgørelsen er udarbejdet på baggrund af en række tekniske detaljer og definitioner af hvilke børn og personale, der tæller med, og hvordan de tæller med. 

    Normeringstallene i opgørelsen siger således ikke i sig selv noget om antallet af medarbejdere, en forælder vil møde, når barnet enten afleveres eller hentes i den lokale vuggestue eller børnehave. På samme måde er tallene ikke et udtryk for den tid, det pædagogiske personale tilbringer sammen med børnene i løbet af en hverdag, der også indeholder møder, efteruddannelse, sygefravær, ferie og pauser. 

    Sidst opdateret: 23. oktober 2025