Gå til hovedindhold
Nyheder fra Børn og Unge

Analyse kortlægger økonomisk ubalance hos folkeskolerne i Aarhus Kommune

Flere og flere elever i folkeskolen har behov for specialundervisning. Det giver skolerne store økonomiske udfordringer, da den negative udvikling ikke afspejles i budgetterne. Det viser første del af Analyse af skolernes økonomi, som er udarbejdet af Børn og Unge.

  • Læs op

Indhold

    Pengene slår ikke til i den aarhusianske folkeskole. I 2024 forventer Børn og Unge et underskud på folkeskolernes budget til betaling af elever i specialtilbud på 110 mio. kroner stigende til 144 mio. kroner i 2028. Hertil skal lægges merudgifter til kørsel og specialskoler på hhv. 52 og 35 mio. kroner i 2028. For 2024 skal der dog fratrækkes 57 mio. kroner, som blev tildelt skolerne i forbindelse med aftalen om ekstraordinær økonomisk støtte til folkeskolerne i Aarhus Kommune tidligere på året.

    Skolerne er nødt til at finde, hvad de mangler, andre steder i budgettet. Analyse af skolernes økonomi viser, at de blandt andet bruger de midler, som egentlig var tiltænkt støtte af elever i almenundervisningen, som har det svært og er på kanten af at blive henvist til et specialtilbud. Det skaber en negativ spiral, som risikerer at betyde endnu mere mistrivsel, flere børn og unge der henvises til specialundervisning og en økonomi, som udhules yderligere.

    Analysen sætter to streger under skolernes behov for flere penge, og den understreger én gang for alle, at det skyldes strukturelle økonomiske udfordringer. Det er vi nødt til at forholde os til og finde løsninger på, hvis vi for alvor vil fastholde kvaliteten i folkeskolen. Vi skal blandt andet sikre, at almenundervisningen også kan rumme de elever, som ikke trives og viser tegn på, at de har behov for støtte,” siger rådmand for Børn og Unge, Thomas Medom.

    Analysen af skolernes økonomi fastslår samtidig, at Aarhus Kommune bruger markant færre penge pr. elev sammenlignet med gennemsnittet for landets øvrige kommuner. På trods af det, klarer folkeskolerne sig godt, når man ser på andelen af elever i specialundervisning, som er under landsgennemsnittet og under, hvad man kan forvente ud fra kommunens rammevilkår og den gennemsnitlige visitationspraksis i resten af landet.

    Vi bruger væsentligt færre penge på folkeskolen i Aarhus Kommune, end de fleste andre kommuner i Danmark. Det er et problem, og det har jeg påpeget ad flere omgange. Alligevel klarer vi os ret godt, takket være dygtige ledere og medarbejdere, men tænk, hvad vi kan drive det til, hvis vi tør investere mere i folkeskolen. Hvis vi kommer på niveau med Aalborg og København. Så kunne vi give skolerne langt bedre vilkår for at drive god folkeskole og skabe gode rammer for læring, udvikling og trivsel for vores børn og unge,” siger Thomas Medom.

    Børn og Unge har allerede igangsat en række indsatser i både dagtilbud og skoler under overskriften Bredere børnefællesskaber. Indsatserne skal stoppe den negative udvikling og bidrage til, at flere børn og unge kan trives, udvikle sig og lære i deres lokale, almene dagtilbud og folkeskole. Analysen af skolernes økonomi opstiller en række scenarier for, hvilken effekt indsatserne vil have på udviklingen i antallet af elever, der henvises til specialtilbud og således også på skolernes økonomi.

    Vi har allerede igangsat en række indsatser, som skal skabe dagtilbud og skoler for alle børn og unge i Aarhus Kommune, ligesom vi har taget store skridt for at bringe PPR (Pædagogisk, Psykologisk Rådgivning, red.) tættere på praksis og styrke det lokale tværgående samarbejde omkring det pædagogiske arbejde med børnene og de unge,” siger Thomas Medom og påpeger, at selvom det er tidligt i processen, ser det lovende ud.

    Jeg er meget optimistisk. Forandringerne bliver vel modtaget hos ledere og medarbejdere, og jeg tror på, at det vi har gang i – og det vi sætter i gang i den kommende tid – kommer til at gøre en forskel for børn og unges trivsel. Men det tager tid. Vi må være tålmodige og samtidig sørge for at tage hånd om de strukturelle økonomiske udfordringer, analysen med al tydelighed viser, at skolerne er tynget af i øjeblikket. Det er vi nødt til at forholde os til her og nu, hvis vi skal lykkes med på den lange bane at skabe bredere børnefællesskaber i Aarhus Kommune,” siger Thomas Medom.

    Analyse af skolernes økonomi er bestilt af parterne bag aftalen om ekstraordinær økonomisk støtte til folkeskolerne i Aarhus Kommune, som blev indgået den 22. marts 2024.

    Analysen falder i to dele. Anden del af analysen skal indeholde en omstillingsplan, som både beskriver kortsigtede forslag til omprioriteringer samt mulige langsigtede greb i forhold til at håndtere de økonomiske udfordringer. Den udarbejdes efter budgetforhandlingerne og er færdig inden årets udgang.

    Yderligere oplysninger

    Thomas Medom, rådmand for Børn og Unge, tlf. 27 51 79 61.

    Sidst opdateret: 5. august 2024