Gå til hovedindhold
Nyheder fra Børn og Unge

135 børnehaveklasser i Aarhus Kommune til næste skoleår

Det forventes, at 3.031 nye elever starter i de aarhusianske folkeskoler, når de byder velkommen til et nyt skoleår efter sommerferien. Der bliver derfor oprettet 135 nye børnehaveklasser i kommunen, hvilket er fire færre end ved sidste års indskrivning.

15. jun. 2023
  • Læs op

Indhold

    Faldet i antallet af nye elever skyldes dels et mindre fald i børnetallet i kommunen, og dels at flere børn skal begynde deres skolegang i en special- eller modtagelsesklasse.

    Det er glædeligt, at vi igen i år kan byde velkommen til tusindvis af nye børn i de aarhusianske folkeskoler. De kan se frem til en hverdag med nye venner og en masse dygtige, engagerede og professionelle medarbejdere, som hver dag gør sig umage for at lykkes for netop eleverne og deres udvikling og læring,” siger Thomas Medom, rådmand for Børn og Unge.

    Siden 2006 har Aarhus Kommune sprogscreenet alle skolebegyndere med dansk som andetsprog. Det sker for at afdække det enkelte barns dansksproglige kompetencer og afklare, om barnet har behov for sprogstøtte i skolen.

    Resultaterne af dette års sprogscreening viser, at ud af 507 skolebegyndere med dansk som andetsprog, er 340 – svarende til en andel på 67,1 pct – blevet vurderet til at have et Ikke uvæsentligt behov for sprogstøtte. Det er et lille fald i forhold til sidste år, hvor andelen var 72 pct.

    Disse elever er derfor ikke omfattet af reglerne om frit skolevalg, fordi byrådet har besluttet, at højst 20 pct. af eleverne på hvert klassetrin må være børn med dansk som andetsprog og behov for sprogstøtte. Langt de fleste af eleverne henvises enten til egen distriktsskole eller til en skole, forældrene har ønsket, men 47 børn henvises til en udpeget modtagerskole. Det er på samme niveau som sidste år, hvor 46 elever blev henvist til en udpeget modtagerskole.

    Det er godt, at det igen går den rigtige vej, og der er lidt flere elever med dansk som andetsprog, der vurderes til at have et alderssvarende dansk, når de starter i skole. Jeg tror, tallene er et resultatet af, at vi i Børn og Unge arbejder målrettet på at styrke de sproglige kompetencer hos denne gruppe børn – allerede i dagtilbuddet, inden første skoledag og senere på de skoler, som tager imod de henviste børn. Men der er stadigvæk lang vej,” siger Thomas Medom og henviser samtidig til, at arbejdet med at styrke de dansksproglige kompetencer hos børn med dansk som andetsprog hænger tæt sammen med et af de 7 vilde problemer, som byrådet har defineret.

     ”En del af opgaven med at skabe blandede bydele og lykkes med integration i Aarhus Kommune er arbejdet med at sikre blandet elevsammensætning på kommunens folkeskoler. Det vil bidrage positivt til både integration og sammenhængskraften bredt set, og det vil gavne børnenes sproglige udvikling,” afslutter Thomas Medom.

    Læs mere om sprogscreening og klassedannelse i nedenstående fakta-ark.

    Yderligere oplysninger

    Thomas Medom, rådmand for Børn og Unge, 27 51 79 61.

    Klassedannelse og sprogscreeninger
    Sidst opdateret: 4. september 2023