Ebbefos Fonden støtter trivselsfremmende indsatser på fire folkeskoler i Aarhus Kommune
Unges mentale sundhed og trivsel er ét af de såkaldte vilde problemer, Aarhus Kommune har sat sig for at komme til livs. Men de vilde problemer er ikke kun kommunens. Det vedrører os alle, når et stigende antal børn og unge mistrives, og derfor har vi brug for hinanden – på tværs af hele samfundet – når vi skal finde løsningerne.
Folkeskolerne skal af gode grunde spille en stor rolle. Det er her, børnene og de unge mødes hver dag. Hvor de har daglig kontakt til lærere og pædagoger. Derfor har Ebbefos Fonden besluttet at støtte fire aarhusianske folkeskoler i deres bestræbelser på at igangsætte trivselsfremmende indsatser for eleverne. Som et forebyggende tiltag.
I alt 12 skoler sendte ansøgninger afsted til Børn og Unge og Ebbefos Fonden om støtte til indsatser, som skal fremme trivslen blandt eleverne. Fire ansøgninger blev udvalgt, fordi de på hver sin måde lægger sig tæt op ad Ebbefos Fondens mål om at styrke børn og unges mentale trivsel. Samtidig havde indsatserne perspektiver for videre udbredelse, hvis de viser sig at være værdifulde for børnene og de unge.
"I Ebbefos Fonden er vi meget optagede at forebygge mistrivsel, før den bider sig fast og måske bliver behandlingskrævende. At det er skolerne selv, der kommer med bud på løsninger af problemer fra den oplevede virkelighed, mener vi er helt ideelt. Hvem andre end dem, der er en del af børnenes hverdag, forstår hvad der rører sig og måske savnes? Derfor ser vi meget frem til at følge de fire trivselsfremmende indsatser, som skolerne skal arbejde med, og vi er meget spændte på, hvad børnene siger til dem,” siger Vibeke Nyfos, medstifter og næstformand i Ebbefos Fonden.
En af skolerne, som har fået penge til at igangsætte en trivselsfremmende indsats, er Langagerskolen, som er én af to specialskoler i Aarhus Kommune. Her har man modtaget 295.000 kroner fra Ebbefos Fonden, som skal bruges på at udvikle konkrete materialer, der kan øge muligheden for, at børn og unge med autisme og opmærksomhedsforstyrrelser kan udtrykke sig, blive inddraget og lyttet til i hverdagen.
”Donationen skaber rum til, at Langagerskolen kan arbejde med at øge børnenes inddragelse og derigennem skabe mere trivsel for den enkelte og sikre deres deltagelse i børnefællesskabet,” siger Jens Frostholm, som er skoleleder på Langagerskolen.
Også Tranbjergskolen har modtaget penge fra Ebbefos Fonden, som har doneret 300.000 kroner til en målrettet indsats mod mistrivsel på skolens mellemtrin og udskoling. Bevillingen skal bruges til at etablere et arbejdsfællesskab bestående af en AKT-lærer og en klubmedarbejder. De skal samarbejde om at øge trivslen hos eleverne ved at forbinde hjem, skole og fritidstilbud og tilpasse arbejdet til det konkrete barn eller den gruppe eller klasse, som oplever problemer med mistrivsel i en given situation.
”Med donationen kan vi intensivere og udvide vores tværfaglige samarbejde mellem skolen og klubben med et team, som kan strække sig over hele dagen, fra hjem til skole og ind i fritiden. Vi skaber et arbejdsfællesskab mellem en lærer og en klubpædagog, som kan følge en udfordring tæt, så børn, unge og forældre oplever en anden form for nærhed og fleksibilitet, end vi kan tilbyde nu,” fortæller skoleleder på Tranbjergskolen, Birgitte Agersnap.
De øvrige to skoler, som har modtaget henholdsvis 180.000 og 300.000 kroner af Ebbefos Fonden, er Ellevangskolen og Tilst Skole. På Ellevangskolen vil man fokusere sin indsats på at skabe gode tilbud for eleverne i overgangen mellem skole og fritid, og på Tilst Skole vil pengene gå til at kompetenceudvikle medarbejdere, så de kan afholde løbende lærings- og trivselssamtaler med alle skolens børn.
Yderligere oplysninger
Mille Fridal Illemann, projektchef hos Ebbefos Fonden, tlf. 27 29 12 52.
Jens Frostholm, skoleleder på Langagerskolen, tlf. 20 64 83 15.
Birgitte Agersnap, skoleleder på Tranbjergskolen, tlf. 20 14 84 52.