Gå til hovedindhold

Musikpuljen

Puljen er åben. Ansøgningsfristen er d. 1 maj 2025 kl. 23:59.

Indhold

    Formålet med musikpuljen er at fremme produktionen af musik af høj kvalitet i Aarhus Kommune samt at udvikle det producerende musikmiljø og opkvalificere det musikalske vækstlag i Aarhus Kommune.

    Du kan søge støtte til:

    • musikprojekter (herunder idéudvikling, planlægning, forberedelse, produktion og gennemførelse af projekter).
    • musikinitiativer, som bidrager til en fortsat udvikling af det professionelle kulturliv i Aarhus Kommune. 
    • initiativer, som opkvalificerer det musikalske vækstlag.
    • etårige musikprogrammer og aktivitetsprogrammer.

    Nyt ansøgningssystem

    Kulturforvaltningen har fået nyt ansøgningssystem, som betyder at du nu skal oprette en profil og ansøge via nedenstående link.

    Spørgsmålene i ansøgningsskemaet og krav til formalia er de samme.

    Ligesom i det gamle system, vil du via den profil du opretter, kunne se tidligere ansøgninger/bevillinger. Hvis du har en igangværende bevilling, vil udbetalinger som noget nyt skulle anmodes igennem systemet. Vejledning hertil vil fremgå inde på din profil, men du kan altid ringe til vores administrator på 21 99 69 33, hvis du har brug for hjælp. Alle bevillingsmodtagere med en igangværende sag vil modtage en separat mail omkring procedure for udbetalinger og afrapportering i det nye system. 

    Opret ansøgning ved at klikke her

    Om Musikpuljen

    Puljen kan søges af enkeltpersoner, grupper, foreninger og institutioner.

    Institutioner der modtager faste kommunale driftstilskud skal redegøre for, hvordan projektet rækker ud over den ordinære drift. 

    Puljen støtter:

    • musikprojekter (herunder idéudvikling, planlægning, forberedelse, produktion og gennemførelse  af projekter).
    • musikinitiativer, som bidrager til en fortsat udvikling af det professionelle kulturliv i Aarhus 
      Kommune.
    • initiativer, som opkvalificerer det musikalske vækstlag.
    • etårige musikprogrammer og aktivitetsprogrammer.

    Ønsker man at ansøge om støtte til mindre festivaler eller enkeltstående koncerter, bedes man vurdere om projektet passer bedre ind i Initiativpuljen.

    Puljen støtter ikke

    • tryk af fysiske musikmedier (fx cd og vinyl) med salg for øje
    • projekter, hvor musik ikke er det bærende element (her henvises til Kulturudviklingspuljen).
    • koncerter og arrangementer afviklet under Aarhus Festuge (da Aarhus Festuge modtager kommunalt tilskud til arrangementer)
    • arrangementer af politisk, faglig eller religiøs karakter.

    Puljen støtter som hovedregel ikke:

    • projekter der ikke har hjemsted i Aarhus Kommune samt projekter der ikke udføres af personer med base i Aarhus Kommune. For ansøgere der har base i Aarhus kommune men er bosat udenfor kommunen, opfordres ansøger til at redegøre for projektets relevans for Aarhus
    • deciderede arbejdslegater til enkeltkunstnere
    • studerende i forbindelse med afgangskoncerter og -projekter
    • anskaffelse af udstyr
    • sociale arrangementer
    • foreninger og institutioner der modtager driftstilskud fra Aarhus Kommune
    • projekter der allerede er støttet fra andre af Kulturforvaltningens puljer. 

    Forbud mod salg af tobak- og nikotinprodukter

    • Byrådet har besluttet at der ikke må sælges tobak- og nikotinprodukter til kommunalt støttede arrangementer (Aarhus Byråd 20. marts 2024). Du kan læse om beslutningen her

    Puljens formål:

    • at fremme produktionen af musik af høj kvalitet i Aarhus Kommune.
    • at udvikle det producerende musikmiljø og opkvalificere det musikalske vækstlag i Aarhus 
      Kommune.

    Ansøgningerne vurderes af Musikrådet ud fra følgende kriterier:

    • den kunstneriske kvalitet
    • den kunstneriske idé
    • at projektet bidrager til en fortsat udvikling af musiklivet i Aarhus Kommune og/eller at projektet vil opkvalificere det musikalske vækstlag
    • at den kunstneriske idé og projektet kan realiseres
    • at ansøgeren forholder sig til publikum/målgruppe samt projektets formidling

    Du finder et eksempel på ansøgningsskemaet her.

    Hvis puljen er åben kan du også logge ind på ansøgningsportalen og se et preview af ansøgningsskemaet.

    Ansøgning og bilag skal samlet set danne et fyldestgørende billede af projektet.

    Vil du vide mere om, hvordan du kan sænke CO2e-udledningen i din kunstproduktion? Så tag et kig i håndbogen til bæredygtig kunstproduktion.

    Klimahåndbogen er for dig, der gerne vil gøre en forskel for klimaet ved at sikre dig, at dit kunstprojekt har den mindst mulige CO2e-udledning. Klimahåndbogen er et redskab, der kan hjælpe dig med at træffe bæredygtige valg – og måske gøre dig klogere på klimavenlige løsninger og materialers klimapåvirkning? Alt sammen med det formål at sikre mindst mulig CO2e-udledning i din kunstproduktion.

    Klimahåndbogen er udarbejdet af Aarhus Omstiller og Klimasekretariatet.

    Der er to årlige ansøgningsfrister - normalt 1. maj og 1. november.

    Ansøgninger skal være Kulturforvaltningen i hænde inden projektet afvikles og udgifterne afholdes. Det anbefales at søge i god tid.

    Som udgangspunkt skal de to årlige ansøgningsrunder overholdes, men projekter baseret på pludseligt opståede muligheder har løbende mulighed for at ansøge Musikpuljen indenfor nogle bestemte formål. Det drejer sig i udgangspunktet om ansøgninger til:

    • turnévirksomhed/rejser
    • gæstemusikere til enkeltstående koncertarrangementer eller konkrete projekter
    • workshops
    • mindre koncerter og festivaler

    Ønsker du at søge puljen, bedes du ringe til Kulturforvaltningen på 21 99 69 33, hvor vi vil foretage en vurdering af, om projektet passer ind i puljen. Hvis det vurderes at ansøgningen passer ind, åbner vi puljen i et tidsrum der passer dig, hvor du kan uploade ansøgningen.

    Bemærk at der i projektbeskrivelsen ligeledes skal begrundes, hvorfor det er nødvendigt at ansøge puljen, i stedet for en af de to årlige ansøgningsfrister. 

    Ansøgninger til den løbende pulje skal som udgangspunkt være Kulturforvaltningen i hænde 3 uger inden projektet afvikles.

    Ansøgningen sendes via Ansøgningsportalen

    Ansøger modtager en bekræftelse, når en ansøgning er fremsendt og modtaget.  

    Musikrådet foretager en kunstfaglig vurdering af de indkomne ansøgninger og træffer beslutning om bevillinger og afslag. Der kan for de to årlige ansøgningsfrister forventes en afgørelse inden for to måneder fra ansøgningsfristen. For den løbende pulje kan der forventes svar i løbet af ca. tre uger.

    Bemærk at der ved bevillinger over 100.000 til og med 250.000 kr. pr. år skal indsendes en reviewerklæring for regnskabet, udarbejdet af en registreret eller statsautoriseret revisor. Ved bevillinger på over 250.000 kr. pr. år skal der indsendes et revideret regnskab udarbejdet af en registreret eller statsautoriseret revisor. 

    Aarhus Kommune offentliggør en liste over alle ansøgere til puljen på hjemmesiden, hvor begrundelserne for bevillingerne fremgår. Alle ansøgninger vil være offentlige ved anmodning om aktindsigt. 

    Musikrådet modtager gerne invitationer og oplysninger om udbyttet af støttede projekter på musikraadet@aarhus.dk.