Gå til hovedindhold

Genopretningspuljen til selvejende idrætshaller

Genopretningspuljen til selvejende idrætshaller er målrettet de selvejende idrætshaller i Aarhus Kommune. De selvejende idrætsfaciliteter, som kan komme i betragtning til tilskud fra Genopretningspuljen, kontaktes direkte af Sport & Fritid ca. en måned inden ansøgningsfristen.
Oplysninger om de kommende ansøgningsfrister samt oplysninger om puljen fremgår på denne side.

Indhold

    Betingelser for ansøgning

    Der kan søges om anlægstilskud til genopretningsprojekter i eksisterende idrætsfaciliteter vedr.:

    1. Bygningens klimaskærm (tag, facade, vinduer)
    2. Sikkerhedsproblemer (stabilitet, visse tekniske installationer m.v.)
    3. Miljømæssig forsvarlig drift
    4. Funktionsproblemer i øvrigt

    Tilskuddets størrelse – 50% eller 70% af anlægsudgiften

    Der ydes et tilskud på op til 50% af anlægsudgifterne til genopretningsprojektet. Tilskuddet tildeles på baggrund af en byggeteknisk vurdering, og under forudsætning af at ansøger kan dokumentere likvide midler/ egenfinansiering for de resterende 50% af anlægsudgiften.

    Til investeringer i energibesparende tiltag ydes efter konkret vurdering et tilskud på op til 70% af anlægsudgiften. Et samlet anlægs-, finansierings- og eventuelt driftsbudget skal kunne godkendes af Sport & Fritid.

    Der gives ikke tilskud til:

    • etablering af nye faciliteter og anlæg
    • allerede igangsatte projekter, dvs. projekter hvor der er indgået forpligtende aftaler, eller hvor arbejdet rent fysisk er påbegyndt, inden Sport & Fritid har givet tilsagn eller afslag på tilskudsansøgningen.

    Krav til ansøgningen

    For at komme i betragtning til tilskud fra "Genopretningspuljen til selvejende idrætshaller" skal fremsendes:

    • Beskrivelse af det/de anlægsprojekter, der søges om tilskud til.
    • 1-2 tilbud fra håndværker eller tilsvarende på hvert genopretningsprojekt.
    • Oplysninger om momsforhold. Ved delvis momsregistrering skal det oplyses med hvilken procentdel.
    • Anlægsbudget, hvoraf nettoanlægsudgifterne til projektet/projekterne fremgår. (Dvs. de samlede anlægsudgifter til projektet fratrukket evt. momsrefusion, hvis hallen er helt eller delvist momsregistreret.)
    • Dokumentation for den nødvendige egenkapital på min. 50% af nettoanlægsudgiften til projektet.
    • Projektet skal som udgangspunkt være afsluttet inden to år fra bevillingstidspunktet.

    Genopretningsbehovet og vedligeholdelsesrapporterne fra 2017

    Aarhus Kommune fik i 2016/17 lavet et bygningssyn af de selvejende haller, hvorefter alle selvejende haller har fået tilsendt en vedligeholdelsesplan fra vores bygningsafdeling i Teknik & Miljø d. 24.08.17. Planen peger både på vedligeholdelses- og genopretningsbehov og kan være en god vejledning til, hvilke genopretningsprojekter, der er behov for at igangsætte.

    Der kan også søges tilskud til genopretning og energiforbedringer, som ikke fremgår af rapporterne.

    Aarhus Kommunes krav til energi- og miljøforhold

    Det er en forudsætning, at Aarhus Kommunes krav til energi- og miljøforhold overholdes. Der henvises til "Miljø- og energirigtigt byggeri i Aarhus Kommune, krav og anbefalinger". Se publikationen på kommunens hjemmeside her: Miljø- og energirigtig byggeri 2022 (aarhus.dk). Ved evt. spørgsmål til energi- og miljøkravene kan henvendelse rettes til Kiri Kristine Aden på tlf. 41 85 81 16 eller mail akikr@aarhus.dk

    Orientering om lov om udbud af offentligt støttede bygge- og anlægsopgaver

    Foreninger, selvejende institutioner m.fl., som modtager offentlige anlægstilskud, er omfattet af Lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren. Se orientering om udbudsreglerne på kommunens hjemmeside her: https://www.aarhus.dk/media/93088/orientering-om-udbudsreglerne.pdf

    Frivillig momsregistrering for udlejning af fast ejendom

    Se notatet om frivillig momsregistrering for udlejning af fast ejendom her https://www.aarhus.dk/media/11203/notat-vedr-frivillig-momsregistrering-for-udlejning-af-fast-ejendom.pdf

    Lokaletilskud

    Der gives ikke lokaletilskud til finansieringsudgifter til hallens andel af anlægsudgiften til genopretningsprojekter.

    Ansøgningsfrister

    Ansøgningsfristerne til "Genopretningspuljen til selvejende idrætshaller" er 15. oktober og 15. marts. Hvis de indkomne ansøgninger efter 1. ansøgningsfrist gør det nødvendigt, ud fra en byggeteknisk vurdering, at fordele hele puljen, bortfalder 2. ansøgningsfrist.

    Indsend ansøgning

    Ansøgning sker ved at udfylde et elektronisk ansøgningsskema.

    Link til ansøgningsskemaet sendes ud til de selvejende idrætshaller, som kan søge tilskud i Genopretningspuljen, ca. en måned inden ansøgningsfristen.

    Ansøgningen kan først betragtes som modtaget, når ansøger har modtaget et kvitteringssvar fra Sport & Fritid. Modtager du ikke et kvitteringssvar, kontakt da venligst Sport & Fritid.

    Sport & Fritid kan efter ansøgningsfristens udløb indhente supplerende oplysninger fra ansøger.

    Sidst opdateret: 26. oktober 2023