Gå til hovedindhold

Trafiksituationen med et fredeligere Vesterbro Torv

I marts 2024 blev der lukket for gennemkørende biltrafik på Vesterbro Torv. Få overblikket over, hvad det har betydet for trafikken andre steder i byen.

  • Læs op

Indhold

    Vesterbro Torv er blevet lukket for gennemkørende biltrafik. Det skal gøre det tryggere at cykle og gå og give bedre fremkommelighed, når man hopper på bussen. Bilisterne har derfor skullet finde nye veje gennem byen.

    Her får du overblikket over, hvad ændringerne har betydet for biltrafikken på de øvrige veje i Aarhus. 

    Data: Bilernes rejsetid falder

    Rejsetiden på de strækninger, der har været særligt påvirket efter ændringerne på Vesterbro Torv, er faldende. Om morgenen er rejsetiden nu kortere end på en gennemsnitshverdag i 2023, og om eftermiddagen er rejsetiden på samme niveau som i 2023. Se de faktiske rejsetider på de relevante strækninger længere nede på siden.

    Samlet rejsetidsindeks

    Her er det generelle rejsetidsindeks for biltrafikken på relevante strækninger i myldretiden morgen og eftermiddag.

    Baggrund: I uge 10 blev der ensrettet i Hjortensgade og Vester Allé (fase 1). I uge 12 blev der lukket for gennemkørende biltrafik på Vesterbro Torv, der blev ensrettet i Vesterbrogade og etableret bussluse i Nørre Allé (fase 2). I uge 20 blev ensretningen i Hjortensgade og Vester Allé ophævet igen (fase 1 ført tilbage).

    Værd at bemærke: I uge 14 blev der sat danmarkshistorisk nedbørsrekord for april. Der var derfor ekstra mange biler på vejene. 

    Faktisk gennemsnitlig rejsetid på relevante strækninger i uge 26

    Fra Ivar Huitfeldts Gade til Søren Frichs Vej:

    Den blå graf viser den gennemsnitlige rejsetid for alle bilister, den røde den gennemsnitlige rejsetid for de 15 pct. af bilisterne, som har haft længst rejsetid.

    Fra Johanne Bergs Gade til Nørreport:

    Den blå graf viser den gennemsnitlige rejsetid for alle bilister, den røde den gennemsnitlige rejsetid for de 15 pct. af bilisterne, som har haft længst rejsetid.

    Fra Skovvangsvej til Nørreport:

    Den blå graf viser den gennemsnitlige rejsetid for alle bilister, den røde den gennemsnitlige rejsetid for de 15 pct. af bilisterne, som har haft længst rejsetid.

    Fra Bernhardt Jensens Boulevard til Skovvejen:

    Den blå graf viser den gennemsnitlige rejsetid for alle bilister, den røde den gennemsnitlige rejsetid for de 15 pct. af bilisterne, som har haft længst rejsetid.

    Fra Skt. Markus Kirke til Ringgaden:

    Den blå graf viser den gennemsnitlige rejsetid for alle bilister, den røde den gennemsnitlige rejsetid for de 15 pct. af bilisterne, som har haft længst rejsetid.

    Fra Ringgaden til Nørreport:

    Den blå graf viser den gennemsnitlige rejsetid for alle bilister, den røde den gennemsnitlige rejsetid for de 15 pct. af bilisterne, som har haft længst rejsetid.

    Fra Langelandsgade/Kaserneboulevarden til Ringgaden:

    Den blå graf viser den gennemsnitlige rejsetid for alle bilister, den røde den gennemsnitlige rejsetid for de 15 pct. af bilisterne, som har haft længst rejsetid.

    Fra Veri Centeret til Silkeborgvej:

    Den blå graf viser den gennemsnitlige rejsetid for alle bilister, den røde den gennemsnitlige rejsetid for de 15 pct. af bilisterne, som har haft længst rejsetid.

    Fra Ringgaden til Cereskrydset:

    Den blå graf viser den gennemsnitlige rejsetid for alle bilister, den røde den gennemsnitlige rejsetid for de 15 pct. af bilisterne, som har haft længst rejsetid.

    Fra Åbyvej til Ringgaden:

    Den blå graf viser den gennemsnitlige rejsetid for alle bilister, den røde den gennemsnitlige rejsetid for de 15 pct. af bilisterne, som har haft længst rejsetid.

    Den blå graf viser den gennemsnitlige rejsetid for alle bilister, den røde den gennemsnitlige rejsetid for de 15 pct. af bilisterne, som har haft længst rejsetid.

    Sidst opdateret: 1. juli 2024