Vision for fremtidens Marselis Boulevard
En grøn og tryg Marselis Boulevard skal forbinde bydele. Sådan lyder visionen for fremtidens Marselis Boulevard, når Marselistunnelen er anlagt.
Foto: Forventet ny vejprofil, når Marselistunnelen er etableret
Med Marselistunnelen får trafikken til og fra Aarhus Havn en direkte forbindelse under jorden fra Aarhus Syd Motorvejen. Det betyder, at trafikken på Marselis Boulevard bliver mindre. Derfor gentænker og omdanner vi Marselis Boulevard.
Vejdirektoratet er ansvarlig for anlægningen af Marselistunnelen. Vil du vide mere om tunnelen, finder du det på Vejdirektoratet hjemmeside.
Kom til informationsmøde om Marselis Boulevard
Alle interesserede er inviteret til informationsmøde tirsdag d. 3. december kl. 16.30-18 om udviklingen af Marselis Boulevard. På mødet vil vi præsentere visionen for fremtidens Marselis Boulevard og vise, hvordan strækningen kan se ud i fremtiden.
- Ønsker du at deltage fysisk i informationsmødet, kan du tilmelde dig her.
- Ønsker du at deltage online bliver informationsmødet streamet, og det er muligt at se det live eller som optagelse bagefter. Læs mere på Facebook.
Mødet vil handle om udviklingen af Marselis Boulevard. Er du interesseret i, hvordan Marselistunnelen bygges, skal du hoppe med på Vejdirektoratets borgermøde. Læs mere på Vejdirektoratets hjemmeside.
Vejdirektoratet har sendt en miljøkonsekvensvurdering i høring
Vejdirektoratet har gennemført en såkaldt miljøkonsekvensvurdering for at etablere en tunnel under Marselis Boulevard. Det er i den vurdering, du blandt andet kan se, hvordan tunnelen skal bygges og hvordan trafikken og støjen bliver i anlægsfasen.
Vejdirektoratet holder borgermøde om vurderingen onsdag d. 27. november 2024.
Visionen for Marselis Boulevard sætter de overordnede rammer for, hvordan vi ønsker Marselis Boulevard skal se ud i fremtiden, når trafikken ledes gennem Marselistunnelen.
Fra at være en larmende vej, der skærer byen over, skal Marselis Boulevard i højere grad være et grønt strøg, der forbinder bydele. Visionen lægger op til, at boulevarden bliver mere grøn, mere tryg at gå og cykle på og giver plads til byliv. Samtidig skal boulevarden genetablere de historiske akser i Kampmann og Ambts byplan og væve bykvartererne sammen med smukke, rekreative forbindelser.
Når Marselistunnelen er etableret, bliver trafikken på Marselis Boulevard væsentlig mindre. Der vil stadig være trafik på boulevarden, da strækningen fra Strandvejen til Stadion Allé fortsat vil være en del af Ringgade-systemet. Beboerne i området skal også stadig bruge boulevarden til at komme til og fra deres hjem.
Vi forventer, at mængden af trafik på Marselis Boulevard vil svare til trafikmængden på Silkeborgvej gennem Åbyhøj. Det giver mulighed for, at Marselis Boulevard i fremtiden vil have to spor og ikke fire som i dag.
Etablering af Marselistunnel er et fælles statsligt og kommunalt projekt.
Vejdirektoratet står for projektledelsen og gennemfører anlægsprojektet, Marselistunnelen og fremtidens Marselis Boulevard. De udarbejder også miljøkonsekvensvurderingen for projektet.
Læs mere om selve tunnelprojektet på Vejdirektoratets hjemmeside
Aarhus Kommune har det overordnede ansvar for visionen for fremtidens Marselis Boulevard. Derudover deltager Aarhus Kommune aktivt i arbejdet omkring ledningsomlægninger og trafikafvikling under anlægsarbejdet.
Cate Bang Fløe
Medborgerskab
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
Telefon:
29 16 69 66
E-mail: fbca@aarhus.dk