Langballevej 72, 74, 76 og 78 – Høring om nedlæggelse af privat fællessti
Aarhus Kommune har modtaget et ønske om at nedlægge den private fællessti på ejendommene Langballevej 72, 74, 76 og 78 i 8320 Mårslet.
Stien, der ønskes nedlagt, er markeret med rødt på kortet ovenfor.
Før kommunen kan tage stilling til nedlæggelsen, skal vi foretage en høring blandt berørte ejendomme. Du modtager derfor dette brev, idet du har mulighed for inden den 16/1 år 2026 at komme med indsigelser for eller imod stiens nedlæggelse. Derefter vil der blive truffet afgørelse om stiens nedlæggelse. Indsigelser for eller imod den ønskede nedlæggelse kan sendes til:
Teknik og Miljø
Mobilitet
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
Afgørelsen vil kunne påklages til Vejdirektoratet, der er klageinstans for afgørelser efter privatvejsloven.
Begrundelse for nedlæggelse og de juridiske forhold for stien
Stiens ejere ønsker den private fællessti nedlagt med begrundelse om, at stien ikke anvendes. Derudover ser ejerne ikke behov for stien, eftersom der findes en parallel sti cirka 30 meter derfra. Denne anden sti giver adgang til den samme vej og den samme sti, som den sti, der ønskes nedlagt. Yderligere oplever ejerne af stien, at stien begrænser deres muligheder for f.eks. at udvide terrasser, lave en aflukket have og have dyr løbende i haven.
Stien er tinglyst ved deklaration den 14/12 1978 og 11/7 1979. Derudover er stien optaget på matrikelkortet.
Lovgrundlag
Nedlæggelse af stien kræver kommunens tilladelse efter Bekendtgørelse af lov om private fællesveje (”privatvejsloven”) § 71, LBK nr 1050 af 17/09/2024.
Kommunen er som udgangspunkt indstillet på at tillade, at stien nedlægges.
Før vi træffer afgørelse, skal spørgsmålet sendes i mindst otte ugers høring ved de berørte grundejere. Når høringen er afsluttet, træffer kommunen afgørelse ud fra en samlet afvejning af ansøgers ønske om nedlæggelsen, kontra de indsigelser, der evt. indkommer i høringen. Nedlæggelsen er altså betinget af en samlet vurdering.
Stien kan ikke nedlægges hvis den er eneste adgang for en ejendom, eller i øvrigt er af vigtighed for en ejendom med stiret til stien. Dette følger af privatvejslovens § 72, stk. 2.
§ 75. Hvis kommunalbestyrelsen afviser en indsigelse efter § 73, stk. 2, eller § 74, stk. 2, fra en grundejer med vejret om, at vejen skal opretholdes i medfør af § 72, stk. 2, kan grundejeren kræve, at kommunen indbringer spørgsmålet om vejens opretholdelse for de taksationsmyndigheder, der er nævnt i § 91. Et sådant krav skal være fremsat, inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt den pågældende.
Det fremgår af privatvejlovens § 76, at kommunen kan fordele udgifterne ved sagens behandling, herunder notering i matriklen og berigtigelse af tingbogen mellem de grundejere, der har interesse i nedlæggelsen. Hvis sagen indbringes for taksationsmyndigheden, skal taksationsmyndigheden fordele udgifterne til taksationsforretningerne mellem kommunen og grundejerne med interesse i sagen.