Gå til hovedindhold

Nest klasser - god læring for alle

Nest undervisningens struktur og organisering danner grundlag for god læring og trivsel for alle.

Indhold

    Nest undervisningen er udviklet på baggrund af følgende værdier: 

    • ”Børn er mere ens end forskellige og bør lære og udvikle sig sammen”.
    • ”Hvis børn ikke lærer på den måde, vi underviser dem, må vi undervise dem på en måde, så de lærer”.

    Erfaringen med Nest er, at alle elever både med og uden autisme/ADHD profiterer af at være i en Nest klasse. Det gælder både fagligt, socialt og i forhold til adfærd.

    • I 0. klasse er der 16 elever heraf fire med autisme. 
    • To voksne, der underviser efter en struktureret to-lærer model.
    • En fysisk indretning, der understøtter trivsel læring og udvikling for alle elever i klassen.

    Børnene med autisme/ADHD er vurderet til at være normalt begavede.

    Vi tager højde for børnenes udfordringer gennem hele skoledagen. Det gælder både i undervisningen og i SFO.

    Det er PPR Aarhus Kommune, som vurderer og visiterer børn med autisme/ADHD til Nest klasserne.

    • Undervisningen understøttes af visuelle støttesystemer.
    • Der er fokus på elevernes styrker og på positivt at understøtte ønsket adfærd.
    • Klasseværelset er bevidst indrettet, så eleverne oplever et trygt læringsmiljø.
    • Der undervises ud fra co-teachings modeller. Her indgår de to undervisere ligeværdigt med deres forskellige professionelle kompetencer.
    • I undervisningen indlægges bevægelsespauser.
    • Social læring er en del af undervisningen.

    I august 2016 blev de to første 0. Nest klasser for børn med og uden autisme oprettet på Katrinebjergskolen.

    Intentionen er, at Nest klasserne fortsætter til og med 9. klasse. På hver årgang er der også to distriktsklasser.

    Læs mere om Katrinebjergskolen

    I august 2021 blev den første 0. Nest klasse for børn med og uden ADHD oprettet på Beder Skole.

    Intentionen er, at Nest klasserne fortsætter til og med 9. klasse. På hver årgang er der også to distriktsklasser.

    Læs mere om Beder Skole

    • Erfaringerne fra Nest klasserne i New York er, at elever med Autisme Spektrum Forstyrrelse (ASF) i Nest klasser fagligt og socialt klarer sig bedre end andre børn med ASF, der er i specialtilbud. 
    • Aarhus er det første sted udenfor New York City, hvor Nest programmet er implementeret.
    • I Aarhus har vi Nest klasser for børn med og uden autisme på Katrinebjergskolen og for børn med og uden ADHD på Beder Skole.

    *Nest programmet (ASD Nest Support Project) er udviklet på New York University - NYU Steinhardt School for Culture, Education, and Human Development. Det er en del af Steinhardt's Metropolitan Center for Research on Equity and the Transformation of Schools.

    Introduktion til NEST

    Lær mere om Nest programmet - den 3. vej til inklusion.

     

    Indretning og visuelle støttesystemer

    Få en guidet tur i en Nest klasse på Katrinebjergskolen.

    Nedbrydning af information

    Tydelig og enkel kommunikation fra underviserne til eleverne.

    Sidst opdateret: 6. maj 2024