Hans Madsilius Ellermann og hustrus legat

Hans Madsilius Ellermann og hustrus legat støtter økonomisk trængte borgere over 50 år, som bor i Aarhus Kommune.

Ansøgning om legatportioner fra Hans Madsilius Ellermann og Hustrus Legat 2024

Legatet uddeles årligt til borgere i Aarhus, som er værdigt trængende. For at komme i betragtning til en legatportion skal du:

• bo i Aarhus Kommune
    • være fyldt 50 år
    • være medlem af Folkekirken

Du kan ikke regne med at komme i betragtning, hvis:

• Din skattepligtige indtægt for 2023 var større end kr. 192.468 (grundbeløb og pensionstillæg for folkepension + ældrecheck)
    • Du ejer fast ejendom
    • Du har en formue på mere end kr. 23.400

For at komme i betragtning skal du give samtykke til, at Magistratsafdelingen for Sundhed og Omsorg må indhente din årsopgørelse for 2023.

Det samlede beløb til uddeling varier år for år. Derfor er det også forskelligt, hvor mange ansøgere, som der kan modtage en legatportion. Det er de ansøgere, der opfylder kriterierne, og som har de laveste indtægter, der bliver tilgodeset først.

Ansøgningsperiode

Ansøgningsperioden starter mandag d. 2. september og løber frem til fredag d. 11. oktober.

Der skal ansøges digitalt via digital ansøgning her på siden. Dette kan ske fra mandag d. 2. september.

Hvis du er fritaget for digital post, så kan du få udleveret et fysisk ansøgningsskema hos Borgerservice eller på dit lokale bibliotek i ansøgningsperioden. Det udfyldte skema afleveres til Borgerservice eller sendes til

Magistratsafdelingen for Sundhed og Omsorg

Rådhuset