MitID
MitID er dit digitale ID.
Du kan bruge MitID til, fx logge på netbanken eller læse post fra det offentlige.
Du kan oprette MitID på følgende måder:
- I MitID-appen – med dit pas (MitID.dk/faa-mitid-med-pas)
- I Borgerservice – med gyldig legitimation (MitID.dk/legitimation)
Du kan få hjælp i Borgerservice, hvis du oplever problemer i forbindelse med overgangen til MitID.
Husk at bestille tid.
Hvis du skal i Borgerservice for at få hjælp til MitID, så skal du medbringe den korrekte legitimation til dit fysiske fremmøde for at Borgerservice kan hjælpe dig.
Korrekt legitimation er ID med billede. Det gælder:
- Gyldigt dansk pas
- Gyldigt dansk kørekort (også digitalt)
- Opholdskort med cpr-nummer
Hvis du ikke har billed-ID, skal du medbringe to af disse former for legitimation:
- Navne-, fødsels- eller personattest
- Sundhedskort (også digitalt)
- Bopælsattest
- Legitimationskort udstedt af kommunen
- Gyldigt udenlandsk pas + sundhedskort
- Gyldigt udenlands ID-kort + sundhedskort
Du må gerne hjælpe en anden med at få MitID, fx en ven eller en pårørende. Du skal blot være opmærksom på, hvad man må, og hvad man ikke må, da MitID er strengt personligt.
Læs om retningslinjerne for, hvordan du må hjælpe
Det er blevet nemmere at hjælpe
Det er blevet nemmere at hjælpe en anden med at få MitID, så vedkommende ikke behøver at møde op i Borgerservice.
Den, du hjælper, skal have et gyldigt, dansk pas. I skal også bruge en telefon, der kan scanne passet.
Det er Digitaliseringsstyrelsen, der står bag MitID.
Borgerservice
Husk at bestille tid, inden du møder op i Borgerservice. Du kan selv bestille tid til pas, kørekort og MitID. Ved andre henvendelser skal du kontakte Borgerservice telefonisk.
Telefonisk henvendelse til Borgerservice
Mandag-onsdag kl. 08 - 16
Torsdag kl. 08 - 18
Fredag kl. 08 - 16
Dokk1
Hack Kampmanns Plads 2
8000 Aarhus C
Telefon:
89 40 22 22
Den Digitale Hotline
Mandag - torsdag: 08.00 - 20.00
Fredag: 08.00 - 16.00
Søndag: 16.00 - 20.00
Telefon:
70 20 00 00