Digital hjælp til pårørende
Som pårørende har du en række muligheder for at hjælpe med den digitale kontakt til kommunen.
Med en digital fuldmagt kan du handle på en andens vegne i forhold til en række offentlige selvbetjeningsløsninger. Det gælder for eksempel lægeskift og boligstøtte.
Begge parter skal være enige, hvis den ene skal have digital fuldmagt på den andens vegne.
En digital fuldmagt kan altid trækkes tilbage.
Læs mere på borger.dk om fuldmagt og digital fuldmagt
Se den fulde liste over de områder, du kan få fuldmagt til
Fuldmagt via blanket
Hvis du eller din pårørende ikke har MitID, kan I benytte en fuldmagtsblanket. I givet fald skal I kontakte den myndighed eller den afdeling, der behandler det sagsområde, hvor I har brug for fuldmagt.
Som pårørende kan du få læseadgang til fx en ægtefælles digitale post. Med MitID kan vedkommende selv tildele dig læseadgang.
Trin-for-trin-guide: Giv læseadgang til din digitale post
Få læseadgang via fuldmagt
Du kan også henvende dig i Borgerservice med en fuldmagt, der giver dig læseadgang.
- Print blanketten og udfyld punkterne
- Blanketten skal underskrives af fuldmagtsgiver
- For at få læseadgang skal du aflevere fuldmagten personligt i Borgerservice
Som pårørende kan du søge om fritagelse fra Digital Post på fx din ægtefælles vegne.
- Print blanketten og udfyld punkterne.
- Blanketten skal underskrives af både fuldmagtshaver og den, der skal anmode om fritagelse.
- Når blanketten er udfyldt og underskrevet, skal den, der modtager fuldmagten aflevere den personligt i Borgerservice eller NemBS. Husk legitimation.
Hent fuldmagt til at søge om fritagelse fra Digital Post på en andens vegne (pdf)
På en række områder kan man blive undtaget for digital selvbetjening, selv om det normalt er obligatorisk. Det gælder fx boligstøtte, helbredstillæg og pension.
Hvis du vil hjælpe din pårørende med at søge om undtagelse for digital selvbetjening, skal du kontakte den myndighed eller den afdeling, der behandler det sagsområde, hvor I har brug for undtagelse.
Kontakt Borgerservice, hvis du har brug for at vide mere om undtagelse for digital selvbetjening.
Borgerservice
Husk at bestille tid, inden du møder op i Borgerservice. Du kan selv bestille tid til pas, kørekort og MitID. Ved andre henvendelser skal du kontakte Borgerservice telefonisk.
Telefonisk henvendelse til Borgerservice
Mandag-onsdag kl. 08 - 16
Torsdag kl. 08 - 18
Fredag kl. 08 - 16
Dokk1
Hack Kampmanns Plads 2
8000 Aarhus C
Telefon 89 40 22 22
Den Digitale Hotline
Mandag - torsdag: 08.00 - 20.00
Fredag: 08.00 - 16.00
Søndag: 16.00 - 20.00
Telefon 70 20 00 00