Huslejenævnet
Hvis lejer og udlejer i en privat udlejningsejendom er blevet uenige, kan de indbringe sagen for Huslejenævnet.
Når du indbringer en sag for Huslejenævnet, skal du gøre det via vores selvbetjeningsløsning.
Du vil blive bedt om følgende:
- En beskrivelse af, hvad din henvendelse drejer sig om
- Lejekontrakt inklusiv eventuelle tillæg
- Eventuel relevant korrespondance i sagen
- Fuldmagt fra øvrige lejere, hvis flere er registreret på lejekontrakten
- Din nuværende adresse og telefonnummer
- Dokumentation for indbetaling af gebyr (screenshot af overførslen)
Hvem skal betale for ovnen, som er gået i stykker? Eller for renovering af kælderen? Og betaler du for meget i husleje?
Hvis du er uenig med din lejer/udlejer om noget i din lejebolig, så kan du finde hjælp hos Huslejenævnet. Her kan du oprette en sag, og så vil de hjælpe med at træffe en afgørelse.
Se, hvad Huslejenævnet er for en størrelse i videoen her.
Du skal betale et gebyr på 357 kr. (2024) for at få en sag behandlet af Huslejenævnet.
Du skal indbetale beløbet her:
- Registreringsnummer: 2211
- Kontonummer: 3485942350
Husk at skrive dit navn på indbetalingen.
Du får ikke refunderet gebyret, selv om du får helt eller delvist medhold i sagen.
Udlejer skal betale et gebyr på 6.827 (2024) kr. til Huslejenævnet, hvis lejeren får fuldt medhold i sagen.
Vi regulerer gebyrerne den 1. januar hvert år.
Når Huslejenævnet modtager din sag, bliver den sendt videre til modparten. Derefter har modparten en frist på to uger til at fremstille sin side af sagen.
Huslejenævnet afgør, om der er brug for yderligere undersøgelser i sagen og indhenter eventuelt oplysninger hos sagens parter, offentlige myndigheder eller andre relevante instanser.
Desuden kan nævnet foretage besigtigelse af ejendommen eller den pågældende lejlighed. I så fald vil begge parter blive indkaldt til besigtigelsen med mindst en uges varsel.
Når sagen er tilstrækkeligt belyst, træffer nævnet afgørelse i sagen. Afgørelsen bliver sendt til udlejer og lejer samt deres eventuelle repræsentanter.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er ca. 3 måneder. Der kan dog gå kortere eller længere tid alt efter sagens karakter. Sagsbehandlingstiden i husordenssager er typisk kortere.
-
Huslejens størrelse
-
Lejeforhøjelser
-
Tilbagebetaling af depositum
-
Manglende vedligeholdelse, fornyelse og renholdelse
-
Lejers pligt til istandsættelse ved fraflytning
-
Forbedringer
- Forbrugsregnskaber
-
Regnskaber for konti til indvendig og udvendig vedligeholdelse
-
Overtrædelse af husordenen (kan kun indbringes af udlejer)
- Forhåndsgodkendelser
- Spørgsmål om udlejers ret til adgang til det lejede
- Uenighed om lejers installations- og råderet (fx installation af opvaskemaskine eller udskiftning af køkken)
- Opsigelse og ophævelse af lejemål
- Lejerens brugsret i forbindelse med fremleje, bytte og retten til fortsættelse af lejemålet
- Inddrivelse af pengekrav
- Almindelig rådgivning - herunder om lejens størrelse
- Rene erhvervslejemål
- Forholdsmæssigt afslag i lejen som følge af mangler ved det lejede
Hvis Huslejenævnet vurderer, at en egentlig bevisførelse er nødvendig, afviser nævnet sagen og henviser den til Boligretten. Bevisførelsen kan eksempelvis være vidneafhøringer, syn og skøn eller lignende.
De sager, som falder uden for Huslejenævnets område, kan du i stedet indbringe for Boligretten.
Du skal i forbindelse med en sags indbringelse eller i dit svar til Huslejenævnet fremsende nedenstående supplerende dokumentation og oplysninger:
Uenighed om tilbagebetaling af depositum
- Oplysning om, hvorvidt udlejer udlejede mere end én beboelseslejlighed på tidspunktet for aftalens indgåelse
- Eventuelt indflytningsrapport og mangelliste
- Lejers opsigelse
- Oplysning om, hvornår lejer har afleveret nøgler, og/eller hvornår udlejer er blevet bekendt med lejers fraflytning
- Oplysning om, hvorvidt udlejer udlejede mere end én beboelseslejlighed på fraflytningstidspunktet
- Indkaldelse til flyttesyn og fraflytningsrapport
- Dokumentation for, at de formelle regler i lejelovens § 187, stk. 2-4, er overholdt
- Dokumentation for, at udlejer har lidt et tab (faktura, tilbud eller lignende vedrørende istandsættelsesudgifter)
- Dokumentation for, at istandsættelsen var påkrævet (eventuelt billedmateriale fra fraflytning)
- Flytteopgørelse
Tvist om forbrugsregnskaber
- Forbrugsregnskaber for den periode, det handler om
- Dokumentation for, at der har været et forbrug i perioden, for eksempel kopi af afregning fra forsyningsværket
- Fordelingsregnskab for ejendommen
- Eventuelt udtalelse fra målerfirmaet
Klage over lejens størrelse
- Lejens størrelse på indbringelsestidspunktet eksklusiv forbrug
- Oplysning om, hvorvidt lejen er reguleret, herunder hvad lejen er reguleret til
- Eventuelt hvilken bestemmelse lejen skal fastsættes efter
- Oplysninger om forbedringer i lejemålet, herunder hvornår de er foretaget og omkostningerne hertil
Både lejer og udlejer kan klage over Huslejenævnets afgørelse.
Hvis du vil klage over afgørelsen, skal du inden fire uger indbringe sagen for Boligretten.
Forhåndsgodkendelse af husleje
Hvis du har en ejerbolig eller en andelsbolig, kan du bede Huslejenævnet om en forhåndsgodkendelse af den leje, som du lovligt vil kunne opkræve for den pågældende bolig.
Du må ikke have andre udlejede boliger på ansøgningstidspunktet.
Du skal betale et gebyr på 596 kr. (2024).
Skema til forhåndsgodkendelse af leje - 2024 (pdf)
Send skemaet til Huslejenævnet via Digital Post
Forhåndsgodkendelse af gennemgribende forbedring af lejemålet
Før du gennemgribende forbedrer et lejemål med henblik på at hæve huslejen, skal Huslejenævnet ved besigtigelse konstatere, at lejemålet har en stand, som muliggør en væsentlig forøgelse af det lejedes værdi.
Huslejenævnet skal gennemføre besigtigelsen inden for 4 uger fra, at vi har modtaget anmodning og dokumentation for gebyr. Det koster kr. 4.552 (2024) at indbringe en sag for nævnet (pr. lejemål). Beløbet er fastsat i boligforholdslovens § 82, stk. 1 og reguleres hvert år pr. 1. januar.
Beløbet skal indbetales på konto nr. 2211 3485 942 350. Du skal huske at vedlægge dokumentation for indbetaling, når du sender anmodning om besigtigelse.
Huslejenævnet skal fremsende afgørelse senest 2 uger efter besigtigelsen. Afgørelsen har gyldighed i 3 år.
Send en mail til Huslejenævnet via Digital Post, hvis du ønsker at få besigtiget et lejemål. I mailen skal du skrive adressen på lejemålet.
Normtal
Du kan benytte disse vejledende normtal, når du laver driftsbudget (i gennemsnit pr. år).
Normtal fra tidligere år:
Huslejenævnet er en uvildig instans, der træffer afgørelser i uenigheder mellem lejer og udlejer.
Nævnet består af en formand med juridisk baggrund. Derudover er der to medlemmer, der er indstillet af henholdsvis de større udlejer- og lejerforeninger i kommunen.
Huslejenævnenes medlemmer
Nordre Nævn:
Formand: Hans Henrik Edlund
Suppleant: Susanne Kier
Udlejerrepræsentant: Flemming Mørk Pedersen
Suppleant: Annie Bodum
Lejerrepræsentant: Niels Danstrup
Suppleant: Jeanette Hyttel Nielsen
Søndre Nævn:
Formand: Michael Bech Jørgensen
Suppleant: Niels Otto Jensen
Udlejerrepræsentant: Peter Lautrup
Suppleant: Ulla Nygaard
Lejerrepræsentant: Kjeld Gunder Christensen
Suppleant: Britt Hagelskær Iversen
Huslejenævnet er en uvildig myndighed. Nævnet kan derfor ikke yde egentlig rådgivning til den ene eller anden part.
Huslejenævnet vejleder kun om:
- hvilke type sager, du kan indbringe for nævnet
- praktiske forhold i forbindelse med sagens forløb i nævnet
- oplysninger om den konkrete lovgivning
Hvis du derudover har brug for rådgivning, kan du søge hjælp hos en advokat, lejerorganisationer eller udlejerorganisationer eller en gratis retshjælp.
Kontakt
Huslejenævnet
Borgerservice
Dokk1
Hack Kampmanns Plads 2
8000 Aarhus C
Telefon: 89 40 22 70 (kl. 12-14)
Digital Hotline
Den Digitale Hotline
Mandag - torsdag: 08.00 - 20.00
Fredag: 08.00 - 16.00
Søndag: 16.00 - 20.00
Tlf. 70 20 00 00