Gå til hovedindhold

Sociale klausuler i Aarhus

I Aarhus står kommune, leverandører og medarbejdere sammen i kampen mod social dumping. Det betyder, at alle der arbejder i eller for kommunen, skal have løn- og arbejdsforhold, der som minimum afspejler de repræsentative overenskomster. Vores leverandører skal konkurrere på lige vilkår, og social dumping må aldrig blive et konkurrenceparameter i Aarhus Kommune.

  • Læs op

Indhold

    Sociale klausuler i alle kontrakter

    Alle kontrakter vedrørende leverance af varer og tjenesteydelser til Aarhus Kommune indeholder sociale klausuler med krav om, at alle medarbejdere, der løser opgaver for os, skal sikres overenskomstgældende vilkår om løn og arbejdsforhold (klausulen om løn- og arbejdsvilkår). Som reference anvendes de landsdækkende overenskomster i det relevante fag, indgået mellem de mest repræsentative fagforbund og arbejdsgiverorganisationer i Danmark.

    Kontrakter kan også omfatte uddannelses- og beskæftigelsesklausuler, der handler om uddannelse af elever og lærlinge eller beskæftigelse af ledige i forbindelse med en given opgave (klausulen om uddannelse og beskæftigelse).

    Aarhus Kommune sikrer gennem dialog og samarbejde, at det ikke kan betale sig at snyde og overtræde klausulerne. Ordningen er til gavn for både medarbejdere og de mange virksomheder, der følger de fælles spilleregler.

    CSR-teamet tjekker arbejdsstederne

    Aarhus Kommune har forstærket indsatsen mod social dumping med etablering af et CSR-indsatsteam i 2024.

    CSR-teamet skal gennem dialog og uanmeldte kontrolbesøg på arbejdspladserne sikre, at vores leverandører og samarbejdspartnere overholder aftalerne.

    Uanmeldte besøg. Indsatsteamet tager på uanmeldte rekognoscerings- og screeningsbesøg på bl.a. byggepladser og andre arbejdssteder, og kan besøge alle typer af arbejdspladser på alle tider af døgnet, hvor private udbydere løser opgaver for Aarhus Kommune. Her taler vi med arbejdsgivere og medarbejdere om løn- og arbejdsvilkår. 

    Aftalte besøg. Indsatsteamet kan komme på aftalte besøg på de arbejdspladser, hvor kommunens leverandører udfører arbejde. Det kan fx være i forbindelse med skolebyggerier, rengøringsarbejde på plejehjem og arbejde i et kulturhus, som modtager økonomisk støtte af kommunen.

    Rådgivning. Indsatsteamet kan hjælpe leverandører og modtagere af støtte og tilskud med at få overblik over kravene i deres kontrakt – og hvordan de overholdes. Derudover har indsatstemaet til opgave at vejlede forvaltningerne i brugen af klausulkrav i kontrakter med leverandører og støtte- og tilskudsmodtagere.

    Stikprøvekontrol. Indsatsteamet vil på baggrund af de nævnte besøgstyper vurdere, om det giver anledning til at gennemføre stikprøvekontroller. Teamet kan også tjekke en virksomheds løn- og arbejdsforhold uden at aflægge leverandøren besøg.

    Dialog. Indsatsteamet vil i første omgang gå i dialog med arbejdsgiveren og give mulighed for at bringe orden i forholdene. 

    Bod. Hvis ikke det kan lykkedes at få rettet op på overtrædelsen gennem dialog, kan indsatsteamet kræve, at arbejdsgiveren betaler en bod. 

    Ophævelse af kontrakt. Aarhus Kommune kan som yderste konsekvens ophæve kontrakten – eller kræve, at arbejdsgiveren opsiger kontrakten med en given underleverandør, der ikke lever op til de indgåede aftaler.

    Tip os

    Du kan ringe anonymt til vores hotline: 21 79 83 94 eller skrive til os sikkert på csr@ba.aarhus.dk, hvis du har mistanke om social dumping på arbejdssteder, hvor der udføres opgaver for Aarhus Kommune.

    Har du mistanke om social dumping eller urimelige arbejdsvilkår, når du eller andre har arbejdet på en aftale eller opgaver for Aarhus Kommune?

    Du kan ringe eller skrive til os anonymt. Hotlinen er altid åben for henvendelser om social dumping ved leverandører til Aarhus Kommune, og vores CSR-team rykker ud med kort varsel.

    Alle tip er velkomne. Prøv at inkludere så meget information som muligt, da det vil lette CSR-teamets arbejde: vi skal som minimum bruge arbejdsstedet og din begrundede mistanke.

    Hvornår kan jeg ringe?

    Du kan altid ringe til hotlinen – den er åben døgnet rundt. Hvis dit opkald ikke bliver besvaret, kan du indtale en besked. Vi aflytter beskeder hver dag.

    Hvad skal jeg oplyse?

    Når du ringer eller skriver til hotlinen, har vi som minimum brug for adressen, hvor der er mistanke om social dumping. Derudover vil det være en hjælp for os, hvis vi kan få oplysninger om den pågældende arbejdsgiver. Indtal også gerne dit navn og telefonnummer, så vi har mulighed for at kontakte dig efterfølgende.

    Kan jeg være anonym?

    Ja, du kan være anonym. Når du kontakter hotlinen, er det blot vigtigt at give så præcise oplysninger som muligt, blandt andet om arbejdssted og arbejdsgiver.

    Hvad sker der med min henvendelse?

    Hotlinen besvares enten af en medarbejder i Aarhus Kommunes CSR-team eller en telefonsvarer, hvor du kan lægge en besked til os. Vi aflytter beskeder hver dag.

    Hvis indsatsteamet vurderer, at løn- eller arbejdsvilkårene på det pågældende arbejdssted ikke er i orden, vil vi gå i dialog med arbejdsgiveren og kræve, at forholdene bringes i orden.

    Tak for at du arbejder på en opgave for Aarhus Kommune. Når din arbejdsgiver har indgået en leveringsaftale med os, har du som ansat i virksomheden ret til fair løn- og arbejdsvilkår. Vi stiller nemlig krav til vores leverandører om, at alle, der arbejder for os, skal arbejde under fair forhold.

    Løn- og arbejdsvilkår

    Når din arbejdsgiver løser opgaver for Aarhus kommune, har du som medarbejder krav på:

    Løn på niveau med gældende overenskomster. Din løn skal være på niveau med den gældende overenskomst for den type arbejde du udfører. Når Aarhus Kommune skal afgøre, hvad der er fair løn- og arbejdsvilkår, bruger vi landsdækkende overenskomster indgået mellem de mest repræsentative fagforbund og arbejdsgiverorganisationer i Danmark.

    Ansættelsesbevis. Hvis du arbejder 8 timer eller mere om ugen, skal du have et ansættelsesbevis og være orienteret om dine løn- og arbejdsvilkår inden for fire uger efter arbejdet er begyndt.

    Lønseddel. Som medarbejder skal du modtage en lønseddel, hver gang du får udbetalt din løn. Her skal du kunne se informationer om: Løn, arbejdstid, ferie samt eventuelle opsparinger til fx pension og feriefridage.

    Pensionsbidrag. Senest 6 måneder efter din første ansættelse, har du ret til et pensionsbidrag fra din arbejdsgiver. Pensionsbidraget skal som minimum være på niveau med den gældende overenskomst, men kan have forskellig størrelse og afhænger af dit jobområde. Betaler din arbejdsgiver ikke pensionsbidrag, betyder det, at du kan gå glip af flere tusinde kroner hver måned. 

    ATP. Din arbejdsgiver skal samtidig indbetale til Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP). Det fremgår af din lønseddel.

    Ferie

    Som medarbejder på en opgave for Aarhus Kommune optjener du ferie ifølge dansk ferielovgivning.

    Feriedage. Som medarbejder på en opgave for Aarhus Kommune, optjener du 2,08 feriedage hver måned. Du optjener ferie fra første arbejdsdag. Ifølge dansk ferielovgivning udgør feriegodtgørelsen 12,5 procent af din løn. Pengene udbetales i stedet for løn, når du holder ferie.

    Fridage udover ferie. Omfatter søgnehelligdage, som giver ret til at holde fri med løn, f.eks. i forbindelse med påske og pinse. Derudover opsparer de fleste lønmodtagere også feriefridage og nogle har en fritvalgskonto, som er penge, man selv kan bestemme over. De kan f.eks. bruges til omsorgsdage, seniordage og pension, eller du kan vælge at få dem udbetalt.

    Antallet af feriefridage. Hvorvidt du har en fritvalgskonto og hvor meget du får udbetalt på søgnehelligdage, afhænger af overenskomsterne. Hvor mange penge du har til gode, skal fremgå af din lønseddel. 

    Ret til fair arbejdstimer og hviletid

    Når du arbejder på en opgave for Aarhus Kommune, har du ret til fair arbejdstider.

    Normale arbejdstid. Den normale arbejdstid er 37 timer om ugen for timelønnede medarbejdere.

    Overarbejde. Hvis du arbejder mere end 37 timer om ugen, kan du have ret til betaling for overarbejde udover din normale timeløn. Hvis du arbejder på skæve tider (fx aften- eller nattearbejde), kan du have ret til en arbejdstidsplan og tillæg. 

    Skriv ned. Det er en god ide hver dag at skrive ned, hvor mange timer du arbejder, fx i en kalender. Især hvis du arbejder mere end det, der fremgår af dit ansættelsesbevis eller din lønseddel.

    11 timers hviletid. Du skal – som hovedregel – have mindst 11 timers pause i træk på et døgn. Mindst én gang om ugen skal du derudover have fri i et helt døgn i forlængelse af en sådan hvileperiode. Det vil sige, at du mindst en gang om ugen skal have fri i 35 timer i træk. Når det er muligt, skal det være på en søndag.

    Hvis der sker overtrædelser

    Hvis CSR-teamet finder overtrædelser i forbindelse med vores kontrolbesøg, vil vi i første omgang gå i dialog med din arbejdsgiver og give mulighed for at få bragt orden i forholdene. Konkret ved, at din arbejdsgiver efterbetaler dig for evt. underbetaling.

    Herudover kan arbejdsgiveren af Aarhus Kommune pålægges en bod. I sidste ende kan Aarhus Kommune ophæve leverandørkontrakten.

    Hvad indebærer de sociale klausuler for dig som leverandør til Aarhus Kommune?

    Klausulen om løn- og arbejdsvilkår

    Arbejdsklausulen indgår i alle Aarhus Kommunes leverandørkontrakter. Konkret betyder det, at medarbejdernes løn- og arbejdstid skal være på niveau med den gældende overenskomst, for den type arbejde der udføres.

    Når Aarhus Kommune skal afgøre, hvad der er fair løn- og arbejdsvilkår, bruger vi landsdækkende overenskomster indgået mellem de mest repræsentative fagforbund og arbejdsgiverorganisationer i Danmark. 

    Klausulen om uddannelse og beskæftigelse

    Uddannelses- og beskæftigelsesklausulen indgår i kontrakter, hvor opgaverne har en vis varighed og et økonomisk omfang der gør, at de indeholder et uddannelsespotentiale (dvs. mulighed for at beskæftige elever/lærlinge), og/eller som giver mulighed for at beskæftige ledige.

    Fair konkurrence

    Aarhus Kommune vil sikre, at din virksomhed kan arbejde under fair konkurrenceforhold når du leverer varer og ydelser til os. Samtidig stiller vi krav til, at de medarbejdere der udfører opgaver for kommunen, har løn- og arbejdsforhold der afspejler niveauet på det danske arbejdsmarked.

    Med aftalen om sociale klausuler sikrer vi ordentlige løn- og arbejdsforhold i forbindelse med udførelse af arbejde for Aarhus Kommune samtidig med, at ingen leverandører kan bruge social dumping som et konkurrenceparameter, når de byder ind på opgaver for os.

    Risikobaseret kontrol

    Når Aarhus kommunes CSR-team udtager virksomheder til kontrol af løn- og arbejdsforhold blandt medarbejderne, sker det på baggrund af en konkret risikovurdering. Kontrolenheden udtager kun virksomheder til kontrol, når det vurderes, at der er en konkret risiko for, at arbejdsklausulerne er overtrådt.

    Hvad er CSR

    CSR er en forkortelse for corporate social responsibility.

    CSR-teamet i Aarhus Kommune blev etableret i 2024, da Byrådet besluttede at hjemtage og intensivere indsatsen omkring arbejdstagere, der er beskæftiget med opgaver for Aarhus Kommune, også arbejder på overenskomstlignende vilkår.

    Kampen mod social dumping bunder i ønsket om, at kommunens leverandører skal konkurrere på lige vilkår, og ikke skal kunne opnå unfair konkurrencefordele ved at presse deres medarbejdere på løn og arbejdsforhold.

    Alle vores leverandøraftaler indeholder derfor en social klausul, hvor vores leverandører forpligtiger sig til at overholde det niveau for løn og arbejdstid, som fremgår af de mest repræsentative overenskomster på området.

    CSR-teamets opgave er at kontrollere overholdelsen af disse aftaler, og sikre, at der sker en efterbetaling til de medarbejdere, der eventuelt har fået for lidt i løn.

    Sidst opdateret: 25. juni 2024