Gå til hovedindhold

Organisation og opgaver

Borgmesterens Afdeling varetager en koordinerende funktion i magistratsstyret og kommunen generelt

  • Læs op

Indhold

    For at gøre byrådets vision ”En god by for alle” til virkelighed skal vi samarbejde på tværs. Både internt i Aarhus Kommune og med det samfund, vi er en del af: Erhvervsliv, civilsamfund og andre offentlige organisationer. 

    Borgmesterens Afdeling har en vigtig rolle i at sikre den tværgående koordination i magistratsstyret og sikre sammenhæng mellem byrådets politikformulering, Magistratens opgaver og de administrative mødeforas arbejde.

    I arbejdet med at skabe værdi for og sammen med det samfund, vi er en del af, griber flere af Aarhus Kommunes indsatser ind i mange sektorer og går på tværs af flere magistratsafdelinger. Disse indsatser er placeret i Borgmesterens Afdeling. Det drejer sig fx om kommunens erhvervs-, innovations-, og medborgerskabsindsatser.

    I Aarhus Kommune som organisation indtager Borgmesterens Afdeling også en central rolle: Ansvaret for at udvikle og optimere kommunens it-drift og indkøb, samt håndtering af løn og personale, mm. på tværs af alle kommunens afdelinger.

    Borgmesterens Afdeling ledes af borgmesteren og et samlet chefteam, bestående af stadsdirektøren og to forvaltningschefer. Herudover består afdelingen af ni opgaveområder, som hver ledes af en kontorchef. Kontorchefen i Byrådsservice og Jura (Juridisk chef) refererer direkte til Stadsdirektøren for at sikre et armlængdeprincip i betjeningen af byrådet, når fortrolighed er et ønske eller et behov.

     

    Borgmesterens Afdeling, 1 august 2024

     

    Borgmesterens profilside 

    Kontakt 

    Borgmesteren:
    Telefon: 89 40 21 00
    E-mail: borgmester@aarhus.dk

     

    Borgmesterens personlige assistent:

    Rouya Hamedani
    Telefon: 8940 2111
    Mail: rh@aarhus.dk

    Stadsdirektør Martin Østergaard Christensen

    Kontakt:

    Telefon: 89 40 21 10

    Email: moec@aarhus.dk

    Baggrund:

    CV for Martin Østergaard Christensen

    Sekretær for stadsdirektøren:

    Lone Sloth
    Telefon 89 40 21 01
    Mail: lsl@aarhus.dk

     

    Sekretariat, Erhverv og Organisation

    Sekretariat, Erhverv og Organisation varetager sekretariatsbetjening, udviklings- og koordineringsopgaver i Borgmesterens Afdeling og Aarhus Kommune som helhed. Afdelingen har samtidig til opgave at videreudvikle Aarhus Kommune som en attraktiv og international erhvervsvenlig kommune og sikre national og byregional interessevaretagelse.

    Afdelingen består af fire kontorer: Sekretariat, Projekt og Analyse, Kommunikation og Fælles platforme, Erhverv og Bæredygtig udvikling samt Medborgerskab, Udvikling og HR. Læs mere om de enkelte kontorer nedenfor

    Sekretariat, Projekt og Analyse

    Sekretariat, Projekt og Analyse varetager sekretariatsbetjening, koordinering samt projekt- og analyseopgaver i Borgmesterens Afdeling og Aarhus Kommune som helhed. Fokusområderne er: 

    • Sekretariatsbetjening af møder i byrådet, Magistraten og de faste, politiske udvalg, Handicaprådet samt Udvalget for Ligestilling og Mangfoldighed.

    • Sekretariatsbetjening af Direktørgruppen på tværs af kommunens magistratsafdelinger samt af borgmester, stadsdirektør, chefteamet i Borgmesterens Afdeling 

    • Samlende indgang for sager og strategiske projekter. Både på tværs af Borgmesterens Afdeling og som fælles indgang for kommunens øvrige magistratsafdelinger.

    •  Koordinering af større politiske forhandlingsforløb

    • Politisk prioriterede projekter, opgaver og programmer - med fokus på at sikre, at opgaverne koordineres, afsluttes eller overdrages, 

    • Koordinering af interessevaretagelse og analyse

    • Borgerhenvendelser

    •  Modtagelser af gæster og andre repræsentative opgave

    • Venskabsbysamarbejde og internationale relationer

     

    Kommunikation og Fælles platforme

    Kommunikation og Fælles platforme varetager kommunikation af politiske beslutninger og visioner for at skabe forståelse og opbakning internt og til en lang række af eksterne interessenter. Desuden stiller vi kommunikationsplatforme til rådighed, der understøtter åben dialog både internt og eksternt. Fokusområderne er: 

    • Kommunikationsopgaver i forhold til såvel koncernen, borgmesteren, Borgmesterens Afdeling, Aarhus Kommunes andre afdelinger og Aarhus som bysamfund
    • Pressebetjening
    • Organisatorisk drift og ansvar for af kommunikationsplatforme (hjemmesider, intranet)
    • Aktindsigter i Borgmesterens Afdeling og tværgående i Aarhus Kommune

     

    Erhverv og Bæredygtig udvikling

    Erhverv og Bæredygtig udvikling har til opgave at videreudvikle Aarhus Kommune som en attraktiv og international erhvervsvenlig kommune og sikre national og byregional interessevaretagelse. Fokusområderne er: 

    • Varetagelse af Aarhus Kommunes erhvervs- og uddannelsespolitiske samt infrastrukturelle interesser
    • Udvikling af politik og projekter, der skaber bæredygtig vækst og nye arbejdspladser i Aarhus
    • Udvikling af erhvervsklynger
    • Virksomhedskontakt/lokalisering
    • Koble erhverv, beskæftigelse og bæredygtighed
    • Velkvalificeret arbejdskraft
    • International strategi og myndighedssamarbejder
    • Byudvikling, herunder fysisk planlægning

     

    Medborgerskab, Udvikling og HR

    Medborgerskab, Udvikling og HR bidrager til Aarhus Kommunes omstilling i retning af ’mindre system, mere borger’. Afdelingens fokus spænder fra kommunens samspil med civilsamfund, virksomheder og medborgere i ambitionen om at gå nye veje for at skabe større værdi for og med borgerne og samfundet - til de interne bestræbelser på at være en attraktiv og bæredygtig arbejdsplads, som fortsat kan tiltrække og engagere dygtige medarbejdere og ledere. Både vores eksterne og interne understøttelse af denne bevægelse sker i dialog og samarbejde med de øvrige magistratsafdelinger. Fokusområderne er: 

    Innovation og Medborgerskab:

    • Implementere, koordinere og følge op på medborgerskabspolitikken
    • Udvikle metoder, dele viden og samle erfaringer inden for innovation, samskabelse og medborgerskab
    • Understøtte og udvikle demokrati, engagement og deltagelse i by og opland
    • Sekretariat for Oplandspuljen, deltagerbudgetter og crowdfunding
    • Playmaker i Oplandet og indgang til Borgmesterens Afdeling for Børn- og Ungebyrådet og alle fællesrådene
    • Drift og udvikling af Domen på Pier 2

    Udvikling

    • Programledelse ift. forankring af Aarhuskompasset i hele organisationen
    • Organisationsudvikling med afsæt i Aarhuskompasset og Aarhusmålene
    • Programledelse ift. kommunens arbejde med Vilde problemer
    • Strategisk ledelsesudvikling i Strategisk Ledelsesforum og Direktørgruppen

    HR

    • Strategiske HR- og arbejdsmiljøindsatser i Aarhus Kommune
    • HR- og arbejdsmiljøindsatser for Borgmesterens Afdeling
    • Ledelses- og organisationsudvikling i Aarhus Kommune og Borgmesterens Afdeling
    • Sekretariatsbetjening af det øverste MED- og Arbejdsmiljøudvalg i Aarhus Kommune og i Borgmesterens Afdeling
    • Sekretariatsbetjening af bl.a. udvalg, styregrupper og arbejdsgrupper i Aarhus Kommune

    Økonomi og Digitalisering

    Økonomi og Digitalisering varetager den samlede økonomi for Aarhus Kommune både ift. budgetter og regnskab samt sikrer en stabil drift på en række services ift. indkøb, IT og løn i Borgmesterens Afdeling samt Aarhus Kommune som helhed.
    Afdelingen består af fire kontorer: Budget og Planlægning, Fælles IT og Digitalisering, Fælles Økonomi og Løn, Indkøb og Udbud. 


    Læs mere om de enkelte kontorer nedenfor

    Budget og Planlægning

    Budget og Planlægning bistår magistratsafdelingerne i koordinering på tværs, og har det overordnede ansvar for Aahus Kommunes samlede økonomi herunder budgetlægning, regnskabsaflæggelse og revision af økonomisk politik. 

    Fokusområderne er:  

    • Projektledelse af større politiske forhandlingsforløb, herunder budgetforhandlinger
    • Budgetlægning, budgetopfølgning og regnskabsaflæggelse
    • Økonomisk politik, herunder styringsprincipper og nøgletal
    • Økonomiske analyser, redegørelser og prognoser
    • Sagsbehandling og kvalitetssikring af materialer til Magistraten og Byrådet
    • Interessevaretagelse i forhold til økonomiske konsekvenser af lovforslag, den årlige økonomiaftale og andre initiativer, som påvirker kommunen
    • Sociale Investeringer. herunder sekretariat for Rådet for Sociale Investeringer
    • Opgaver vedrørende planlægning og større byudviklingsprojekter som Aarhus Ø, Amtssygehuset og Godsbanen
    • Klimastyring og klimaregnskab
    • Fysisk planlægning, herunder mobilitet og kollektiv trafik
    • Selskabssekretariatet i samarbejde med Teknik og Miljø

    Fælles IT og Digitalisering

    Fælles It og Digitalisering er Aarhus Kommunes centrale it- og digitaliseringsafdeling. 
    Vi har ansvar for at skabe en sikker og stabil infrastruktur, som fundamentet for gode it-løsninger og support for brugere, og samtidigt medvirke til at facilitere digital strategiudvikling og digitale transformation på tværs af Aarhus Kommune. Fokusområderne er:  

    • Digitaliseringsstrategi og facilitering af digital transformation på tværs af Aarhus Kommune 
    • Tværgående koordinering på tværs af Aarhus Kommune og samarbejde med digitaliseringsafdelingerne
    • Informations-, it- og cybersikkerhed og awareness
    • Automatisering, RPA og process mining-teknologi
      • Kunstig intelligens og nye teknologier
      • Porteføljestyring og projektledelse
      • Supportservices – service desk og it-butikker
    • Drift og udvikling af servicemanagement-platform, brugerrejser og servicedesign 
    • Outsourcing og kontraktstyring af fælles it-drift og it-systemer
    • Bruger- og adgangsstyring
    • Indkøb, styring og governance af it-udstyr
    • Løbende udvikling af it-infrastruktur og ejerskab af netværksinfrastruktur
    • Fælles data, dataarkitektur, integrationer og enterprise arkitektur
    • Governance for it-infrastruktur, it-services og devices
    • Interessevaretagelse i forhold til fællesoffentlige og fælleskommunale digitaliseringstiltag, sikkerhed og ny teknologi

     

    Fælles Økonomi og Løn

    Fælles Økonomi og Løn er Aarhus Kommunes centrale løn- og økonomiafdeling.
    Fokusområderne er:  

    • Økonomi- og ressourcestyring
    • Regnskaber, revision og moms
    • Finans- og likviditetsstyring
    • Økonomi og finansiering ved større projekter – fx de bynære havnearealer, Letbanen, Gellerup og
    • Økonomiske analyser
    • Leverandørstyring og kontrakter
    • Risikostyring
    • Personaledata og ledelsesinformation
    • Lønservice
    • Forsikringsservice
    • Arbejdsskader


    Indkøb og udbud

    Indkøb & Udbud varetager en lang række indkøbs- og udbudsopgaver med fokus på flere bundlinjer. Udover økonomisk ansvarlighed er målsætningen også, at de kommunale indkøb skal bidrage til bæredygtighed og social ansvarlighed. Indkøb & Udbud står for Aarhus Kommunes samlede indkøb som beløber sig til ca. 7 mia. årligt – med fokus på at sikre størst mulige værdi til gavn for kommunens borgere samt byens udvikling. Fokusområder er:

    • Udbudsjura
      • Koordineret udbudsplanlægning på tværs af kommunen og overfor indkøbsfællesskaber
      • Central udbudsgennemførelse
         
    • Bæredygtighed og klima
      • Grønnere indkøb
      • Mad og fødevarer
      • Cirkulær økonomi
         
    • Projektledelse
      • Tværsektorielt samarbejde mellem kommuner og regioner
         
    • Drift af Aarhus Kommunes indkøbscenter
      • Contract Management: kontraktstyring af aftalerne
      • Udvikling i aftaleperioderne: herunder grønnere indkøb
      • Service og rådgivning af kommunens institutioner og afdelinger samt virksomheder
      • Systematisk opfølgning på indkøb og aftaleoverholdelse
      • Økonomi
      • Databrug 
      • Grøn udvikling på indkøb
         
    • Drift af serviceaftaler
      • Specialkørsel: koordinering og opfølgning
      • Grønne Områder
      • Rengøring
      • CSR-indsats mod social dumping

    Byrådsservice og Jura

    Byrådsservice betjener medlemmerne af Aarhus Byråd og afvikler byrådsmøder, udvalgsmøder m.v. samt tager referat af møderne. 

    Jura yder juridisk strategisk rådgivning internt i Aarhus Kommune samt rådgiver byrådet og Magistraten om juridiske emner, der knytter sig til kommunens styrelse. Fokusområder er: 

     

    Byrådsservice 

    • Understøtter møder i byrådet og de faste, politiske udvalg
    •  Betjener byrådsmedlemmerne ved bl.a. at sikre dem gode arbejdsvilkår og besvare eller formidle deres henvendelser 
    •  Afholder grundlovsceremonier i Aarhus Kommune

    Jura

    • Yder juridisk rådgivning internt i Aarhus Kommune med fokus på de opgaver, hvor der er behov for strategisk, juridisk rådgivning og deltager i den forbindelse i en række projekter og større opgaver
    • Varetage sekretariatsfunktioner for politikere og ledelse samt rådgive byrådet og Magistraten om juridiske emner, der knytter sig til kommunens styrelse, herunder styrelsesvedtægt, forretningsorden og selve byrådshvervet
    •  Varetage det overordnede juridiske tilsyn i kommunen


    Byrådsservice og Jura sekretariatsbetjener desuden Bevillingsnævnet og Udvalget for børn og unge (tvangsforanstaltninger m.v.) 

    Sidst opdateret: 06. august 2024

    Dokumenter