Infrastruktur og trafik
Her finder du de nyeste tal og statistikker om biltrafik, cykeltrafik og infrastruktur i Aarhus.
Hvor mange biler kører på vejene i Aarhus Kommune? I denne liste finder du trafiktællinger for udvalgte veje i kommunen. I oversigten finder du vejnavn, hvor på vejen tællingen er foretaget, den gennemsnitlige døgntrafik over hele året og tidspunkt for tællingen. Er vejen ikke nævnt, har der ikke været foretaget trafiktælling inden for de sidste 10 år. Du kan downloade listen i pdf .
Trafiktal for biler
Hvor mange cykler er der på vejene i Aarhus? Her finder du tal for antallet af cykler på udvalgte veje i Aarhus. Er vejen ikke nævnt, har der ikke været foretaget trafiktælling - eller også er der kun foretaget manuel tælling i kortere tidsrum. Du kan downloade listen i pdf.
Cykeltrafik
Hvor hurtigt kører bilerne på vejene i Aarhus Kommune? Her finder du hastighedsmålinger for udvalgte veje. Hastighedsmålingerne måles til brug for til trafikplanlægning, vurdering af trafikforhold og af rutinemæssige årsager. Du kan downloade listen i pdf.
Hastighedsmålinger
Biltrafik
Biltrafikken i Aarhus Kommune er fra 2015 til 2024 steget med ca. 4 %. Det er mindre end på landsplan, hvor stigningen har været på ca.7 %. Udviklingen baserer sig på Vejdirektoratets og Aarhus Kommunes trafiktællinger.
I Aarhus Midtby er udviklingen i biltrafikken i den samme periode reduceret med ca.10 %, mens indfaldsvejene til Aarhus har haft en stigning på ca.7%. Befolkningen er i samme periode steget med ca.45.000 indbyggere. Byudviklingsmæssigt er der sket store forandringer bl.a. udflytningen af sygehusene til Skejby samt flere større byudviklingsprojekter, f.eks. Aarhus Ø, Godsbanearealerne, Katrinebjerg, Gellerup, området ved Arresøvej, Nye og Lisbjerg.
Årene 2020 og 2021 har været specielle på grund af Corona-situation – det har også præget trafikken – og det gælder i princippet alle transportformer. Også de første måneder af 2022 var præget af Corona, idet der var forskellige restriktioner.
Udover det, at biltrafikken i 2020 og 2021 har varieret meget hen over året, har trafikken også varieret meget på de enkelte veje. Det betyder, at den samlede udvikling i trafikken fra 2019 til 2020 og 2021 er meget usikker.
Det konstateres, at biltrafikken i Aarhus både i 2023 og 2024 igen er på niveau med 2019, som var det sidste år før Coronaperioden. På landsplan er niveauet for 2024 en smule højere end niveauet for 2019.
Med hensyn til trafikudviklingen i det seneste år, skal det bemærkes, at den kan være præget af vejarbejdet i forbindelse med udbygningen af E45, idet det må formodes, at det kommunale vejnet i højere grad er blevet anvendt som alternativ til motorvejen. Desuden at vejarbejde med trafikomlægninger og større trafikale ændringer i Midtbyen, bl.a. på vejnettet ved Vesterbro Torv, er en af årsagerne til at den samlede biltrafik til og fra Midtbyen, jf. trafiktællinger, er blevet reduceret.
Se udviklingen i billtrafikken
Cykeltrafik
Siden 2015 har udviklingen i cykeltrafikken i Aarhus jf. trafiktællinger stort set været stagnerende, dog med en samlet stigning på 3 % i perioden frem til 2024. På landsplan har der været større udsving i cykeltrafikken i de seneste år, og i perioden siden 2015 er der sket et samlet fald på ca. 5 %.
Vejret har stor indflydelse på cykeltrafikken. Et eksempel på dette var den usædvanlige kolde vinter i 2010 - med fem hårde vintermåneder og en meget regnfuld september – som satte et tydeligt præg på cykeltrafikken i 2010 med et fald på landsplan med ca.13 % fra 2009 til 2010.
I 2020 og 2021 har Corona-situationen også sat sit præg på cykeltrafikken, som ligesom biltrafikken har varieret meget afhængig af hvilke restriktioner, der har været gældende. Cykeltrafikken har også varieret meget på de enkelte veje, f.eks. har den i visse perioder været stigende på nogle veje i Midtbyen. Andre veje, f.eks. veje i nærheden af uddannelsesinstitutioner, viser i perioder af 2020 og 2021 meget store reduktioner i cykeltrafikken.
Se udviklingen i cykeltrafikken
Biltrafikken
Hvordan er fremkommeligheden på de store veje i Aarhus? Undersøgelserne tager udgangspunkt i gennemsnitlige rejsetider i myldretiden.
Se fremkommeligheden for biltrafikken på ringvejene kl. 7-9 og kl. 15-17 i 2024
Se fremkommeligheden for biltrafikken på indfaldsvejene kl. 7-9 og kl. 15-17 i 2024
Udviklingen i fremkommelighed på vejene i Aarhus
Hvordan udvikler fremkommeligheden for biltrafikken sig på de store veje i Aarhus? Herunder kan du få et overblik over fremkommeligheden på ringveje og indfaldsveje.
Se fremkommeligheden samlet på de store veje
Se fremkommeligheden på de enkelte veje
Se fremkommeligheden på ringveje fordelt på retning
Se fremkommeligheden på indfaldsveje fordelt på retning
Vælger aarhusianerne bilen, cyklen eller den offentlige transport, når de bevæger sig rundt i byen? Hver dag året rundt interviewes der i Danmark et antal personer om deres transportvaner. Dataene for Aarhus i denne undersøgelse beskriver, hvilke transportmidler der bruges i kommunen. Kilde: DTU, Transportvaneundersøgelse.
Se resultaterne for Aarhus Kommune:
Se resultaterne for lokalområder:
Selvom kørsel til og fra arbejde står for langt det meste af den trængsel, vi oplever på vejene i myldretiden, så udgør pendling kun omkring 1/4 af den samlede transportaktivitet med bil. Udenfor myldretiden bruger vi nemlig bilen til en lang række andre formål.