Gå til hovedindhold

Infrastruktur og trafik

Her finder du de nyeste tal og statistikker om biltrafik, cykeltrafik og infrastruktur i Aarhus.

Indhold

    Hvor mange biler kører på vejene i Aarhus Kommune? I denne liste finder du trafiktællinger for udvalgte veje i kommunen. I oversigten finder du vejnavn, hvor på vejen tællingen er foretaget, den gennemsnitlige døgntrafik over hele året og tidspunkt for tællingen. Er vejen ikke nævnt, har der ikke været foretaget trafiktælling inden for de sidste 10 år. Du kan downloade listen i pdf eller som excel-fil.

    Trafiktal for biler

    Hvor mange cykler er der på vejene i Aarhus? Her finder du tal for antallet af cykler på udvalgte veje i Aarhus. Er vejen ikke nævnt, har der ikke været foretaget trafiktælling - eller også er der kun foretaget manuel tælling i kortere tidsrum. Du kan downloade listen i pdf eller som excel-fil.

    Cykeltrafik marts 2023

    Hvor hurtigt kører bilerne på vejene i Aarhus Kommune? Her finder du hastighedsmålinger for udvalgte veje. Hastighedsmålingerne måles til brug for til trafikplanlægning, vurdering af trafikforhold og af rutinemæssige årsager. Du kan downloade listen i pdf eller som excel-fil

    Hastighedsmålinger

     

    Biltrafik

    Biltrafikken i Aarhus Kommune er fra 2015 til 2023 steget med ca. 4 %. Det er mindre end på landsplan, hvor stigningen har været på ca.7 %. Udviklingen baserer sig på Vejdirektoratets og Aarhus Kommunes trafiktællinger.

    I Aarhus Midtby er udviklingen i biltrafikken i den samme periode reduceret med ca. 4 %, mens indfaldsvejene til Aarhus har haft en stigning på ca. 5%. Befolkningen er i samme periode steget med ca. 35.000 indbyggere, og byudviklingsmæssigt er der sket store forandringer bl.a. udflytningen af sygehusene til Skejby samt flere større byudviklingsprojekter, f.eks. Aarhus Ø, Godsbanearealerne, Katrinebjerg, Gellerup, området ved Arresøvej, Nye og Lisbjerg.     

    Årene 2020 og 2021 har været specielle på grund af Corona-situation – det har også præget trafikken – og det gælder i princippet alle transportformer. Også de første måneder af 2022 var præget af Corona, idet der var forskellige restriktioner.

    Udover det, at biltrafikken i 2020 og 2021 har varieret meget hen over året, har trafikken også varieret meget på de enkelte veje. Det betyder, at den samlede udvikling i trafikken fra 2019 til 2020 og 2021 er meget usikker.

    Fra 2022 til 2023 har biltrafikken i Aarhus samlet set været stagnerende, men biltrafikken er igen på niveau med 2019, som var det sidste år før Coronaperioden. På landsplan er niveauet for 2023 en smule højere end niveauet for 2019.

    Se udviklingen i biltrafikken i Aarhus 

    Cykeltrafikindeks

    Siden 2015 har udviklingen i cykeltrafikken i Aarhus jf. trafiktællinger stort set været stagnerende, dog med en samlet stigning på 2 % i perioden frem til 2023. På landsplan har der været større udsving i cykeltrafikken i de seneste år, og i perioden siden 2015 er der sket et samlet fald på ca. 6 %. Vejret har stor indflydelse på cykeltrafikken

    I 2020 og 2021 har Corona-situationen også sat sit præg på cykeltrafikken, som ligesom biltrafikken har varieret meget afhængig af hvilke restriktioner, der har været gældende.

    Cykeltrafikken har også varieret meget på de enkelte veje, f.eks. har den i visse perioder været stigende på nogle veje i Midtbyen. Andre veje, f.eks. veje i nærheden af uddannelsesinstitutioner, viser i perioder af 2020 og 2021 meget store reduktioner i cykeltrafikken.

    Se udviklingen i cykeltrafikken

     

    Biltrafikken

    Hvordan er fremkommeligheden på de store veje i Aarhus? Undersøgelserne tager udgangspunkt i gennemsnitlige rejsetider i myldretiden.

    Se fremkommeligheden for biltrafikken på ringvejene kl. 7-9 og kl. 15-17 i 2023

    Se fremkommeligheden for biltrafikken på indfaldsvejene kl. 7-9 og kl. 15-17 i 2023

     

    Udviklingen i fremkommelighed på vejene i Aarhus

    Hvordan udvikler fremkommeligheden for biltrafikken sig på de store veje i Aarhus? Herunder kan du få et overblik over fremkommeligheden på ringveje og indfaldsveje.

    Se fremkommeligheden samlet på de store veje

    Se fremkommeligheden på de enkelte veje

    Se fremkommeligheden på ringveje fordelt på retning

    Se fremkommeligheden på indfaldsveje fordelt på retning

     

    Vælger aarhusianerne bilen, cyklen eller den offentlige transport, når de bevæger sig rundt i byen? Hver dag året rundt interviewes der i Danmark et antal personer om deres transportvaner. Dataene for Aarhus i denne undersøgelse beskriver, hvilke transportmidler der bruges i kommunen. Kilde: DTU, Transportvaneundersøgelse.

    Se resultaterne for Aarhus Kommune:

    1. Aarhus Kommune

    Se resultaterne for lokalområder:

    1. Aarhus Midtby
    2. Bydele mellem Ringgade og Ringvejen
    3. Sammenhængende byområder udenfor Ringvejen
    4. Selvstændige bysamfund
    5. Landsbyer og landområder

    Selvom kørsel til og fra arbejde står for langt det meste af den trængsel, vi oplever på vejene i myldretiden, så udgør pendling kun omkring 1/4 af den samlede transportaktivitet med bil. Udenfor myldretiden bruger vi nemlig bilen til en lang række andre formål. 

    Sidst opdateret: 15. november 2024