Gå til hovedindhold
Nyheder fra Sociale Forhold og Beskæftigelse

Datalæk i Socialforvaltningen

Magistratsafdelingen for Sociale Forhold og Beskæftigelse har ved en menneskelig fejl lækket personoplysninger på 350 borgere. Der er tale om navn, adresse, cpr-nummer og at vedkommende i marts 2022 har fået oprettet en sag i Socialforvaltningen – uden nærmere specificering. Oplysningerne er sendt til 274 borgere, som har fået oprettet en sag i Socialforvaltningen inden for den seneste måned. I stedet for en standardskrivelse har de modtaget en liste over de 350 borgere.

Indhold

    Magistratsafdelingen ser med den største alvor på datalækket. De borgere, der har fået lækket deres personoplysninger, har modtaget en undskyldning og forklaring på, hvordan fejlen er opstået, og hvordan de skal forholde sig. De borgere, der har modtaget oplysningerne, vil er ligeledes blevet kontaktet med vejledning til, hvordan de sletter de modtagne oplysninger. I otte tilfælde er oplysningerne sendt med fysisk post, som forvaltningen vil indhente og destruere.  

    Kontorchef i magistratsafdelingens stab for digitalisering, Cecilie Mortensen, siger: 

    ”Det er dybt beklageligt, at vi ved en menneskelig fejl har sendt personoplysninger om borgere til andre borgere. Det undskylder vi for. Både overfor de borgere, der har fået lækket deres persondata, og de borgere, der har modtaget dem. Vi vil indtrængende opfordre til, at man omgående sletter de oplysninger, man har fået i hænde uretmæssigt.” 

    Magistratsafdelingen vil indstille udsendelsen af standardskrivelsen, indtil sagen er analyseret til bunds. Det ligger fast, at der er tale om en menneskelig fejl, hvor en forkert fil blev vedhæftet. Men det skal undersøges, hvordan sagsgangen kan sikres yderligere, så fejlen ikke kan ske igen.  

    ”Vi håndterer personoplysninger på mange borgere hver dag, og de skal naturligvis være trygge ved, at datasikkerheden i orden. Det ligger os meget på sinde, og heldigvis er det yderst sjældent, at vi oplever datalæk. Men én gang er én for meget, så vi er i gang med at klarlægge, hvordan vi kan digitalisere vores arbejdsgang, så den ikke er sårbar over for menneskelige fejl,” siger Cecilie Mortensen. 

    Datalækket er blevet indberettet til Datatilsynet efter gældende regler.

    Sidst opdateret: 4. oktober 2023