Gå til hovedindhold

Byrådsmedlem Thure Hastrup (UFP): Ja til klimastrategi - trods store ord og små skridt

Et flertal i byrådet har indgået en aftale om en klimastrategi, der har flere gode indsatser. Men samtidig er der områder med for mange store ord og for små skridt. Samlet burde strategien være mere ambitiøs, især i forhold til den usikre plan om CO2 fangst.

Indhold

    Der er dog god grund til at deltage i den politiske aftale om Klimastrategi 2025-2030, for at fastholde målet om CO2 neutralitet i 2030 for Aarhus Kommune som koncern, og desuden tage skridt til CO2 reduktion som samfund.

    ”Jeg er med i aftalen, selvom den ikke er god på alle punkter. Men det er vigtigt at være med, når der årligt skal gøres status over resultaterne og sættes nyt i værk for at nå målene. Nu da planen skal konkretiseres, er det vigtigt at sikre en reel borgerinddragelse,” siger Thure Hastrup.

    Der er nogle gode ting i aftalen, såsom omlægning af landbrugs-arealer til natur og skov, større arealer til solceller og flere vindmøller, der godt kan opsættes på Aarhus Havn. Nu hvor aftalen er indgået, skal der handles, så vil jeg, sammen med andre, fremsætte forslag i byrådet om opsætning af vindmøller på Aarhus Havn, som der burde være flertal for.

    Men det er et problem, at man satser meget på den særdeles usikre CO2 fangst. Desuden er målet for reduktion af CO2 på transport-området sat lavt. En underlig skrivebords-øvelse er det, at man forudsætter at antallet af elbiler i Aarhus når op på 37 procent i 2030. Den virkelige udfordring er at reducere CO2 udledning fra fossile biler, samt forbedre forhold for kollektiv trafik og cyklister.

    De store ord og små skridt hænger sammen med, at størstedelen af byrådet i mange år har hængt fast i en hockeystavs tankegang, der udskød handling til lige før målstregen. Det har ført til mangelfuld handling i troen på, at tekniske løsninger nok skal redde os fra klimakrisen og fjerne CO2 med en sving af en magisk tryllestav.

    ”Nu står vi med regningen og ansvaret for at handle. Det ansvar er jeg med til at løfte ved at være med i aftalen, selvom jeg synes, at den burde være mere ambitiøs,” siger Thure Hastrup.

    Aftalen er indgået i en situation, hvor de såkaldt ”ansvarlige partier”, Konservative og Venstre, udstiller deres mangel på forpligtelse til reel klimahandling. De synes ikke, at 2030 er vigtig som mål for CO2 neutralitet, men vil have det udsat til 2035. Det er de heldigvis ikke lykkedes med. Venstre har i mange år stået fuldt og fast på bilisternes side, på bekostning af passagerer i busser og letbane samt cyklister og gående. Og så er der skandalen om Vesterbro Torv, hvor den Konservative rådmand løber fra indgåede aftaler og budgetforlig for at score populistiske point.

    Partierne S, V og K har i årevis ført en fodslæbende politik, når det drejer som om klimaindsatsen. Der kan nævnes flere store vejprojekter til bilismen, opførelsen af Marselistunnelen, som bliver mere og mere overflødig med elektrificeringen af lastbiler og persontransport, og påstanden om at Havneudvidelsen vil blive ”klimaneutral”. Ja, og hvor kompenserer vi for stadion-byggeriets udslip af CO2? 

    Her og nu gælder det om at medvirke til den grønnest mulige løsning for klimastrategien og den kommende grønne mobilitetsplan. Ved kommunalvalget i 2025 må hvert parti så stå til ansvar for deres indsats, eller mangel på samme, overfor vælgerne.

    Thure Hastrup, medlem af Aarhus Byråd, udenfor partierne

    Sidst opdateret: 29. april 2024