Indsatsområde 4: Adfærd, viden og forankring
Børn og Unges opgave er at skabe viden og handlekompetencer, så børnene og de unge kan bidrage positivt til fremtidens samfund. Børn skal både lære OM bæredygtighed og AT LEVE mere bæredygtigt og træffe mere klimavenlige valg i hverdagen.
Samtidig er det vigtigt, at børn får oplevelsen af at kunne gøre en forskel og være med til at udvikle ideer til lokale initiativer. Derfor skal afdelingerne og de voksne være rollemodeller. Systematisk arbejde med lokal forankring og udbredelse af gode løsninger skal sikre, at alle bidrager til den grønne omstilling.
4-A Inddragelse og læringsforløb – CO2-reduktion i børnehøjde
Status: Undersøgelsen Sammen om en bæredygtig fremtid viser, at der er stor variation i, hvordan dagtilbud, skoler og UngiAarhus arbejder med den grønne omstilling, både ift. det driftsmæssige og i deres pædagogiske praksis. I en stor organisation som Børn og Unge kan der altid findes enkeltstående historier om eksemplariske lokale indsatser.
Fremtidens grønne borgere er Børn og Unges indsats for at inddrage børnene og de unge som aktører i den grønne omstilling og består af både lokalt og centralt initierede prøvehandlinger og indsatser. Her er identificeret seks relevante emner, hvoraf Nysgerrig på naturen og Styr på skraldet aktuelt har høj prioritet:
- Nysgerrig på naturen fokuserer på naturdannelse og naturoplevelser som grundlag for bæredygtig adfærd (fx visionen om naturcenter på Sølyst, UNO Friluftscenter, udeskole, temakasser)
- Styr på skraldet fokuserer på viden og adfærd om affaldsminimering og affaldssortering (Rappe-Skralde, samarbejde med Ren By, Plaststrategi og Take Back)
- Fornuftigt forbrug fokuserer på at forbedre adfærd ift. el, vand og varmeforbrug (fx inddrage energiforbedringer i bygninger i det pædagogiske arbejde, ministerbrev om solceller på skoler)
- Køb klogt fokuserer på, at vi alle bliver mere bevidste om klimabelastningen relateret til vores forbrug af fx tøj, møbler og elektronik (fx UngiAarhus har afholdt upcycling-forløb og tøjbyttemarked)
- Mad med mening fokuserer på bæredygtige måltider (fx lokale prøvehandlinger om udbud, emballage og organisering af spisesituationen, udvikling af læringsforløb)
- Tænk transport fokuserer på at lære børn og unge selv at komme i skole (fx gå, cykle, bus).
Aktuelle indsatser fortsætter hvor muligt inden for eget budget. Med Børn og Unges Klimaplan og midler fra Klimafonden sættes øget fokus på emnerne Transport, Mad og Forbrug.
ULF i Aarhus: Børn og Unge har et samarbejde med Børnekulturhuset om portalen ULFiAarhus.dk, hvor eksterne aktører byder ind med undervisnings- og læringsforløb. En række forløb handler om bæredygtighed og klimavenlig adfærd.
Grønt flag-ordning: Ca. 70 dagtilbud og 3 skoler (2023) er medlemmer af Friluftsrådet Grønt Flag-ordning. Medlemmer tilbydes kurser, adgang til undervisningsmaterialer, forslag til lokal organisering mm.
Den grønne festival - børn gør en forskel: Børn planlægger og gennemfører en festival med det formål, at dele viden og erfaringer om bæredygtighed.
Konkrete mål: Alle både børn og voksne (rollemodeller) har viden og handlekompetencer, som gør dem i stand til at træffe mere bæredygtige valg i hverdagen. Tiltag under spor 4-A har primært et langsigtet fokus på CO2-reduktion i bysamfundet, men vi understøtter også målsætningen om en CO2--neutral koncern.
Første skridt: Den grønne festival - børn gør en forskel videreudvikles og udbredes til flere.
Desuden afsættes et mindre beløb af midlerne fra Klimafonden til videre udmøntning af den tværmagistratslige naturvision på Sølyst. Udviklingen af et Natur- og Sciencecenter, der om-/udbygges, så det repræsenterer og formidler klimaløsninger, vil fungere som et ”vidensunivers” og knudepunkt for berigende naturoplevelser. Dette skal også ses i sammenhæng med et ønske fra forligsparterne bag budget 2024-27 om et børneliv med natur og udeliv.
Relaterede indsatser: Dagtilbuddenes arbejde med styrkede pædagogiske læreplaner. Folkeskolelovens formål og Fælles Mål for fagene. UngiAarhus er forpligtet på at arbejde med aktiv deltagelse, medborgerskab og at sætte fokus på det, som optager de unge.
4-B Videndeling, faglig sparring og lokal forankring
Status: Ledere og medarbejdere i dagtilbud, skoler og UngiAarhus efterspørger faglig viden og inspiration til at igangsætte, implementere og fastholde indsatser for en mere klimavenlig arbejdsplads og bæredygtig hverdag. Der er et bredt ønske om at få mere hjælp til lokale tekniske og pædagogiske indsatser. En række indsatser fortsætter inden for eget budget:
Det Grønne Akademi: I 2022-2023 besøgte teams af grønne agenter i et fire ugers praktikforløb en række dagtilbud og skoler med henblik på at gennemføre CO2-reducerende initiativer og lave konkrete handleplaner for, hvordan afdelingerne kan blive mere klimavenlige arbejdspladser. Grønne agenter fungerer som link mellem afdelinger og fagkontorer med klimaekspertise.
Netværk for bæredygtighed i børnehøjde: En række skoler har på eget initiativ oprettet et netværk for bæredygtighed i børnehøjde. Netværket er åbent for alle skoleledere, der har eller er på vej til encertificering inden for verdensmål, børns rettigheder eller Grøn Skole. Netværket arbejder pt. på at sikre dets gennemslagskraft til medarbejdere og børn på de deltagende skoler.
Videndeling og faglig sparring: Personalet i dagtilbud og skoler, som er medlemmer af Grønt Flag-ordningen, får adgang til korte kurser og faglige netværk.
Konkrete mål: Forvaltningen skal i samarbejde med decentrale afdelinger understøtte, at ledere, medarbejdere og diverse råd (fx bestyrelser og elevråd) kan arbejde systematisk med at igangsætte, implementere og fastholde indsatser for en mere klimavenlig arbejdsplads.
Første skridt: Børn og Unge etablerer et internt Grønt Rejsehold for at skalere den lokale understøttelse i dagtilbud, skoler og UngiAarhus. Rejseholdets fokus skal være at bidrage med konkrete klimadata, faglig sparring og videndeling, så løsninger fra de tre indsatsområder (Transport, Mad og Forbrug) udbredes og forankres. Tiltag under spor 4-B kan både bidrage til direkte CO2-reduktion og være forudsætningsskabende i form af øget viden og fælles retningslinjer.
Relaterede indsatser: Energiledelse; Genbrugsportalen; Plaststrategien; Affaldssortering, Klimahandlingsplan 2021-24, indsats KA-01, KA-02, KA-04, KA-05, IL-09.
Indsatsers bidrag til CO2-reduktion
Indsatsområde | Spor | Klimafondsmidler | Scope | CO2-reduktion |
---|---|---|---|---|
Transport |
1-A Fossilfri køretøjer |
Anvendt |
1 |
Direkte |
Transport |
1-B Personbefordring af børn |
Anvendt |
1 |
Direkte |
Transport |
1-C Medarbejderkørsel |
Anvendt |
1 |
Direkte |
Transport |
1-D Børn og unges transport |
Anvendt |
1 |
Forudsætningsskabende |
Mad |
2-A Bæredygtige måltider |
Anvendt |
3 |
Direkte og forudsætningsskabende |
Mad |
2-B Klimavenlig mødeforplejning |
Anvendt |
3 |
Direkte |
Forbrug |
3-A Cirkulær økonomi |
Anvendt |
1 og 3 |
Direkte |
Forbrug |
3-B Energi (el og varme) |
Anvendt |
2 |
Direkte |
Viden og forankring |
4-A CO2-reduktion i børnehøjde |
Anvendt |
1,2 og 3 |
Direkte og forudsætningsskabende |
Viden og forankring |
4-B Videndeling og lokal forankring |
Anvendt |
1,2 og 3 |
Direkte og forudsætningsskabende |
Vurdering af sporene i Børn og Unges klimaplan ift. scope og direkte/forudsætningsskabende CO2-reduktion.
Nogle spor rummer flere indsatser og har derfor både kryds under direkte CO2-reduktion og forudsætningsskabende. Fx vil indsatser under Bæredygtige måltider resultere i direkte reduktion ved at køkkenerne køber mad med lavere CO2-aftryk og mindsker madspild, men indsatser vil også skabe forudsætninger for at den klimavenlige mad efterspørges og spises ved at opkvalificere kokkene og inddrage børnene.
Indsatser under alle spor hjælpes på vej af Klimafondsmidlerne og af midler fra eget budget.
CO2 udledning i 2022 – scope 1 og 2
MBU | MSB | MSO | ||
---|---|---|---|---|
Transport |
846 |
906 |
592 |
|
Varme |
4.780 |
1.233 |
2.615 |
|
El |
2.718 |
841 |
1.856 |
|
I alt |
8.344 |
2.980 |
5.063 |
Organisering
MBU har valgt følgende organisering for klimaplanen: Klimakoordinator, Styregruppe og Arbejdsgruppe.
Opfølgning
Børn og Unge, Sekretariatet udarbejder en afrapportering med status, læring og resultater en gang årligt i forbindelse med den samlede afrapportering af kommunens klimamål og -indsats. Klimasekretariatet udsender en skabelon til formålet.
Karen Tambo
Sekretariat - Børn og Unge
Rådhuspladsen 2, 8000 Aarhus C
Telefon:
21 72 52 35
E-mail: ckat@aarhus.dk