Gå til hovedindhold

Indsatsområde 1: Klimavenlig Transport

Transporten er den største kilde til CO2-udledning i Aarhus Kommune, og en grøn omstilling af vores måde at transportere os på er nødvendig, hvis kommunen som virksomhed og bysamfund skal nå målet om at være CO2-neutral i 2030. Børn og Unge prioriterer midler fra Klimafonden til hurtigt at igangsætte indsatser for mere klimavenlig transport.

Indhold

    1-A Fossilfri køretøjer

    Status: I januar 2023 ejer Børn og Unge samlet set 132 køretøjer. Heraf er 11 el-drevne. Køretøjerne er primært varebiler og minibusser. Køretøjerne er ejet eller leaset lokalt af skoler, dagtilbud eller klubber. En analyse fra Borgmesterens Afdeling viser, at benzin og diesel fra MBUs egne køretøjer i 2022 medførte en udledning på 138 tons CO2.

    Omstillingen til fossilfri køretøjer er hidtil gået langsomt i MBU. For den enkelte afdeling er den primære barriere økonomien ved fx at sælge en ældre dieseldrevet minibus til fordel for en nyere el-minibus. Omstillingen til fossilfri flåde skal accelereres for at følge målsætninger i Grøn Transportplan 2.

    Konkrete mål: at leve op til omstillingstakten i Grøn Transportplan fase 2 inden udgang af 2025. Det vil sige: 100% af personbiler, 65% af varebiler/minibusser under 2,5 tons og 38% af varebiler/minibusser på 2,5-3 tons er fossilfri.

    Første skridt: At rådgive ejere af køretøjer uden partikelfilter til at afvikle, omlægge eller dele køretøjer på baggrund af analyse af kørselsdata, klimavenlige alternativer og økonomiske vilkår. Analysen sker i samarbejde med ejere af køretøjerne og med Kørselskontoret/FleetOptimiser.

    Relaterede indsatser: El-ladcykler til transport (projekt i MSO og MBU); FleetOptimiser; Klimahandlingsplan 2021-24, indsats KA-08.

    1-B Personbefordring af børn

    Status: Mange børn og unge bliver hvert år kørt til og fra skole af kommunen. Det gør sig gældende både for elever i almene undervisningstilbud og elever i specialundervisningstilbud. Gennem de seneste år er udgifterne til kørsel vokset. Fra 2019 til 2022 er antallet af børn og unge, som befordres hver dag, steget med 22%. Aarhus Kommune har ved seneste licitation ikke forholdt sig til, om kørslerne skal være fossilfrie, dette forventes at blive et krav fra 2030. Børn og Unge har udarbejdet konkrete forslag til nye retningslinjer og til ændring af serviceregler på kørselsområdet i Børn og Unge.

    Konkret mål: At afklare, hvornår en omlægning til klimavenlig personbefordring (fx offentlig transport, el-cykel eller el-ladcykler) også er økonomisk og socialt bæredygtig.

    Første skridt: At gennemføre pilotprojekter på udvalgte skoler med brug af el-ladcykler samt fortsætte samarbejde med børn og forældre om at lære børn at tage offentlig transport.

    Relaterede indsatser: Iværksatte pilotprojekter i PPR, der bl.a. kan bidrage til at sætte fokus på skolernes mindset omkring kørsler samt holde et fokus på vores serviceniveau på personbefordringsområdet; El-ladcykler til transport (klimafondsprojekt i MSO og MBU).

    1-C Medarbejderkørsel

    Status: Børn og Unges medarbejdere kørte i 2022 ca. 962.000 km i egne biler i forbindelse med deres arbejde. Kørslen skønnes at have medført et CO2-udslip på ca. 110 tons som følge af kørsel på fossil energi. Det viser en analyse fra Borgmesterens Afdeling af data for kørselsgodtgørelse. For nogle medarbejdergrupper er transport en nødvendig del af jobbet. Det gælder fx sundhedsplejen og høre/talepædagoger, der hører til Børn og Unges mest kørende faggrupper.

    Målsætning: At reducere CO2-udledning mest muligt under hensyn til, at kerneopgaven fortsat skal kunne løses effektivt. Målet er nået, hvis transporten kan foregå klimavenligt, og kerneopgaven løses i samme omfang som hidtil.

    Konkret mål: At øge andelen af klimavenlig medarbejdertransport

    Første skridt: At gennemføre pilotforsøg hvor medarbejdere i udvalgte afdelinger får stillet el-cykel til rådighed i arbejdstiden. At undersøge mulighed for fælles retningslinjer for befordringsgodtgørelse på tværs af magistratsafdelinger (fx højere antal kørte km inden der betales befordring eller større godtgørelse for kørsel på egen cykel).

    Relaterede indsatser: Projekt Klimavenlig medarbejdertransport, der vedrører Klimahandlingsplan 2021-24, indsats KA-08, KA-10 og KA-11.

    1-D Børn og unges egen transport

    Status: Vi ved, at antallet af børn, der cykler i skole, er faldende. Forældre angiver bl.a., at børnene ikke har nødvendige cykelfærdigheder til at færdes alene i trafikken, og at afstanden er for lang. Hvordan kan vi motivere forældre og børn samt skabe tryg skolevej, så flere går eller cykler til skole?

    I flere børnehaver er der gode erfaringer med at lære børnene at cykle og begå sig i trafikken igennem leg på legeplads, ture i naturen og samarbejde med forældrene om aktiv transport til og fra børnehaven. Dette arbejde er forudsætningsskabende for at børn transporterer sig ved egen kraft, når de skal i skole.
    Der arbejdes også med trafikpolitik på flere skoler, hvilket kan understøtte CO2-reducerende indsatser.

    Målsætning: At øge andelen af børn, der cykler eller går i skole. Indsatsen under spor 1-D har fokus på CO2-reduktion i bysamfundet.

    Første skridt: At igangsætte pilotforsøg med bilfri zoner omkring skoler, der gør skolevejen mere tryg og samtidig gør det vanskeligere for forældre at køre børnene i skole.

    Relaterede indsatser: Trafikpolitik på skolerne; Skolebestyrelsers arbejde med principper på skoleområdet; Skolevejsanalysen, Sikre Skoleveje 2023-33; Klimahandlingsplan 2021-24, Transport og Mobilitet.

    Sidst opdateret: 22. april 2024