Fem gode råd til sikker færdsel i vintertrafikken

Få fem enkle råd til at komme sikrest muligt igennem perioder med glat føre i Aarhus Kommune.

1. Husk vinterdæk!

Også cyklister har i dag mulighed for at få specielle vinterdæk monteret på cyklen.

2. Bevæg dig efter forholdene

Uanset om du er bilist, cyklist eller fodgænger, er det vigtigt at være opmærksom på, at vejret hurtigt kan ændre fremkommeligheden. Selvom meteorologerne melder om plusgrader, kan vejbanen være nedkølet og under fryserpunktet.

3. Vær særligt opmærksom på strækninger med ny asfalt

Ny asfalt giver de første par år et mere glat føre end normalt, og du bør derfor tilpasse hastigheden. Den øgede risiko gælder også på cykelstier med ny asfalt.

4. Orienter dig på Vintertrafik.dk

Brug Vejdirektoratets hjemmeside, eller hent deres app ”Vintertrafik” for den seneste information om forholdene på vejene.

5. Spørg om hjælp, hvis farlige situationer opstår

Hvis du bor på en klasse klasse 3-vej, og der ofte opstår farlige situationer på grund af manglende glatførebekæmpelse, kan du kontakte os. Så sætter vi gerne midlertidige skilte op, der advarer bilister om glat føre. Du finder vores kontaktoplysninger her på siden.

Du kan altid tippe Aarhus Kommune om manglende renholdelse i byen via BorgerTip.

Sidst opdateret: 15. januar 2024