Børns tidlige sprog i vuggestue, børnehave og indskoling
Gode sprogfærdigheder er et vigtigt fundament for børn og unges trivsel, læring og udvikling.
"Børns tidlige sprog" skal styrke sproglig udvikling hos børn i alderen 0-8 år. Vi optimerer den sproglige udvikling med to indsatser:
- Ved at sikre en tidligere identifikation af sproglige udfordringer.
- Ved at skabe sproglige læringsmiljøer af høj kvalitet i byens dagtilbud.
Projektets tre dele
Aktionslæringsforløb
- Forløbet optimerer kompetencerne hos det pædagogiske personale, så de kan skabe gode sproglige læringsmiljøer.
- Forløbet strækker sig over seks måneder.
- Projektet tager udgangspunkt i videoklip fra de deltagende dagtilbud. På den måde kan personalet udforske deres egen praksis. Derefter kan de afdække og arbejde med nye handlemåder og rutiner.
- Målet er at understøtte en undersøgende samarbejdskultur. Den skal også kunne leve videre efter forløbets afslutning.
Nyt redskab til at opspore før-sproglige udfordringer
- Målet er at skabe et fælles afsæt, sprog og systematik i det sprogpædagogiske arbejde for de 0-2-årige på tværs af byens dagtilbud.
Digital vidensplatform
- Her er eksisterende vejledningsmaterialer, metoder og forskning på sprogområdet.
- Platformen skal give let adgang til viden og inspiration for både forældre og personale.
Forældrevejledning og tæt samarbejde med forældrene er i centrum i alle dele af projektet.
Målgruppe
Målgruppen for indsatsen er det pædagogiske personale i dagtilbud og indskoling samt forældre til børn i 0-8-års alderen.
Mette Skovby Jensen
Konsulent
Pædagogik, Undervisning og Fritid
Børn og Unge
Telefon:
41 85 83 18
E-mail: meskj@aarhus.dk