Gå til hovedindhold

Børns tidlige sprog i vuggestue, børnehave og indskoling

Gode sprogfærdigheder er et vigtigt fundament for børn og unges trivsel, læring og udvikling.

Indhold

    "Børns tidlige sprog" skal styrke sproglig udvikling hos børn i alderen 0-8 år. Vi optimerer den sproglige udvikling med to indsatser:

    • Ved at sikre en tidligere identifikation af sproglige udfordringer.
    • Ved at skabe sproglige læringsmiljøer af høj kvalitet i byens dagtilbud.

    Projektets tre dele

    Aktionslæringsforløb

    • Forløbet optimerer kompetencerne hos det pædagogiske personale, så de kan skabe gode sproglige læringsmiljøer.
    • Forløbet strækker sig over seks måneder.
    • Projektet tager udgangspunkt i videoklip fra de deltagende dagtilbud. På den måde kan personalet udforske deres egen praksis. Derefter kan de afdække og arbejde med nye handlemåder og rutiner.
    • Målet er at understøtte en undersøgende samarbejdskultur. Den skal også kunne leve videre efter forløbets afslutning.

    Nyt redskab til at opspore før-sproglige udfordringer

    • Målet er at skabe et fælles afsæt, sprog og systematik i det sprogpædagogiske arbejde for de 0-2-årige på tværs af byens dagtilbud.

    Digital vidensplatform

    • Her er eksisterende vejledningsmaterialer, metoder og forskning på sprogområdet.
    • Platformen skal give let adgang til viden og inspiration for både forældre og personale.

    Forældrevejledning og tæt samarbejde med forældrene er i centrum i alle dele af projektet.

    Målgruppe

    Målgruppen for indsatsen er det pædagogiske personale i dagtilbud og indskoling samt forældre til børn i 0-8-års alderen.

    Sidst opdateret: 29. august 2023