Private klubber efter dagtilbudsloven
Læs om private klubtilbud, aftaler om drift, krav og tilskudsmuligheder.
Klubtilbud til børn fra 4. klasse
Klubtilbud er fritidstilbud for større børn og unge. I Aarhus Kommune er der tilbud om fritidsklub til alle børn fra og med 4. klasse. Der skal efter dagtilbudsloven være klubtilbud til alle kommunens unge - også til de svage og udsatte grupper.
Klubtilbud og andre socialpædagogiske fritidstilbud til større børn og unge skal skabe aktiviteter og samværsformer, der fremmer den enkelte unges alsidige udvikling, selvstændighed og forståelse for demokrati.
Tilbuddene skal også give børn og unge kendskab til øvrige aktivitets-, kultur- og fritidstilbud i kommunen og støtte dem i deres fremtidige muligheder inden for uddannelserne og på arbejdsmarkedet.
Aftale om drift af privat klubtilbud
Private klubtilbud efter dagtilbudsloven drives udelukkende aftalebaseret. Det betyder, at det kræver en konkret aftale mellem den private leverandør og Aarhus Kommune at drive et sådant tilbud.
Der er ikke retskrav på etablering af private klubtilbud efter dagtilbudsloven. Det indebærer, at det er op til kommunen at beslutte, i hvilken omfang man ønsker at indgå aftaler om drift af private klubtilbud i kommunen – herunder i evt. hvilket omfang, byrådet ønsker at give tilskud til private klubtilbud.
Der er ikke i Aarhus Kommune tradition for at indgå aftaler om drift af private klubtilbud, da kommunen opfylder sine forpligtelser i forhold til fritidstilbud til unge gennem egne fritids- og ungdomsklubtilbud.
Krav til private klubtilbud
Kommunen kan stille konkrete krav til indgåelse af aftaler om private klubtilbud fx til de fysiske rammer, personalets kvalifikationer, mv.
I Aarhus Kommune er det byrådet, som konkret træffer beslutning om, hvorvidt det vil indgå en aftale om drift af et privat klubtilbud med en privat leverandør samt om kommunen vil yde tilskud til det private klubtilbud.
Derudover vil private klubtilbud skulle overholde den til enhver tid gældende lovgivning indenfor bygningslovgivningen herunder brandsikkerhed, sikkerhed og sundhed samt arbejdsmiljølovgivningen herunder APV. Opremsningen er ikke udtømmende.
Det private klubtilbud vil have ansvaret for at indhente godkendelse fra alle relevante myndigheder, herunder byggetilladelse og ibrugtagningstilladelse fra bygningsmyndighederne/bygningsinspektoratet, ligesom at det private klubtilbud selv vil skulle afholde evt. udgifter forbundet hermed herunder til egen brug af sagkyndig bistand mv.
Kommunen fører tilsyn med private klubtilbud efter dagtilbudslovens regler.
Tilskud til private klubtilbud
Aarhus Kommune giver ikke generelt tilskud til private klubtilbud – dette kræver en konkret aftale mellem den private leverandør og kommunen.
Ved anmodninger fra en privat leverandør om indgåelse af aftale om et privat klubtilbud vil det blive konkret vurderet, hvilke konkrete kommunale krav udover lovgivningens, som vurderes relevante, såfremt byrådet er indstillet på at indgå en konkret aftale.
Der er således mulighed for at indgå aftale med kommunen om drift af privat klubtilbud efter dagtilbudsloven uden, at det samtidig indebærer en aftale om kommunalt tilskud til klubtilbuddet.
Brug for yderligere vejledning
Har du spørgsmål til Aarhus Kommunes praksis i forhold til aftaler om drift af private klubtilbud efter dagtilbudsloven, kan du skrive til Sekretariatet i Børn og Unge på sekretariatet@mbu.aarhus.dk.