Gå til hovedindhold

Krav til privatinstitutioner for 0-6-årige

Hvis du vil åbne en privat daginstitution, skal du lave en ansøgning for at blive godkendt som privat leverandør af et dagtilbud.

  • Læs op

Indhold

    Nedenfor kan du læse kravene til at oprette en privat daginstitution i Aarhus Kommune. Du kan se både lovgivningens krav og de kommunalt fastsatte krav for godkendelse.

    Kommunen som godkendelses- og tilsynsmyndighed

    I det følgende kan du læse nærmere om de krav, som Aarhus Kommune stiller for at godkende en privat daginstitution. 

    Daginstitutioner kan med kommunens godkendelse drives af private leverandører som privatinstitution, jf. dagtilbudslovens § 19, stk. 5.

    For at opnå godkendelse som privat daginstitution, skal privatinstitutionen både opfylde de krav, som fremgår af dagtilbudsloven samt en række yderligere kommunale krav, som gælder for alle daginstitutioner i Aarhus Kommune.

    Gennemgangen af de nærmere krav vil derfor være opdelt i krav, som udspringer af lovgivningen, og krav som er kommunalt fastlagte.

    Kommunen skal godkende privatinstitutioner beliggende i Aarhus Kommune. 

    Opfylder privatinstitutionen de krav, som lovgivningen og kommunen konkret stiller til godkendelsen, har privatinstitutionen krav på at blive godkendt, jf. dagtilbudslovens § 20, stk. 1. 

    Det er kommunen, som fastsætter og offentliggør kommunens kriterier for godkendelse, jf. § 20, stk. 2. 

    Ved fastsættelse af nye kommunale kriterier skal privatinstitutionen opfylde disse senest seks måneder efter offentliggørelsen. Er privatinstitutionen godkendt før den 1. juli 2018, skal privatinstitutionen ikke opfylde kommunale kriterier, som efterfølgende fastsættes.

    Mere om kommunen som godkendelses- og tilsynsmyndighed

    Ansøgere som ønsker at ansøge om godkendelse som privatinstitution skal udfylde og indsende Aarhus Kommunes ansøgningsskema.

    Ansøgningsskemaet findes her:

    Hent ansøgningsskemaet

    Ansøgningsskema for godkendelse af private daginstitutioner

    Godkendelseskriterier er krav, som privatinstitutionen skal leve op til, for at opnå godkendelse som privatinstitution. Kravene består både af lovgivningens krav samt de kommunale krav, som kommunen stiller til kommunale og selvejende dagtilbud. 

    Vilkårskriterier er de forhold, som privatinstitutionen skal efterleve, hvis den bliver godkendt.

    Det er kommunen, som fører tilsyn med privatinstitutionen, jf. dagtilbudslovens § 5 og § 5 a og b, og som fastsætter og offentliggør rammerne for tilsynet, jf. dagtilbudslovens § 5

    Kommunen kan efter dagtilbudslovens § 20, stk. 3 tilbagekalde godkendelsen af en privatinstitution, hvis institutionen ikke opfylder de betingelser, som institutionen blev godkendt på baggrund af. 

    Godkendelsen kan ligeledes tilbagekaldes, hvis privatinstitutionen har optaget mere end 30 % børn fra et udsat boligområde, jf. listen over udsatte boligområder i § 61 a i lov om almene boliger mv., i løbet af et kalenderår, jf. dagtilbudslovens § 26 a, stk. 3.

    Godkendelseskriterier

    Godkendelseskriterier er krav, som privatinstitutionen skal leve op til, for at opnå godkendelse som privatinstitution. Kravene består både af lovgivningens krav samt de kommunale krav, som kommunen stiller til kommunale og selvejende dagtilbud.

    Mere om godkendelseskriterier

    Lovgivningsmæssige krav

    • Kommunen fastsætter og offentliggør kriterier for godkendelse, jf. dagtilbudslovens § 20, stk. 1 og 2.
    • Privatinstitutioner skal opfylde kriterierne for godkendelse senest 6 måneder efter offentliggørelse heraf. 

    Kommunale krav

    • Ansøgeren skal i forbindelse med ansøgningsprocessen underskrive tro- og loveerklæring på, at vedkommende ikke har ubetalt, forfalden gæld til det offentlige og at vedkommende herunder vedkommende virksomhed ikke er under konkurs, likvidation, skifte, betalingsstandsning, tvangsakkord uden for konkurs eller befinder sig i en lignende situation.

    Lovgivningsmæssige krav

    • Privatinstitutioner skal leve op til bestemmelserne i dagtilbudsloven, herunder formålsbestemmelsen i dagtilbudslovens § 1 og formålsbestemmelsen for dagtilbud i dagtilbudslovens § 7.
    • Privatinstitutionens formål mv. skal fremgå af en vedtægt eller et lignende dokument.
    • Formålet må ikke stride imod anden lovgivning.
    • Hovedsproget i en privatinstitution skal som udgangspunkt være dansk, jf. § 22a, stk. 4. Kommunen kan dog beslutte, at hovedsproget kan være engelsk, tysk eller fransk, såfremt det ikke medfører integrationsmæssige problemer, jf. § 22 a, stk. 2.
    • I Aarhus Kommune har byrådet besluttet, at der kan gives dispensation til at hovedsproget i en privatinstitution er engelsk.

    Kommunale krav

    Lovgivningsmæssige krav

    • Kommunen kan stille krav om et depositum på 30.000 kr. for ansøgning om godkendelse af en privatinstitution, jf. dagtilbudslovens § 20, stk. 4. Beløbet tilbagebetales, når kommunen har truffet afgørelse, uanset om privatinstitutionen godkendes eller ej.
    • Kommunen kan stille krav om en driftsgaranti, jf. dagtilbudslovens § 20, stk. 2. Formålet er at opnå en vis leverancesikkerhed, idet kommunen er forpligtet til at sørge for det nødvendige antal pladser til børnene andre steder i de kommunale dagtilbud, hvis privatinstitutionen går konkurs eller på anden måde pludselig ophører.

    Kommunale krav

    • Aarhus Kommune stiller krav om et depositum på 30.000 kr. i forbindelse med ansøgningen.
    • Aarhus Kommune stiller krav om en driftsgaranti. Driftsgarantien udgør aktuelt 1½ måneds drifts- bygnings- og administrationstilskud pr. barn.
    • En driftsgaranti stilles på anfordringsvilkår.

    Lovgivningsmæssige krav

    • Privatinstitutioners bygninger og udendørsarealer skal leve op til reglerne i Bygningsreglementet og skal være i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler i byggelovgivningen samt regler om brandsikkerhed, sikkerhed og sundhed samt arbejdsmiljølovgivningen, herunder APV. Opremsningen er ikke udtømmende.
    • Privatinstitutionerne har selv ansvaret for at indhente godkendelse fra alle relevante myndigheder, herunder byggetilladelse og en ibrugtagningstilladelse fra bygningsmyndighederne/bygningsinspektoratet.
    • Privatinstitutionen afholder alle udgifter forbundet med indhentelse af godkendelser, tilladelser og attester fra relevante myndigheder, herunder evt. byggetilladelse og ibrugtagningstilladelse fra bygningsmyndighederne samt evt. udgifter til sagkyndig bistand i forbindelse hermed. 

    Kommunale krav

    • I Aarhus Kommune tilstræbes det, at der i udbygningsområder (og områder udenfor den tætte by) afsættes minimum 20 kvadratmeter udeareal pr. barn.
    • I fuldt udbyggede områder, hvor det ikke er muligt at få 20 kvadratmeter udeareal pr. barn, kan udearealet reduceres til det absolutte minimumskrav, som er 10 kvadratmeter pr. barn.
    • I de tilfælde, hvor udearealet reduceres til 10 kvadratmeter pr. barn, skal udearealet være sammenhængende.
    • Udearealet er legeareal, hvor arealer til barnevogne, institutionscykler, redskaber, legetøj, renovationsplads mv. ikke er udregnet. 
    • En ekstern, certificeret virksomhed skal godkende legepladsen og efterfølgende mindst hvert år foretage legepladstilsyn.
    • Privatinstitutionen skal sikre at der er den fornødne klemsikring.

    Lovgivningsmæssige krav

    • Privatinstitutioner skal efterleve arbejdsmiljølovgivningen, herunder Arbejdstilsynets bekendtgørelse om arbejdets udførelse og APV.

    Kommunale krav

    • Byrådet har besluttet, at alle private institutioner (på lige fod med de selvejende og de kommunale institutioner) skal arbejdsmiljøcertificeres. Arbejdsmiljøcertificeringen skal opretholdes fortløbende og beviset skal fremvises i forbindelse med tilsyn.

    Lovgivningsmæssige krav

    • Privatinstitutioner fastsætter selv og offentliggør retningslinjer for optagelse af børn i institutionen, jf. dagtilbudslovens § 27. Kommunen skal ved godkendelsen påse, at disse regler ikke strider imod almindelige retsgrundsætninger såsom lighedsgrundsætningen eller imod diskriminationsforbud og lignende. Der kan ikke fastsættes optagelsesregler eller udvikles en praksis, der formelt eller reelt udelukker visse grupper fra optagelse i en privatinstitution.
    • Privatinstitutionen skal gennem sine optagelseskriterier sikre samme rummelighed for alle børn, som kan findes i kommunens institutioner i øvrigt.
    • Privatinstitutionens retningslinjer for optagelse, opsigelse og udmeldelse skal offentliggøres på institutionens hjemmeside.
    • Aarhus Kommune skal have indsigt i privatinstitutionens optagelsesregler for at sikre, at disse lever op til de lovgivningsmæssige krav samt sikrer samme rummelighed som i kommunens øvrige institutioner.
    • Privatinstitutioner kan kun afvise børn, hvis der ikke er ledig kapacitet, eller hvis privatinstitutionen på baggrund af barnets folkeregisteradresse i et udsat boligområde i henhold til dagtilbudslovens § 27, stk. 4, vurderer, at der er en risiko for, at institutionen ikke kan leve op til kravet i dagtilbudslovens § 26 a, stk. 3, der siger, at privatinstitutionen i løbet af et kalenderår højst må optage 30 pct. børn fra udsatte boligområder.
    • Der er ingen klageadgang for forældre i forbindelse med optagelse, flytning mv., hvilket er samme betingelser som for forældre til børn i kommunale tilbud.
    • Privatinstitutionen er ikke en del af den kommunale anvisning. Kommunen kan ikke anvise plads i privatinstitutioner, jf. dagtilbudslovens § 26, stk. 3.
    • Privatinstitutionen fastsætter og offentliggør retningslinjer for anvendelse af deltidspladser på 30 timer pr. uge, jf. dagtilbudslovens § 27b, stk. 5.
    • Privatinstitutioner kan oprettes med et særligt formål, hvor der gives fortrinsret til bestemte grupper af børn, for eksempel virksomhedsbørnehaver, jf. dagtilbudslovens § 27, stk. 4.
    • Privatinstitutioner skal fastsætte og offentliggøre rimelige retningslinjer for udmeldelse af børn i institutionen, herunder med hvilken rimelig tidsfrist forældrene kan udmelde deres barn, jf. dagtilbudslovens § 29, stk. 5.
    • I forbindelse med opsigelse fra og lukning af en privatinstitution er børn, der har været optaget i en privatinstitution, berettiget til en plads i en kommunal daginstitution inden for de gældende optagelsesregler i kommunen. Hvis privatinstitutionen går konkurs eller på anden måde pludselig ophører, vil kommunen i medfør af dagtilbudslovens regler om pasningsgaranti være forpligtet til at sikre de pågældende børn en plads i et andet dagtilbud i kommunen.

    Lovgivningsmæssige krav

    • Privatinstitutionen skal offentliggøre sine åbningstider og lukkedage. Hvis privatinstitutionen har begrænset åbningstid – altså en åbningstid som afviger markant fra den almindelige åbningstid, kan privatinstitutionens driftstilskud reguleres forholdsmæssigt.
    • Privatinstitutionen skal stille alternativ pasning til rådighed på lukkedage, bortset fra den 5. juni og 24. december. Hvis privatinstitutionen holder flere lukkedage end det kommunalt fastsatte maksimum, kan kommunen tage højde for dette i beregning af driftstilskuddet.

    Kommunale krav

    Lovgivningsmæssige krav

    • Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv, jf. dagtilbudslovens § 7, stk. 1.
    • Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse og bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst, jf. § 7, stk. 2
    • Børn i dagtilbud skal have et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring, jf. § 7, stk. 3.
    • Det følger desuden af § 8, stk. 7, at det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan arbejdet med et godt børnemiljø bliver en integreret del af det pædagogiske arbejde. Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv, og børns oplevelser af børnemiljøet skal inddrages under hensyntagen til børnenes alder og modenhed.

    Aarhus Kommune fører tilsyn med de gældende lovkrav omkring børnemiljøet/de pædagogiske læreplaner som en del af Børn og Unges tilsyn med at privatinstitutionen lever op til godkendelseskriterierne.

    Lovgivningsmæssige krav

    Lederen af privatinstitutionen

    • Lederen af privatinstitutionen er ansvarlig for, at den pædagogiske læreplan udarbejdes, og for at sikre, at det pædagogiske arbejde i privatinstitutionen tilrettelægges og udøves inden for rammerne heraf, samt at læreplan offentliggøres, jf. dagtilbudslovens § 9, stk. 1.
    • Lederen er desuden ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i privatinstitutionen, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø, jf. § 9, stk. 2.
    • Lederen er dertil ansvarlig for at sikre en løbende pædagogisk dokumentation af sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse, jf. § 9, stk. 3.

    Børneattest

    • Privatinstitutioner skal indhente børneattest for alle medarbejdere samt støttepædagoger, vikarer, studerende i praktik og frivillige, der skal arbejde med børn under 15 år, jf. børneattestlovens § 2 og dagtilbudsbekendtgørelsens §§ 47-49.
    • Privatinstitutionen bør ved stillingsopslag gøre opmærksom på, at det er en forudsætning for ansættelse, at der foreligger børneattest, der ikke indeholder forhold, der efter en konkret vurdering vil stride imod ansættelsen i privatinstitutionen.
    • Ved modtagelse af en børneattest med påtegning er det op til privatinstitutionen at træffe beslutning om, hvorvidt man stadig ønsker at ansætte den pågældende person.

    Personalets kvalifikationer

    • Personalet skal samlet set være kvalificeret til at løse den pædagogiske og omsorgsmæssige opgave, hvilket er et af tilsynsparametrene.

    Kommunale krav

    Straffeattest

    • Privatinstitutioner skal indhente privat straffeattest for alle medarbejdere, der skal arbejde med eller i nærheden af børn og unge.
    • Privatinstitutionen bør ved stillingsopslag gøre opmærksom på, at det er en forudsætning for ansættelse, at der foreligger privat straffeattest, som ikke indeholder forhold, der efter en konkret vurdering er uforenelige med ansættelse i privatinstitutionen.
    • Privatinstitutioner har ansvaret for at vurdere indhentede straffeattester.
    • Privatinstitutionen skal konkret vurdere, hvorvidt eventuelle lovovertrædelser, der fremgår af den private straffeattest, er forenelige med ansættelse i privatinstitutionen i den pågældende stilling.

    Lederens uddannelse

    • Lederen af en privatinstitution skal have en relevant faglig uddannelse inden for det pædagogiske område.

    Lovgivningsmæssige krav

    • Privatinstitutioner skal leve op til de lovgivningsmæssige krav til sundhed og hygiejne i daginstitutioner, herunder Sundhedsstyrelsens vejledning om hygiejne i daginstitutioner, Sundhedsstyrelsens retningslinjer om forholdsregler mod smitsomme sygdomme i skoler og daginstitutioner for børn og unge samt Sundhedsstyrelsens anbefalinger om soveseler i dagtilbud.
    • Børn i privatinstitutioner må ikke udsættes for passiv rygning, og der må ikke ryges i de lokaler, hvor børn er til stede, eller hvor der senere kommer til at være børn, jf. loven om røgfrie miljøer.
    • Privatinstitutionen skal udarbejde en rygepolitik, jf. lov om røgfrie miljøer.

    Kommunale krav

    Rygepolitik

    Det er et kommunalt krav, at privatinstitutionens rygepolitik:

    • Både omfatter alle tobaks- og nikotinprodukter jf. kommunens politik på området. Nikotinafvænningsprodukter, som er godkendt af Lægemiddelstyrelsen, er dog undtaget.
    • Indebærer at børn og unge ikke ser voksne ryge.
    • Indebærer at børn og unge ikke ryger.

    Lovgivningsmæssige krav

    Sund kost

    • Den frokost, som børnene får efter dagtilbudslovens § 16, stk. 1, skal være sund og følge de til enhver tid gældende anbefalinger for sund kost udarbejdet af Fødevarestyrelsen.

    Fravalg af frokostmåltid

    • Privatinstitutionen skal fastsætte og offentliggøre retningslinjer for forældrenes fravalg af frokostmåltidet efter dagtilbudslovens § 16 a, stk. 1, om længden af perioden for forældrenes fravalg af sundt frokostmåltid, samt frister og procedurer for formidling af forældrenes beslutning om fravalg til privatinstitutionen, jf. dagtilbudslovens § 16 b, stk. 3.
    • Hvis sundt frokostmåltid ikke er fravalgt, påser kommunen, at privatinstitutionen tilbyder et sundt frokostmåltid.
    • Kommunen skal godkende køkkenfaciliteter.

    Tilskud til sundt frokostmåltid

    Kommunen giver ikke tilskud til et sundt frokostmåltid.

    Vilkårskriterier

    Vilkårskriterier er de forhold, som privatinstitutionen skal efterleve, hvis den bliver godkendt.

    Mere om vilkårskriterier

    Lovgivningsmæssige krav

    • Privatinstitutioner er omfattet af kravet om udarbejdelse af en pædagogisk læreplan, jf. dagtilbudslovens §§ 8-9.
    • Den pædagogiske læreplan er rammen for arbejdet i dagtilbuddet. Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan dagtilbuddet etablerer et læringsmiljø, som understøtter børnenes trivsel og læring i relation til det pædagogiske grundlag, de seks læreplanstemaer og de 12 pædagogiske mål.
    • Arbejdet med den pædagogiske læreplan skal evalueres hvert andet år. Evalueringen skal offentliggøres.

    Kommunale krav

    • Udarbejdelse af en pædagogisk læreplan kræver kendskab til børnegruppen i institutionen. Den pædagogiske læreplan skal udarbejdes i umiddelbar forlængelse af Børn og Unges godkendelse af privatinstitutionen og indgår som en del af Børn og Unges tilsyn med privatinstitutionen.

    Vejledningsmateriale

    Se Børne- og Undervisningsministeriets samlede beskrivelse af rammer og indhold i den pædagogiske læreplaner.

    Se Børn og Unges vejledning til arbejdet med læreplanstemaerne og de 12 pædagogiske mål.

    Lovgivningsmæssige krav

    • Privatinstitutioner er forpligtet til at deltage i tværfagligt samarbejde omkring børn i kommunen, jf. dagtilbudslovens § 7, stk. 5.
    • Det tværfaglige samarbejde kan fx være med pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR), sundhedsplejen, socialrådgivere, skole, sundhedsplejerske, tandplejen og pladsanvisningen, jf. dagtilbudslovens § 3 a, stk. 3.

    Lovgivningsmæssige krav

    • Privatinstitutioner skal være åbne for børn med særlige behov.
    • Ønsker forældre til et barn med særlige behov, at barnet optages i en privatinstitution, og har privatinstitutionen ledige pladser, er institutionen som udgangspunkt forpligtet til at optage barnet. Privatinstitutionen kan alene nægte optagelse, hvis institutionen ikke er indrettet eller kan indrettes til at varetage barnets behov, eller hvis personale ikke har tilstrækkelig kompetence til at varetage opgaven.
    • Vurderer kommunen, at barnet – selv om det tilbydes støtte – ikke vil kunne trives og udvikles i privatinstitutionen, kan kommunen træffe afgørelse om at tilbyde barnet en plads i et kommunalt dagtilbud med støtte eller i et særligt dagtilbud efter barnets lov og således afslå at yde tilskud til en plads i en privatinstitution.’
    • Kommunen skal vurdere, om barnet bør tilbydes støtte, jævnfør dagtilbudslovens § 4, stk. 2. Børn med særlige behov, der er optaget i en privatinstitution, modtager støtte fra Aarhus Kommune på samme vilkår og efter samme retningslinjer, som børn i kommunale dagtilbud.

    Kommunale krav

    • Hvis en privatinstitution optager børn med særlige behov, skal den godkendes af Aarhus Kommune. Godkendelsen sker på baggrund af en vurdering af de pædagogiske og ledelsesmæssige forhold samt de fysiske rammer.
    • Hvis privatinstitutionen har optaget et barn med behov for støtte, modtager privatinstitutionen på samme måde som de kommunale daginstitutioner et tilskud specifikt til støtte til barnet. Beløbets størrelse beregnes ud fra samme timetakst der gives til børn i kommunale daginstitutioner.

    Lovgivningsmæssige krav

    • Kommunen har ansvaret for, at der gennemføres en sprogvurdering af børn i alderen omkring 3 år, der er optaget i et dagtilbud, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering, jf. dagtilbudslovens § 11, stk. 1.
    • Privatinstitutioner skal også leve op til de krav, kommunen stiller vedrørende sprogvurdering, jf. dagtilbudslovens § 11.

    Kommunale krav

    • Aarhus Byråd har besluttet, at alle børn i Aarhus Kommune sprogvurderes, når de fylder tre år.
    • Århus Byråd har endvidere besluttet, at børn med dansk som andetsprog tillige sprogvurderes, når de fylder fire år.
    • Privatinstitutionen gennemfører sprogvurdering for børn indskrevet i privatinstitutionen jf. kommunens retningslinjer.
    • Kommunen understøtter privatinstitutionen i at kunne foretage sprogvurdering af børn på samme måde, som det er besluttet, at sprogvurderinger udføres i kommunen. 
    • Hvis sprogvurderingen viser et behov for det, iværksættes sprogstimulering, jf. dagtilbudslovens § 11. Det er dagtilbuddets opgave at sikre, at sprogvurderinger og -stimulering gennemføres på kvalificeret vis.
    • Børn og Unge fører tilsyn med, at sprogvurderinger og sprogstimulering gennemføres, at det anvendte materiale er kvalificeret herunder at evt. sprogstimulering udføres af personale kvalificeret til opgaven mv.

    Lovgivningsmæssige krav

    • Forældre til børn i privatinstitutioner skal have samme forældreindflydelse, som forældre til børn i selvejende daginstitutioner, jævnfør dagtilbudslovens § 14. Det vil sige, at- alt efter om privatinstitutionen har valgt den en-strengede eller to-strengede bestyrelsesmodel, skal der oprettes en forældrebestyrelse (to-strengede model) med et flertal af valgte forældre og med repræsentation af institutionens medarbejdere, medmindre privatinstitutionens institutionsbestyrelse (en-strengede model) består af et flertal af valgte forældre.
    • Forældrebestyrelsen skal som minimum have indflydelse på principperne for daginstitutionens arbejde, for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem, principperne for anvendelse af budgetramme, indstillingsret og ret til at deltage ved ansættelse af ledere samt indstillingsret ved ansættelse af personale i daginstitutionen, jf. dagtilbudslovens § 15.
    • Forældrebestyrelsen skal inddragelse i udarbejdelsen af, evalueringen af og opfølgning på den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens §§ 8 og 9, samt i privatinstitutionens arbejde med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, samt fra dagtilbud til dagtilbud og fra dagtilbud til skole/SFO jf. dagtilbudslovens § 15, stk. 1.
    • Forældre med børn i privatinstitutionen kan beslutte af fravælge et sundt frokostmåltid jf. dagtilbudslovens § 16 b, stk. 3 jf. § 16 a, stk. 1.

    Lovgivningsmæssige krav

    • Privatinstitutioner fastsætter selv og offentliggør retningslinjer for optagelse af børn i institutionen, jf. dagtilbudslovens § 27. Kommunen skal ved godkendelsen påse, at disse regler ikke strider imod almindelige retsgrundsætninger såsom lighedsgrundsætningen eller imod diskriminationsforbud og lignende. Der kan ikke fastsættes optagelsesregler eller udvikles en praksis, der formelt eller reelt udelukker visse grupper fra optagelse i en privatinstitution.
    • Privatinstitutionen skal gennem sine optagelseskriterier sikre samme rummelighed for alle børn, som kan findes i kommunens institutioner i øvrigt.
    • Privatinstitutionens retningslinjer for optagelse, opsigelse og udmeldelse skal offentliggøres på institutionens hjemmeside.
    • Aarhus Kommune skal have indsigt i privatinstitutionens optagelsesregler for at sikre, at disse lever op til de lovgivningsmæssige krav samt sikrer samme rummelighed som i kommunens øvrige institutioner.
    • Privatinstitutioner kan kun afvise børn, hvis der ikke er ledig kapacitet, eller hvis privatinstitutionen på baggrund af barnets folkeregisteradresse i et udsat boligområde i henhold til dagtilbudslovens § 27, stk. 4, vurderer, at der er en risiko for, at institutionen ikke kan leve op til kravet i dagtilbudslovens § 26 a, stk. 3, der siger, at privatinstitutionen i løbet af et kalenderår højst må optage 30 pct. børn fra udsatte boligområder.
    • Der er ingen klageadgang for forældre i forbindelse med optagelse, flytning mv., hvilket er samme betingelser som for forældre til børn i kommunale tilbud.
    • Privatinstitutionen er ikke en del af den kommunale anvisning. Kommunen kan ikke anvise plads i privatinstitutioner, jf. dagtilbudslovens § 26, stk. 3.
    • Privatinstitutionen fastsætter og offentliggør retningslinjer for anvendelse af deltidspladser på 30 timer pr. uge, jf. dagtilbudslovens § 27b, stk. 5.
    • Privatinstitutioner kan oprettes med et særligt formål, hvor der gives fortrinsret til bestemte grupper af børn, for eksempel virksomhedsbørnehaver, jf. dagtilbudslovens § 27, stk. 4.
    • Privatinstitutioner skal fastsætte og offentliggøre retningslinjer for udmeldelse af børn i institutionen, herunder med hvilken tidsfrist forældrene kan udmelde deres barn, jf. dagtilbudslovens § 29, stk. 5.
    • I forbindelse med opsigelse fra og lukning af en privatinstitution er børn, der har været optaget i en privatinstitution, berettiget til en plads i en kommunal daginstitution inden for de gældende optagelsesregler i kommunen. Hvis privatinstitutionen går konkurs eller på anden måde pludselig ophører, vil kommunen i medfør af dagtilbudslovens regler om pasningsgaranti være forpligtet til at sikre de pågældende børn en plads i et andet dagtilbud i kommunen.
    Tilskud private dagtilbud 2024 0-2 år 3-5 år

    Driftstilskud

    125.952 kr.

    64.703 kr.

    Administrationsbidrag

    4.244 kr.

    2.376 kr.

    Bygningstilskud

    6.126 kr.

    4.084 kr.

    I alt pr. år

    136.322 kr.

    71.164 kr.

    I alt pr. måned i 12 mdr.

    11.360 kr.

    5.930 kr.

    Lovgivningsmæssige krav

    • Privatinstitutioner opkræver selv betaling for de ydelser, som privatinstitutionen tilbyder, jf. dagtilbudslovens § 92.
    • Manglende betaling af restancer er udelukkende et anliggende mellem institutionen og forældrene. Privatinstitutionen kan opsige barnet, hvis forældrene ikke betaler for pladsen. 

    Lovgivningsmæssige krav

    • Privatinstitutionen skal tegne lovpligtig arbejdsskadeforsikring for de ansatte. 

    Lovgivningsmæssige krav

    Kommunens tilsyn omfatter ikke et generelt tilsyn med privatinstitutionens økonomi, herunder budget, regnskabsaflæggelse og revision af regnskaber. Privatinstitutionen skal dog overfor kommunens tilsyn til enhver tid være i stand til at dokumentere, at de modtagne kommunale tilskud svarer til de indskrevne børn, og at tilskuddene anvendes til lovlige formål. 

    Lovgivningsmæssige krav

    Om kommunens tilsyn

    • Kommunen fører tilsyn med privatinstitutioner i henhold til dagtilbudslovens § 5, §§ 5 a og b, herunder at de rammer, som er fastlagt efter § 3 a, efterleves.
    • Tilsynspligten efter dagtilbudsloven skal ses i sammenhæng med den generelle tilsynspligt efter § 9 i barnets lov, som pålægger kommunen at føre tilsyn med de forhold, hvorunder børn og unge under 18 år lever i kommunen samt i sammenhæng med den skærpede underretningspligt efter § 133 barnets lov. 

    Rammer for tilsynet

    Kommunens rammer for tilsynet efter dagtilbudslovens § 5, stk. 2 kan læses her: 

    Tilsyn i dagtilbud

    Overholdelse af gældende lovkrav

    • Kommunen følger som en del af tilsynet op på, at privatinstitutionen lever op til gældende lovkrav om fx børnemiljø, pædagogisk læreplan, legepladssikkerhed mv. 

    Overholdelse af kommunale krav

    • Kommunen fører tilsyn med, at privatinstitutionen lever op til de kommunale kriterier, som privatinstitutionen er godkendt efter. Dette gælder også efterfølgende kommunale kriterier i det omfang, at privatinstitutionen er godkendt efter 1. juli 2018.

    Tilsynet med det pædagogiske indhold

    • Kommunen foretager både anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg, sikrer uvildighed i tilsynet samt anvender både kvalitative og kvantitative data, jf. dagtilbudslovens § 5 a, stk. 2-4.

    • Der foretages observationer som led i tilsynsbesøget, og kommunen indgår i dialog med leder og medarbejdere, jf. dagtilbudslovens § 5 a, stk. 5 og 6.

    • Kommunen skal efter tilsynsbesøget indgå i dialog med lederen om vurderingen af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer, samt evt. opfølgende tiltag ligesom kommunen skal orientere forældrebestyrelsen, jf. dagtilbudslovens § 5 b, stk. 1. 

    Dokumentation ved pædagogisk tilsyn

    • Kommunen dokumenterer tilsynsbesøget skriftligt og giver konkrete anvisninger på opfølgning i det omfang, det er relevant, jf. dagtilbudslovens § 5 b, stk. 2. 

    Samarbejdet om det pædagogiske tilsyn 

    • Privatinstitutionen er forpligtet til at samarbejde om det pædagogiske tilsyn.

    Skærpet tilsyn samt handleplan

    • Hvis kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer eller andre forhold i privatinstitutionen giver anledning til bekymring, skal kommunen iværksætte skærpet tilsyn, jf. dagtilbudslovens § 5 b, stk. 3.

    • Hvis kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer eller andre forhold i privatinstitutionen giver anledning til alvorlig bekymring, skal kommunen iværksætte skærpet tilsyn og udarbejde en handleplan i umiddelbar forlængelse af, at de alvorligt bekymrende forhold er konstateret, jf. § 5 b, stk. 4.

    • Handleplanen udarbejdes i dialog med lederen af privatinstitutionen og skal beskrive hvordan der arbejdes for at styrke de bekymrende forhold samt hvordan der følges op. Forældrebestyrelsen skal hurtigst muligt orienteres om handleplanen og have mulighed for at komme med bemærkninger, jf. dagtilbudslovens § 5 b, stk. 5. 

    Tilsynsrapport

    • Kommunen offentliggør minimum hvert andet år en tilsynsrapport for alle dagtilbud herunder for privatinstitutionen. Tilsynsrapporten skal offentliggøres på privatinstitutionens hjemmeside, jf. dagtilbudslovens § 5, stk. 3. 

    Indsigt i oplysninger mv. 

    • Kommunen skal ved sit tilsyn med privatinstitutioner have indsigt i relevante oplysninger herunder om bl.a. personalenormering, personalekvalifikationer, pædagogisk læreplan, sprogvurdering, sprogstimulering m.v.

    • Kommunen skal desuden have indsigt i bl.a. resultatet af det årlige legepladstilsyn, som skal foretages af en uvildig, certificeret legepladsinspektør.

    • Kommunen skal have indsigt i privatinstitutionens regnskab med henblik på at få indsigt i privatinstitutionens lønudgifter og dermed personaleforbrug.

    • Privatinstitutionen skal som led i kommunens tilsyn til enhver tid være i stand til at dokumentere, at de modtagne kommunale tilskud svarer til de indskrevne børn, og at tilskuddene anvendes til lovlige formål.

    Privatinstitutionen skal orientere kommunen om ændringer

    • Privatinstitutionen er forpligtet til straks at underrette kommunen om enhver personændring i den daglige ledelse af privatinstitutionen, herunder til- og fratræden, opsigelse, afskedigelse og bortvisning, således at kommunen kan gennemføre sit tilsyn med, om privatinstitutionen har en daglig ledelse, der lever op til kravene i lovgivningen.

    • Privatinstitutionen er forpligtet til at underrette kommunen om ændringer i privatinstitutionens bestemmelser om forældreindflydelse.

    Ændringer vedrørende driften

    • Ændringer vedrørende driften af en godkendt privatinstitution kan ikke iværksættes, før kommunen har godkendt ændringerne.

    • Privatinstitutionen skal således søge kommunen om godkendelse ved ønske om ændringer i de fysiske rammer, hvorfra privatinstitutionen drives, herunder ved ønske om ændringer af det godkendte børnetal mv. 

    Lovgivningsmæssige krav

    En privatinstitution, som ikke opfylder kommunens godkendelseskriterier, har ikke ret til tilskud. 

    Ændringer vedrørende driften af en godkendt privatinstitution kan ikke iværksættes, før kommunen har godkendt ændringerne.

    Gældende lovgivning skal overholdes

    Privatinstitutionen skal opfylde den til en hver tid gældende lovgivning for privatinstitutioner.

    Efterlevelse af kommunale kriterier

    I forhold til de af kommunen fastsatte krav for godkendelse, skal privatinstitutionen opfylde de kommunale krav for godkendelse senest seks måneder efter offentliggørelsen heraf. Det gælder dog ikke, hvis privatinstitutionen er godkendt før den 1. juli 2018. Det betyder, at privatinstitutioner godkendt efter 1. juli 2018 er omfattet af efterfølgende nye kommunale krav til godkendelse, også selvom de kommunale krav ikke var gældende på godkendelsestidspunktet.

    Pasningsgarantien

    Ved lukning af en privatinstitution har kommunen pligt til at sørge for det nødvendige antal pladser i dagtilbud til børn bosat i kommunen jf. de gældende reglerne i dagtilbudsloven. Et barn er berettiget til en plads indenfor de gældende optagelsesregler i kommunen. Efter pasningsgarantien har et barn således ret til en plads senest tre måneder efter, at barnet er skrevet op til en plads efter kommunens retningslinjer.

    Underrette kommunen ved planer om lukning

    En privatinstitution har pligt til straks at give kommunen besked, hvis den har planer om at lukke, herunder på grund af forestående konkurs eller betalingsstandsning. 

    Standsning af tilskud/tilbagekaldelse af godkendelse

    Kommunen kan standse udbetaling af tilskud og i yderste konsekvens trække en godkendelse af en privatinstitution tilbage. Dette gælder blandt andet hvis:

    • Privatinstitutionen ikke inden for en rimelig tid retter op på forhold, som kommunens tilsyn har påtalt, og såfremt forholdet ikke er af helt bagatelagtig karakter.
    • Privatinstitutionen groft og/eller gentagne gange har forsømt at overholde regler, der gælder for driften af privatinstitutionen.
    Sidst opdateret: 27. november 2024