Gå til hovedindhold

Digital ansøgning om tillæg

Når du søger kommunen om almindeligt helbredstillæg, udvidet helbredstillæg og personligt tillæg skal du gøre det digitalt.

Indhold

    Hvem skal søge digitalt?

    Det skal alle folkepensionister og førtidspensionister tilkendt førtidspension før 1. januar 2003. Hvis du vil ansøge kommunen om almindeligt helbredstillæg, udvidet helbredstillæg eller personligt tillæg, eller søge om fornyelse af en bevilling, når den udløber, skal du gøre det digitalt.

    Hvilke tillæg?

    • Almindeligt helbredstillæg kan ydes til udgifter til al behandling og medicin, hvortil der gives tilskud efter sundhedsloven, når du har et helbredskort.
    • Udvidet helbredstillæg kan ydes til egen udgift til tandproteser, briller og fodbehandling, når du har et helbredskort.
    • Personligt tillæg kan søges til rimelige og nødvendige udgifter, hvis dine økonomiske forhold er særligt vanskelige.

    Sådan gør du

    Du skal ansøge digitalt med din Mit Id på borger.dk. Her ligger ansøgningsskemaer, som du udfylder og sender til kommunen fra borger.dk. Du kan få hjælp på Den digitale hotline, se kontaktoplysninger i den blå boks. Andre kan også søge for dig, fx en pårørende.

    Hvis du ikke selv kan søge digitalt, eller har fx en pårørende, der kan hjælpe dig, skal du henvende dig i Pensionsafdelingen, Værkmestergade 15B. Her kan du få hjælp til den digitale ansøgning. 

    Ansøgning om fritagelse for digitale selvbetjeningsløsninger

    Hvis du ikke, med hjælp fra en pårørende eller fra Pensionsafdelingen, kan søge digitalt, skal du ansøge Borgerservice om at blive fritaget for digitale selvbetjeningsløsninger.

    Sidst opdateret: 29. oktober 2025