Gå til hovedindhold

Pleje og praktisk hjælp

Private leverandører af pleje og praktisk hjælp kan søge om godkendelse som leverandør i Aarhus kommune.

Indhold

    Krav til leverandører

    Borgere, der er visiteret til personlig pleje og/eller praktisk hjælp, kan frit vælge mellem godkendte leverandører.

    I Aarhus Kommune kan leverandører søge om godkendelse til enten:

    • Pleje, rehab efter 83a, overdragede sygeplejeindsatser og praktisk hjælp eller
    • Praktisk hjælpe alene.

    Leverandører af pleje skal kunne levere i tidsrummet:

    • Dag/aften/nat alle ugens dage året rundt.

    Leverandører af praktisk hjælp skal kunne levere i tidsrummet 07 til 23.

    Geografisk kan leverandører søge om godkendelse i distrikterne Nord, Midt og/eller Syd. Det er altså ikke nødvendigt at kunne levere i hele kommunen.

    Aarhus Kommune lægger vægt på, at borgerne sikkert skal kunne vælge en privat leverandør, da det er et område, hvor flere virksomheder er gået konkurs. Nye leverandører af pleje skal derfor kunne dokumentere, at de tidligere har været godkendt i en anden kommune med tilsvarende opgaver i minimum et år, og at virksomheden har en sund indtjening og egenkapital. 

    Derudover skal du som leverandør kunne leve op til en lang række krav, som er beskrevet i rammeaftale, kravspecifikation m.fl. Disse fremsendes på opfordring.

    Ønsker du at søge om godkendelse skal du anvende

    Fritvalgsblanketten

    Når Sundhed og Omsorg har modtaget din ansøgning vil du efterfølgende blive indkaldt til en samtale, hvor materialet gennemgås.

    Alle henvendelser vedrørende spørgsmål til krav og processen kan sendes til Jakob Nielsen jakni@aarhus.dk

    Aarhus Kommune godkender løbende nye leverandører.

    Nye leverandører må forvente en sagsbehandlingstid på ca. 3 måneder regnet fra det tidspunkt, hvor Aarhus Kommune modtager en anmodning om godkendelse, og til den nye godkendte leverandør kan starte op.  

    Før man efter godkendelse kan starte som fritvalgsleverandør, skal man modtage undervisning i anvendelse af omsorgsjournalen og leverandøren skal sættes op kommunens IT systemer, hvilket tager noget tid.

    Sidst opdateret: 7. juni 2024