Gå til hovedindhold

Når du flytter i botilbud

Hvad du skal være opmærksom på, og hvad du skal vide om praktiske forhold og beboerbetaling, når du flytter i botilbud efter servicelovens § 107 og § 108.

Indhold

    Når du skal flytte i et botilbud, inviterere vi dig til et netværksmøde med personale fra botilbuddet. Du bestemmer selv, hvem af dine pårørende du gerne vil have med til mødet. Har du har en værge, skal værgen også deltage.

    På mødet planlægger vi din indflytning. Vi går også din handleplan igennem for aftaler for at se, hvilken hjælp du skal have. 

    Når du flytter ind, får du udleveret et boligdokument. Se det godt igennem, så du er klar over, hvilke regler der gælder for dit botilbud. Der kan nemlig være lokale forskelle i forhold til de mere generelle regler her på siden, eller hvis du tidligere har boet et andet sted.

    Har du spørgsmål til informationerne her, er du meget velkommen til at kontakte Rådgivning og Visitation Voksne eller Ungecentret. 

    Den nødvendige personlige og praktiske hjælp til dig er i alle tilfælde gratis. 

    Information om praktiske og økonomiske forhold

    Der er månedlig boligbetaling.

    Du kan ikke få boligstøtte, når du bor i botilbud efter § 107 eller § 108 i serviceloven. Det er kommunen, der fastsætter din betaling med udgangspunkt i boligens omkostninger og din indtægt. 

    Din boligbetaling er sammensat af to dele:

    1. Den ene del fastsættes ud fra de samlede driftsudgifter for boligen med tilhørende fællesarealer, fx udgifter til vedligeholdelse, ejendomsskatter, vand og renovation m.m.
    2. Den anden del beregnes på grundlag af din indkomst.

    Du får et brev fra kommunen, som viser boligens beliggenhed og størrelse og en beregning over boligbetalingen. Du vil her se, hvad du selv skal betale hver måned – og du vil se, hvordan betalingen skal foregå.

    Har du udfordring med styring af økonomien, kan du aftale en administrationsordning, så du har sikkerhed for, at din husleje og andre udgifter bliver betalt.

    Du har krav på to måneders skriftligt varsel, hvis kommunen vil ændre i boligdokumentet og forhøje din boligbetaling.

    Inden du flytter ind, skal din rådgiver sammen med dig udarbejde en handleplan efter § 141 i  serviceloven.

    I handleplanen beskriver vi sammen formålet med, at du skal bo i et botilbud, og hvad der skal ske af indsatser for at opnå det. Din handleplan kan også indeholde andre forhold vedrørende eksempelvis beskæftigelse og personlig hjælp. 

    Når du er flyttet ind konkretiserer medarbejderne på botilbuddet handleplanen i samarbejde med dig.

    Med udgangspunkt i handleplanens overordnede mål beskriver I de ønsker og konkrete mål, du har for samarbejdet med botilbuddet i det daglige, og hvordan du skal nå dine personlige mål.

    Du bliver tilknyttet en kontaktpædagog på tilbuddet, som sammen med dig følger op på, hvordan du har det, og om du når dine mål i handleplanen.

    Du skal huske at melde flytning til kommunen senest fem dage efter, du har skiftet adresse. 

    Meld flytning på borger.dk

    Botilbuddet dækker den almindelige vedligeholdelse. Dog kan botilbuddet kræve erstatning, hvis du har lavet skader i boligen.

    Laver du ændringer i din bolig, skal du selv betale for retablering, når du flytter – medmindre ændringerne er bevilget af kommunen som boligændringer efter serviceloven.

    Du har mulighed for at tilkøbe en servicepakke, som indeholder forskellige ydelser, som fx: 

    • mad
    • rengøring
    • vinduespudsning
    • vask
    • licens
    • tv-programmer
    • bredbånd
    • vedligeholdelse af lejlighed og inventar

    Du kan selv sammensætte din servicepakke. Servicepakken er et tillæg til din månedlige boligbetaling, og du skal selv betale for den. 

    Leverer botilbuddet din mad, er der en månedlig betaling. Taksterne for morgenmad, frokost og aftensmad beregnes ud fra udgifterne til madlavningen. Taksterne fastsættes en gang om året på baggrund af regnskabet for året før.

    Ønsker du ikke at spise med i enkelte måltider i dage eller uger, har du mulighed for at vælge maden fra, og du opkræves ikke betaling for maden i de perioder.

    Det enkelte botilbud kan fastsætte egne regler for administration af madordningen. Det kan for eksempel være tidsfrist for, hvornår frameldingen senest skal ske, om enkeltmåltider kan fravælges samt regler for deltagelse af gæster til spisning.

    Har du inviteret gæster til spisning, skal du betale for deres måltid.

    Rengøring af fællesarealer

    Botilbuddet sørger for rengøring af fællesarealer.

    Rengøring af egen bolig

    Kan du selv gøre rent, skal du selv betale for rengøring af egen bolig, hvis du ikke ønsker selv at gøre rent. 

    Kan du ikke selv kan eller kan du kun deltage i rengøringen af egen bolig med pædagogisk støtte fra tilbuddet, skal du ikke selv betale for rengøringen.

    Rengøringsmidler

    Du skal i alle tilfælde selv betale for rengøringsmidler, som botilbuddet sørger for at købe.

    Vinduespudsning

    Du skal selv betale for vinduespudsning i din egen bolig.

    Du skal så vidt muligt selv være med til at vaske dit tøj, og du skal selv betale for vaskepulver. Er du ikke i stand til – heller ikke med hjælp – at stå for tøjvasken, vil personalet på botilbuddet gøre det for dig.

    Fælles udgifter

    Du og de andre beboere betaler i fællesskab for møbler, TV, licens og bredbånd, som bruges i de fælles arealer.

    På nogle botilbud er der oprettet en forening med en fælleskasse til dækning af udgifter ved fælles arrangementer, aviser, gaver, aktiviteter m.m. Det er frivilligt, om du vil være medlem af foreningen.

    Andre udgifter

    Du skal selv møblere din lejlighed og sørge for sengetøj m.m. 

    Du skal selv betale dine egne private udgifter til frisør, almindelig tandlæge, briller, og tøj m.m. 

    Du skal selv tilmelde dig – og betale – licens i din egen bolig, ligesom du selv betaler for eventuelle tv-pakker, digitale bokse, og bredbåndsforbindelse eller lignende i din egen bolig.

    Du er selv ansvarlig for at tegne og betale dine personlige forsikringer fx ansvars-, indbo-, ulykkes- og rejseforsikringer.

    Medicin, fysioterapi m.m.

    Som beboer i et botilbud får du medicin, lægehjælp, fysioterapi m.m. på samme betingelser som alle andre. Du skal derfor selv betale for din medicin eller dine behandlinger som alle andre.

    Hjælpemidler

    Hjælpemidler, der er fast inventar eller til fælles brug for beboere i ditbotilbud, stilles til rådighed af botilbuddet.

    Har du brug for hjælpemidler, der ikke er fast inventar i dit botilbud, eller som kun skal bruges af dig selv og fx medtages uden for botilbuddet, kan du søge om bevilling hos Sundhed og Omsorg.

    Læs mere om hjælpemidler på aarhus.dk

    Har dit botilbud egen bus, kan du køre gratis med på de fælles ture, som arrangeres af botilbuddet.

    Du kan også få gratis befordring til læge, tandlæge, fysioterapi eller anden transport som har at gøre med din sundhed eller særlige pædagogiske aktiviteter.

    Botilbud i Aarhus Kommune tilbyder en årlig fælles ferie svarende til en uge. En fælles ferie eller udflugt arrangeres af botilbuddet. Du skal selv betale dine egne rejse- og opholdsudgifter, men du skal ikke betale for 
    det ledsagende personale.

    Botilbuddet hjælper dig med fritidsaktiviteter, udflugter og småture. 

    Du skal ikke betale for ledsagelse og hjælp fra personalet, men du skal selv betale for udgifterne ved din egen deltagelse. 

    Botilbuddet arrangerer også fælles aktiviteter, og deltagelse her er gratis for dig.

    Sidst opdateret: 23. september 2025