Om Kløverskolen
Vi vil skabe en lokal og attraktiv skole for alle børnefamilierne i vores del af Aarhus.
Vi slår dørene op til Kløverskolen, den nye skole i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven august 2025 - og vi glæder os.
Dette er skolen hvor arkitektur, programmering af rummene og den pædagogiske profil hænger tæt sammen.
Vores pædagogiske profil hedder Projektbaseret Læring. Profilen bygger på forskning, som peger på at børn lærer og husker bedst, når de arbejder aktivt med problemstillinger fra det virkelige liv.
Forskningen fortæller, at en undersøgende og praktisk tilgang til læring både motiverer børn og medarbejdere, og at det styrker elevernes faglighed og dannelse.
Børnene og de unge vil opleve en hverdag hvor der arbejdes med virkelighedsnære problemstillinger. En hverdag præget af samarbejde og fordybelse. En hverdag hvor børn og unges nysgerrighed, kreativitet og ikke mindst medbestemmelse er vigtig. En hverdag præget af motivation, trivsel og masser af læring med både hoved, hænder og hjerte.
Hvert projektforløb starter med et Kick Off og slutter med et produkt og en formidling.
Forældrene vil opleve en hverdag hvor de i langt højere grad bliver inviteret ind i hverdagen i løbet af et projektforløb, men også kan bruge skolens rum til at mødes med klassens øvrige forældre til for eksempel fælles madlavning og spisning ligesom foreningslivet og andre aktører vil bruge skolen uden for undervisningstiden.
Skolen skal være et omdrejningspunkt for livet i bydelen.
Kløverskolen består af fire sammenhængende bygninger som set oppefra ligner et firkløver.
Skolen har flere indgange, men indgangen fra Karen Blixens Boulevard fungerer som hovedindgang. Her kommer man ind på Torvet, hvor der blandt andet er adgang til hallen, madudsalg og trappe til administration og basislokaler og projektzoner på første sal.
Torvet er en markør for skolen. Her mødes børn og voksne på kryds og tværs af alder. Der er plads til fordybelse, spisning og hygge.
Dit barn vil opleve...
En hverdag præget af struktur og systematik som sætter rammen for Projekt Baseret Læring. En hverdag med masser af læring præget af både hoved, hænder og hjerte.
HOVED
Elevernes læring tager udgangspunkt i deres erfaringsverden. De lærer gennem en undersøgende og eksperimenterende tilgang. Undervisningen handler om virkelige problemstillinger. Det gør emnerne interessante og nærværende for eleverne - og styrker deres motivation for at lære.
HÆNDER
For at koble fag og teori med praksis, skal eleverne skabe produkter, som handler om det faglige indhold. Gennem produkterne arbejder eleverne praksisfagligt. Helt fra 0. og til 9. årgang vil børnene og de unge danne sig kropslige erfaringer ved at ‘gøre’ deres fag.
HJERTE
Vi lærer af og med hinanden: Projektbaseret læring har et socialt læringssyn. I vores nye skole og fritidscenter lærer eleverne derfor i et udviklende og forpligtende samarbejde med andre elever. Det gør de med støtte fra nærværende voksne - og ved at vi trækker lokalområdet og resten af byen helt ind i skolens liv. Det samme gør vi med erhvervsliv, ungdomsuddannelser og kulturinstitutioner.
Børnenes interesser og engagement sætter retningen for, hvad vi laver, uanset om vi inviterer til bålhygge, design i MakerSpace eller koncerter i nærmiljøet.
Kløverskolens værdigrundlag
Skolen og UngIAarhus har sammen udarbejdet værdigrundlaget for vores nye skole.
De fem værdier, som vi står på, vil være retningsgivende og vil gennemsyre vores hverdag.
- Sammen og hver for sig
- Bæredygtig hverdag
- Fællesskab og mangfoldighed
- Tæt - nært forældresamarbejde
- Engagement - faglig og personlig udvikling