Om Kløverskolen
Velkommen til Kløverskolen, hvor børn lærer med hoved, hænder og hjerte.
Vi vil skabe en lokal og attraktiv folkeskole for alle børnefamilier i vores del af Aarhus. Her mødes børn og voksne omkring læring, fællesskab og nysgerrighed - midt i den grønne bypark, der forbinder Gellerup, Toveshøj og Bispehaven.
Vores pædagogiske profil
Vores pædagogiske profil hedder Projektbaseret Læring. Profilen bygger på forskning, som peger på at børn lærer og husker bedst, når de arbejder aktivt med problemstillinger fra det virkelige liv.
Et projekt begynder med et Kick Off - en kreativ og inspirerende dag, hvor alle klasser får præsenteret emnet på en måde, der vækker nysgerrigheden. Undervejs i forløbet arbejder eleverne i grupper og på tværs af fag for at lære om emnet fra forskellige vinkler. Til sidst skaber de et produkt, som de præsenterer for hinanden og for forældrene.
Hverdagen på Kløverskolen
Børnene og de unge vil opleve en hverdag, hvor der arbejdes med virkelighedsnære problemstillinger. En hverdag præget af samarbejde og fordybelse. De bliver en del af et læringsmiljø, hvor nysgerrighed, kreativitet og medbestemmelse har stor betydning. Vi tror på, at motivation, trivsel og læring hænger tæt sammen – og at børn lærer bedst, når de får lov at bruge både hoved, hænder og hjerte.
Forældre vil opleve en hverdag, hvor de i langt højere grad bliver inviteret ind i hverdagen på skolen. De vil også have mulighed for at bruge skolens rum til at mødes med klassens øvrige forældre – måske til fælles madlavning eller andre hyggelige arrangementer på skolen.
Dit barn vil opleve...
En hverdag præget af struktur og systematik, som sætter rammen for Projekt Baseret Læring. En hverdag med masser af læring præget af både hoved, hænder og hjerte.
Hoved
Elevernes læring tager udgangspunkt i deres erfaringsverden. De lærer gennem en undersøgende og eksperimenterende tilgang. Undervisningen handler om virkelige problemstillinger. Det gør emnerne interessante og nærværende for eleverne - og styrker deres motivation for at lære.
Hænder
For at koble fag og teori med praksis, skal eleverne skabe produkter, som handler om det faglige indhold. Gennem produkterne arbejder eleverne praksisfagligt. Helt fra 0. og til 9. årgang vil børnene og de unge danne sig kropslige erfaringer ved at ‘gøre’ deres fag.
Hjerte
Vi lærer af og med hinanden: Projektbaseret læring har et socialt læringssyn. I vores skole og fritidscenter lærer eleverne derfor i et udviklende og forpligtende samarbejde med andre elever. Det gør de med støtte fra nærværende voksne - og ved at vi trækker lokalområdet og resten af byen helt ind i skolens liv. Det samme gør vi med erhvervsliv, ungdomsuddannelser og kulturinstitutioner.
Børnenes interesser og engagement sætter retningen for, hvad vi laver, uanset om vi inviterer til bålhygge, design i MakerSpace eller koncerter i nærmiljøet.
Kløverskolens værdigrundlag
Skolen og UngIAarhus har sammen udarbejdet værdigrundlaget for vores nye skole.
De fem værdier, som vi står på, vil være retningsgivende og vil præge alt, hvad vi gør i hverdagen.
- Sammen og hver for sig
- Bæredygtig hverdag
- Fællesskab og mangfoldighed
- Tæt - nært forældresamarbejde
- Engagement - faglig og personlig udvikling