Gå til hovedindhold

Initiativpuljen

Puljen for arrangementer i perioden 1/7-31/12 2025 er åben og kan søges løbende.

Indhold

    Nyt ansøgningssystem

    Kulturforvaltningen har fået nyt ansøgningssystem, som betyder at du nu skal oprette en profil og ansøge via nedenstående link.

    Spørgsmålene i ansøgningsskemaet og krav til formalia er de samme.

    Ligesom i det gamle system, vil du via den profil du opretter, kunne se tidligere ansøgninger/bevillinger. Hvis du har en igangværende bevilling, vil udbetalinger som noget nyt skulle anmodes igennem systemet. Vejledning hertil vil fremgå inde på din profil, men du kan altid ringe til vores administrator på 21 99 69 33, hvis du har brug for hjælp. Alle bevillingsmodtagere med en igangværende sag vil modtage en separat mail omkring procedure for udbetalinger og afrapportering i det nye system. 

    I Initiativpuljen kan du søge støtte til koncerter, teaterforestillinger, udstillinger og lignende kulturelle arrangementer der afvikles i Aarhus Kommune. Arrangementet skal have et tydeligt kunst eller kulturfagligt indhold, være åbent for alle og være offentligt annonceret.

    Puljen støtter med et fast beløb på 5000 kr. pr. arrangement. Den enkelte ansøger kan inden for hvert kalenderår maksimalt opnå støtte til to arrangementer.

    Der er to årlige puljerunder der løber i perioden:

    • 1 januar – 30 juni (lukket for i år)
    • 1 juli – 31 december (er åben og kan søges løbende)

    Der er afsat 240.000 kr. til hver periode.

    Der kan ansøges løbende. Ansøgninger skal dog være Kulturforvaltningen i hænde senest én måned før arrangementet afholdes. Ansøgere får svar indenfor 14 dage. 

    Opret ansøgning ved at klikke her
    Eksempel på ansøgningsskema til Initiativpuljen

    FAQ

    Puljen kan søges af enkeltpersoner, grupper eller foreninger.

    Institutioner der modtager faste kommunale driftstilskud skal redegøre for, hvordan projektet rækker ud over den ordinære drift. 

    Nej, du behøver ikke at være bosat i Aarhus kommune, men arrangementet som du søger til, skal finde sted i Aarhus kommune.

    Er der tale om en række af arrangementer som finder sted i forskellige byer rundt om i Danmark, skal du derfor indsende en selvstændig ansøgning samt budget, på det arrangement der finder sted i Aarhus kommune.

    Puljen støtter med et fast beløb på 5000 kr. uanset arrangements størrelse.

    Puljen støtter koncerter, teaterforestillinger, udstillinger og lignende kulturelle arrangementer der afvikles i Aarhus Kommune. Arrangementet skal have et tydeligt kunst eller kulturfagligt indhold, være åbent for alle og være offentligt annonceret.

    Puljen støtter ikke:

    • arrangementer af politisk, faglig eller religiøs karakter
    • kurser, undervisningsforløb og workshops
    • arrangementer afviklet i perioden, hvor Aarhus Festuge foregår (da Aarhus Festuge modtager kommunalt tilskud til arrangementer)
    • arrangementer i forbindelse med afgangsopgaver eller som dele af studie.

    Puljen støtter som hovedregel ikke: 

    • sociale arrangementer
    • foreninger og institutioner der modtager driftstilskud fra Aarhus Kommune
    • projekter der allerede er støttet fra andre af Kulturforvaltningens puljer. 

    Forbud mod salg af tobak- og nikotinprodukter

    • Byrådet har besluttet at der ikke må sælges tobak- og nikotinprodukter til kommunalt støttede arrangementer (Aarhus Byråd 20. marts 2024). Du kan læse om beslutningen her

    Der ydes kun støtte til udgifter, der afholdes i direkte forbindelse med arrangementet, eksempelvis:

    • honorar
    • transport
    • PR-udgifter
    • leje af lokale
    • scene
    • lyd
    • lys
    • rekvisitter
    • udstyr
    • kostumer
    • scenografi 

    Der kan alene ydes tilskud til leje af ovenstående, og vær derfor opmærksom på at notere, hvad der er indkøb og leje i det indsendte budget.

    Der gives ikke støtte til barudgifter til videresalg.

    Du kan se hvilke oplysninger vi beder om i eksempel på ansøgningsskemaet her.

    Nej, puljen har ingen ansøgningsfrist, men vi skal have modtaget din ansøgning senest en måned før arrangementet afholdes.

    Vi behandler din ansøgning indenfor 14 dage.

    Aarhus Kommune offentliggør en liste over alle ansøgere til puljen på hjemmesiden én gang årligt, hvor bevillinger fremgår. Alle ansøgninger vil være offentlige ved anmodning om aktindsigt. 

    Du kan inden for hvert kalenderår maksimalt opnå støtte til to arrangementer.

    Der er tale om ét arrangement, når dette har et særskilt budget. 

    Udbetaling af tilskuddet sker efter at du har indsendt et regnskab indeholdende alle afholdte udgifter ifm. arrangementet samt en ledelseserklæring. Dette gøres via fanen 'afrapportering' fra ansøgningen på din brugerprofil

    Vi ser gerne at alle arrangementer lykkedes med at blive afholdt, så derfor vil det ikke have nogen betydning.

    Send en besked til din sagsbehandler via dialogværktøjet på din brugerprofil og oplys om den nye dato for arrangementet. Sagsbehandleren vil ud fra dette vurdere om der skal sættes en ny dato for regnskabsaflæggelse. Vedkommende vil oplyse dig om dette via mail.

    OBS! Ved væsentlige ændringer i arrangementer skal Kulturforvaltningen orienteres.

    Er dit arrangement blevet aflyst, skal du informere os om dette via dialog-værktøjet på din brugerprofil. Vi vil derefter tilbageføre bevillingen og lukke sagen.

    Du er velkommen til at indsende en ny ansøgning, hvis I planlægger et nyt arrangement.

    Har du fået tilskud, kan du læse mere om kriterier og afrapportering her