Tusinder af aarhusianere kører hver dag over for gult lys

Bilister, der kører over for gult eller rødt lys, er medvirkende årsag til to ud af tre uheld med personskade i Aarhus Kommune, og det gør det høje antal gul- og rødkørsler særligt alarmerende.

Tallene stammer fra en analyse, som Cowi har lavet for Aarhus Kommune i forbindelse med trafiksikkerhedskampagnen ”Aarhus bremser for gult”, som finder sted i ugerne 40 og 41.

”Tallene understreger i allerhøjeste grad, hvorfor det er vigtigt, at vi bliver ved med at have fokus på problemet med gul- og rødkørsel. Selvom vi har travlt i hverdagen, må vi ikke sætte egen eller andres trafiksikkerhed over styr ved at tage unødvendige chancer i trafikken,"
Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø.

Østjyllands Politi bakker om kampagnen med kontrol og et særligt fokus på gul- og rødkørsler i kampagneperioden.

”Vi ved, at det skaber mange farlige situationer, at nogle bilister vælger at tage chancen og ignorere et gult lys. Det er noget, vi er opmærksomme på i hverdagen. Men set i lyset af de senest tal kommer vi til at sætte ind med flere særlige indsatser i den kommende tid. Man må kun køre over for gult, hvis man vurderer, at det vil skabe en farlig situation at bremse. Som udgangspunkt betyder gult lys stop lige som det røde lys"
politiinspektør Jesper Bøjgaard Madsen fra Østjyllands Politi.

Det koster en bøde på 1.500 kroner at køre over for gult, hvis politiet vurderer, at bilisten burde have bremset.

Fakta
Efterårets kampagne kører i uge 40 og 41.

Aarhus bremser for gult er en treårig kampagne. Den er en del af Tryg i Aarhus-samarbejdet mellem Aarhus Kommune og Østjyllands Politi.

En YouGov undersøgelse viste i foråret 2018 at halvdelen af 445 adspurgte bilister i Aarhus ikke kendte reglen for, hvornår det i følge færdselsloven er tilladt at køre over for gult lys. En tredjedel af de adspurgte bilister svarede selv, at de kører over for gult lys.

Kampagneindsats består blandt andet af asfaltgrafik i udsatte kryds, Kampagnefilm mv. på Facebook, plakater i byrummet og politikontrol.

Læs mere om kampagnen og læs hele COWIs rapport