Ny asfalt på Marselis Boulevard

De seneste år har Teknik og Miljø jævnligt lappet huller på Marselis Boulevard, hvor tons tunge lastbiler dagligt lægger et stort pres på asfalten.

Det såkaldte slidlag, som er det øverste lag asfalt, er slidt, og i stedet for flere lappeløsninger, bliver hele vejen nu asfalteret. Arbejdet har afventet en endelig beslutning om Marselistunnelen, men da denne lader vente på sig, bliver forbedringerne nu gennemført.

Asfaltarbejdet begynder onsdag aften og varer de følgende 12 dage. Der vil blive arbejdet fra klokken 18-5 på hverdage og klokken 6-16 i weekenderne for at genere trafikken mindst muligt. Mindst ét spor vil være åbent i begge retninger i hele perioden.

Vi kan ikke trække arbejdet længere med tanke på vejens betydning for trafikken til Aarhus Havn og naboerne i området. Trafikanter kan se frem til en mere behagelig køretur, og naboer vil opleve mindre støj, når vi er færdige.
Thomas Skov, ingeniør i Teknik og Miljø

Den nye asfalt vil desuden sænke C02-udledningen, fordi rullemodstanden bliver mindre, hvilket sænker trafikanternes brændstofforbrug.

55 km asfalt

April-november er højsæson for udskiftning af slidlag, og Marselis Boulevard er derfor blot én af i alt 80 veje, som enten skal have eller har fået ny asfalt.

Planen er, Teknik og Miljø i år lægger cirka 55 km ny asfalt på eksisterende veje, hvilket cirka svarer til en strækning fra Aarhus til Horsens. Grenåvej, Ormslevvej og Nordre Ringgade har alle fået ny asfalt for nyligt, mens de kommende måneder byder på en række mindre strækninger.