05c. Køretøjer med tilladt totalvægt over 3500 kg

Læs mere om parkering for køretøjer med tilladt totalvægt over 3500 kg i Aarhus Kommune her.

Det er ulovligt at parkere et køretøj med en tilladt totalvægt over 3500 kg inden for byskiltene i Aarhus Kommune på hverdage fra kl. 18.00-06.00 samt hele døgnet i weekender og på helligdage. Byrådet har truffet denne beslutning af hensyn til fremkommeligheden i byen samt af hensyn til overnatningsbranchens konkurrencevilkår.

Tunge køretøjer kan parkere på særlige afgrænsede vejstrækninger og pladser uden tidsbegrænsning. Aarhus Kommune har etableret 150 parkeringspladser fordelt ud over kommunen for at sikre parkeringsmuligheder for disse køretøjer. Parkeringspladserne finder du på kortet her.

" "

Relevant retspraksis

Fogedretten i Holstebro d. 6. august 2012

En vognmand var blevet pålagt tre parkeringsafgifter, fordi tre af hans busser var parkeret i Indre København mellem kl. 19.00 og kl. 07.00 i forbindelse med en landskamp i Parken. Vognmanden mente ikke, at parkeringsafgifterne var rimelige, hvorfor han påklagede parkeringsafgifterne til fogedretten. Fogedretten fandt dog, at afgifterne var pålagt med rette, idet det var ubestridt, at han havde parkeret på offentlig vej inden for byskiltene i København mellem kl. 19.00 og kl. 07.00 på steder, hvor det ikke var tilkendegivet, at det var tilladt at parkere køretøjer med tilladt totalvægt over 750 kg.

Sidst opdateret: 11. december 2023