35h. Parkeringsplads reserveret til elbiler

Læs mere om parkering på parkeringsplads reserveret til elbiler for køretøjer over 3500 kg i Aarhus Kommune her.

Det er ulovligt at parkere et køretøj over 3500 kg, der ikke er en elbil, på en parkeringsplads reserveret til elbiler.

Det skyldes, at elbiler skal have mulighed for tilkomme kommunens ladestandere, som er placeret ved disse pladser. Elbiler defineres som:

1) Eldrevne køretøjer, som udelukkende drives af el.

eller

2) Køretøjer, som drives af el i kombination med benzin eller anden brændsel, og hvor opladningen af køretøjet kan ske ved hjælp af ekstern strømforsyning (plugin hybridbiler).

Pladserne til elbiler er tydeligt afmærket med skilte eller med tekst på kørebanen i overensstemmelse med illustrationen nedenfor.

Bilen med det røde kryds er således ikke en elbil, hvorfor parkeringen er ulovlig.

Sidst opdateret: 18. december 2023