Ny supercykelsti til Lisbjerg og Tilst

De seks dele af supercykelstien:

  • Vejlby-Lystrup ruten: Blev anlagt i perioden fra 2009 til 2012.
  • Skejby-Lisbjerg ruten: Er under udarbejdelse i perioden 2016 til 2018
  • Tilst ruten: Er under udarbejdelse i perioden 2016 til 2018
  • Brabrand Nord: Er endnu ikke planlagt.
  • Hasselager ruten: Er endnu ikke planlagt.
  • Holme ruten: Er endnu ikke planlagt.

 

Kort over supercykelstien

På toppen af Grønnegade kommer denne del af supercykelstien til at passere den private ejendom ’Klostervangen’, der tilhører Arbejdernes Andels Boligforening (AAB). Denne del forventes færdig i løbet af 2018.

For at højne cyklisternes sikkerhed og fremkommelighed er der på den nye strækning arbejdet med at trække cyklisterne væk fra parkeringspladsen og området lige foran boligblokken. Det gøres ved at udnytte det grønne areal mellem parkeringsområdet og boldbanerne. En løsning der er udviklet i samarbejde med bestyrelsen for AAB’s afdeling 25.

Den nye strækning overdækkes desuden af en såkaldt pergola, der med sin beplantning vil tilføre kvalitet til ejendommens udeområder og samtidig signalere hensyntagen og moderat hastighed til cyklisterne på strækningen.

Illustration af rute

Denne del af supercykelstien kommer til at krydse Langelandsgade lige vest for boligforeningen Klostervangen og forventes færdig i løbet af 2018

For at fremme cyklisternes sikkerhed, komfort og fremkommelighed på ruten, udnytter projektet den eksisterende tunnel under Langelandsgade. Da der i dag skal forceres en stor terrænforskel i området, ombygges nedkørslen til tunnelen til en "serpentinerløsning", hvor længdefaldet reduceres til 5%, hvilket på den forholdsvist korte strækning vil opleves som overkommeligt for de fleste cyklister.

Serpentinersvinget bliver endvidere interessant, da der rundt i kurven vil være en smuk udsigt ind over Aarhus. Derfor er der arbejdet med at opnå et fotogent anlæg som - udover at være funktionelt - vil være et fint visitkort for Aarhus, med de rette signaler om at byen kan få cykeltrafikken til at vokse på trods af de ret store terrænforskelle.

Illustration af rute

Denne del af supercykelstien strækker sig fra Fuglebakkevej til Katrinebjergvej og forventes færdig i løbet af 2018.

Den sydlige del af Møllevangs Allé omdannes til cykelgadezone med de to køreretninger adskilt af en 1,5 m bred, beplantet midterrabat, der etableres på det nuværende asfaltareal.

De eksisterende kantsten og fortove i begge sider af vejen røres der umiddelbart ikke ved.

Illustration af rute

Denne del af supercykelstien strækker sig fra Katrinebjergvej til Hasle Ringvej og forventes færdig i løbet af 2018.

Møllevangs Allé bibeholdes på denne strækning i hovedtræk uberørt, men omdannes dog til 40 km/t fartdæmpet zone ved hjælp af vejbump. På de større trafikveje, der krydses undervejs - Katrinebjergvej og Brendstrupvej -, etableres ligeledes bump op mod krydsende.

Krydset ved Stocholmsgade og rampen ned til tunnelen under Hasle Ringvej ombygges gennemgribende med henblik på at forbedre fremkommeligheden for cyklisterne og trafiksikkerheden generelt.

I den forbindelse afbrydes muligheden for gennemkørsel til den nordlige ende af parallelvejen langs Hasle Ringvej.
Igennem ringvejstunnelen vil der ske forbedringer af oversigten for gående og cyklende samt adskillelse af disse. Stien hen mod Halmstadgade og tunnelen her vil også blive forbedret.

Illustration af rute

Denne del af supercykelstien omfatter etablering af den samlede Tilst-rute – primært i eget spor – på hele strækningen fra supercykelstien ved Møllevangs Allé til Brendstrup og Tilst.

Store dele af strækningen er genanvendelse af eksisterende stier og veje, der opgraderes til supercykelsti. Der lægges i dette projekt særlig vægt på, at det skal være en god landskabelig oplevelse at cykle ad ruten.

 

Et nyt brodæk skal gøre Hallssti to meter bredere på strækningen mellem M.P. Bruuns Gade og Frederiks Allé.

Brodækket bliver monteret på skråningen ned til banelegemet og vil give mere plads til både cyklister og fodgængere.

Arbejdet bliver udført fra medio marts og er afsluttet til juli. Delstrækninger på Hallssti vil på skift blive lukket for gennemkørsel i perioden.

Vi planlægger desuden at anlægge et større cykelparkeringshus ved Bruuns Galleri, og forventningen er, at det arbejde begynder i løbet af 2019.