Integreret institution for børn fra 0-6 år

Se alle vores integrerede institutioner på kortet. Læs også lidt om, hvordan livet er i en integreret institution.

Sådan er det at gå i integreret institution

En integreret institution blander børn i vuggestuealderen med børnehavebørn. Den Integrerede Institution Drivhuset fortæller her lidt om, hvordan hverdagen er.

I Drivhuset lægger vi vægt på at variere aktiviteterne, så børnene får mange forskelligartede oplevelser, får styrket deres motorik, brugt deres sanser, leget gode lege og i det hele taget får en god og sjov hverdag. Derfor kan vi lide:

  • at være ude
  • at lave bål
  • at slås med vand
  • at lege i sandkassen og hygge med mudder
  • at tage på tur
  • at spille bold
  • at cykle og køre "scooter"
  • at høre høj musik, danse og synge
  • at læse, male og tegne
  • at lave naturprojekter på Vestereng
  • at have emneuger om eventyr
  • at slås med puder og lege gemmeleg
  • at give knus og kildeture og meget, meget mere

Børnene er opdelt i grupper efter alder, modenhed og legerelationer. Hver gruppe er sammen én formiddag om ugen og vi laver forskellige aktiviteter med et overordnet tema fra læreplanen, eksempelvis "krop, kost og bevægelse" – "eventyr, rim og remser" – "leg og følelser".

De ældste børn fra vuggestuen deltager i en af disse grupper, hvis vi vurderer, at det er udviklende og positivt for dem. I perioder laver vuggestuen deres egne små grupper med småaktiviteter – vi leger eventyr, vi laver musik, vi øver os i at klatre op og ned, under og over osv.

Fælleskabet i huset på tværs af alder gør at vuggestuebørnenes start i børnehaven foregår glidende og oftest ganske uproblematisk og søskende kan have stor glæde af hinanden – de kan lege sammen og besøge hinanden på stuerne.